واکنش اینستاگرامی اهالی هنر و فرهنگ به اتفاقات اخیر:پاینده باد ای ایران

برخی از هنرمندان فرهنگی و هنری کشور در چند روز گذشته نسبت به اتفاقات اخیر و شلوغی های شهر های مختلف واکنش نشان دادند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، در چند روز گذشته پس از اعتراض مال باختگان به چند موسسه مالی و اعتباری و نیز گرانی اقلام اقتصادی، گروهی فرصت طلب بر موج این ناآرامی ها سوار شده و دست به اغتشاشاتی در خیابان ها زده اند که تخریب اموال عمومی و در مواردی حتی سبب کشته شدن چند نفر از هموطنانمان شدند.

اما در این میان برخی از اهالی فرهنگ و هنر که همواره دغدغه های اجتماعی دارند با واکنش به این اتفاقات در فضای مجازی و کنسرت های خود نسبت به تفاوت بین اعتراض به خواسته به حق با تخریب اموال عمومی واکنش نشان دادند.

حمید فرخ نژاد بازیگر فیلم هایی چون «گشت2» و «چهارشنبه‌ سوری» در صفحه شخصی خود، تصویری شعر فرزندان ایران را با پی نوشت «پاینده باد ای ایران» را در راستای اتفاقات اخیر منتشر کرد.

در این تصویر که شعر عباس یمینی‌شریف با مضمون وحدت ملی سروده شده آمده است:

ما گلهای خندانیم/ فرزندان ایرانیم

ایران پاک خود را / مانند جان می دانیم

ما باید دانا باشیم/ هشیار و بینا باشیم

از بهر حفظ ایران/ باید توانا باشیم

آباد باشی ای ایران/ آزاد باشی ای ایران

از ما فرزندان خود / دلشاد باشی ای ایران

محمود دولت‌آبادی در نشست بررسی تاریخ مردم در آثار محمود دولت آبادی در خانه اندیشمندان علوم انسانی نسبت به آتش‌زدن پرچم ایران در اغتشاشات اخیر واکنش نشان داد.

او گفته: شنیده‌ام که کسی یا کسانی پرچم ما را پایین کشیده‌اند. من خیلی احساس اهانت کردم. هر چند که پیش از این، من در داستانی در کتاب «بنی‌آدم »این اتفاق را دیده بودم. عده‌ای می‌گویند؛ نویسنده پیشگو است. نمی‌دانم که این کار پیشگویی است یا خیر، اما من در ساعت سه و نیم نیمه‌شبی، مردی را دیدم که پرچم کشورم را پایین می‌کشید. من این کار زشت را نکوهش می‌کنم. اصلا قابل فهم نیست.

علیرضا عصار نیز کنسرت‌های چند شب گذشته نسبت به اتفاقات اخیر واکنش نشان داد و گفته: نمی خواهم زیاد صحبت کنم چراکه که همیشه در ترانه‌هایم درباره‌اش صحبت کرده‌ام. اما نظرم را نه به عنوان یک خواننده بلکه به عنوان یک شهروند ایرانی مطرح می‌کنم. همانطور که همه شما هم حتما موافق هستید با برخی از اتفاقات مانند شیشه شکستن و آسیب رساندن به کسی و اموال عمومی مخالف هستم ولی نظر شخصی من این است و این را از اعماق جانم می‌گویم که حق با مردم است. این حرف را هم فارغ از هر حرف کلیشه و شعاری بیان می‌کنم. خواهش می‌کنم مسئولان در هر سمتی که هستند، به این موضوع که این مردم حقیقتاً شایستگی‌شان بیشتر از این حرف‌هاست که در کشوری با این همه ثروت اینقدر سخت زندگی کنند، دقت کنند.

نعیمه نظام دوست، بازیگر تلویزیون نیز در اینستاگرام خود نسبت به این اتفاقات واکنش نشان داد و نوشته: دوستان عزیزم من اصلا با آشوب و جنگ و کشتار و تخریب و آتش زدن اموال عمومی موافق نیستم، من فقط می خواستم بگم مردم درد دارند و از خستگی و غم نان و بی پولی و گرانی فریاد می زنند، همین و روبرو شدن با این مردم باید با آرامش و مهربانی باشد و باید حرف دلشون رو شنید.

ن

الهام پاوه نژاد، بازیگر تئاتر و سینما نیز در توییتر درباره اتفاقات اخیر کشور منتشر کرد. پاوه نژاد در متن پیام خود گفته است: دولتمردان با تدبیر نه فیلترینگ و نه خشونت، امید و امنیت و آرامش را به مردم برگردونید. من و امثال من با هزار آرزو و هزار نگرانی (نه مزدوری و پول ) حمایت کردیم، تهمت شنیدیم، فحش خوردیم و هنوز می خوریم اما ایستادیم ما عاشقان این خاک و مردم را رو سفید و سربلند نگه دارین.

جلیل سامان، کارگردان سریال «ارمغان تاریکی» نیز در کانال شخصی خود درباره اغتشاشات برخی افراد در کشور، گفته است: «آنچه این روزها بیش از هر چیز مایه تأسف است. وجود شعارهایی هرچند معدود در تجلیل دیکتاتوری همچون رضاخان است که وقت اخراجش توسط بیگانه، مردمی که در آن دوران زندگی کردند یک هفته جشن گرفتند! رسانه‌های بیگانه و مجازی کمر رسانه‌های داخلی را به خاک مالیده‌اند، پس سریال‌های پرهزینه الف ویژه چه رسالتی داشتند؟ جوانانمان برای وطن به دل داعش زدند و مقتدرانه پشتشان را به خاک مالیدند که حاصلش امنیت و اقتدار ایران بود که باید برایش جشن می‌گرفتیم و شیرینیش را به کام مردم می‌نشاندیم. آنچه روشن است این آشوب فرو می‌خوابد و متأسفانه نیاز اصلی مردم -که یک رفُرم جدی در ارکان نظام است- فراموش می‌شود؛ اما تصاویر منتشره از این ناآرامی‌ها و شعارها چهره زشتی از جمهوری اسلامی به نمایش می‌گذارد که تمام رشته‌های ما در زمینه بین‌المللی را پنبه خواهد کرد!»

503

کد خبر: 892696

وب گردی

وب گردی