پایان غم‌انگیز زباله‌ها/سیاه و سفیدهای محیط زیست سبزترین استان کشور

با لایروبی بخشی از تالاب انزلی و جان یافتن دوباره لاله تالابی گردشگری جان دوباره‌ای گرفته است، جان دوباره انزلی به معنای واقعی مدیون حضور تمامی اقشار است، از فعالان محیط‌ زیست گرفته تا زندانیان، اما هنوز معضل پسماندها در شمال محیط زیست تالاب را با مخاطرات زیادی مواجه کرده است.

به گزارش ایسکانیوز، روزانه 2 هزار تن زباله شهری و خانگی در گیلان،‌سبزترین استان کشور تولید می‌شود و تنها 500 تن از این حجم عظیم در سه کارخانه کمپوست این استان فرآوری می‌شود.

قرار است واحد دیگری در لنگرود با ظرفیت 250 تن به کمپوست زباله مشغول شود و زباله‌سوز 600 تنی شهر رشت هم در حال ارزیابی است.با یک حساب سرجمعی می توان به این نتیجه رسید هنوز حجم عظیمی از زباله های شمال کشور بلاتکلیف است.

گردشگری تالاب رونق گرفت

سال‌های سال بود که دیگر گردشگران انزلی گل لاله تالابی را نمی‌دیدند،آبراه‌های اصلی که محل رشد گل لاله بودند،‌خشک شده بودند، تا اینکه با همکاری دانشگاه تهران و انجام مطالعات ارزیابی و رسوب‌برداری از این تالاب‌ها رونق به این تالاب‌ بازگشت و اسکله‌داران گردشگری با احیای دوباره این آبراه‌ها در سال گذشته حسابی کاسب شدند.

شوق زندانیان برای بازگشت حیات به تالاب

قربان محمدپور مدیرکل محیط‌ زیست استان گیلان می‌گوید: یک میلیارد تومان برای رسوب‌برداری بخش جنوبی تالاب در فاز اول هزینه شد و توانستیم حدود 5 آبراه از تالاب را لایروبی کنیم به شکلی که آبراه‌های غربی تالاب قابل‌دسترسی شدند.

وی از مشارکت زندانیان شهرستان‌های انزلی برای لایروبی خبر داد و گفت: زندانیان با شوق وصف‌ناپذیری به صورت داوطلبانه به کمک احیای تالاب آمدند و هنوز هم پس از انجام فاز اول، درخواست می‌کنند برای کمک به تالاب همراه ما باشند.

وی می‌گوید اگر کمک زندانیان نبود حجم رسوب‌برداری 320 هکتاری تالاب به‌نوعی غیرممکن بود.

سنبل آبی، مهاجمی که فضای مشارکتی را زنده کرد

سنبل آبی یک گیاه مهاجم و با قدرت انتشار زیاد است که در سال‌های گذشته به‌سرعت در تالاب انزلی پخش شد اما سال گذشته محیط‌ زیست این استان به صورت مکانیزه سنبل آبی را جمع‌آوری کرد؛ چراکه روش‌های شیمیایی و مبارزه بیولوژیک می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری به تالاب وارد کند اما فعالان محیط‌ زیست هم بیکار ننشستند.

آن‌طور که محمدپور گزارش داد با کمک فعالان محیط‌ زیست و یگان حفاظت سازمان محیط زیست، سنبل آبی و گیاه آزولا که میهمان چندین ساله تالاب اند، تا حدودی حل شد؛ چراکه یک کارخانه کاغذسازی که در فومن به بهره‌برداری رسیده و قرار است این گیاه را از محیط‌ زیست بخرد و تبدیل به کاغذ کنند. فعالان محیط‌ زیست هم با یگان همراه شده و به جمع‌آوری این دو گیاه مشغول اند.

بنابر پیش‌بینی‌ها این کارخانه می‌تواند تا 15 سال از طریق جمع‌آوری گیاهان مهاجم سطح آب تالاب انزلی تأمین نیاز کند.

پایان غم‌انگیز زباله‌ها

در دل جنگل‌های سبز گیلان یک کوه 90 متری زباله در حوالی شهر سراوان قد علم کرده است. بیش از دو دهه دفن غیراصولی پسماند در این محل، این کوه 90 متری را به وجود آورده است. علاوه‌بر شرایط غیربهداشتی و بوی مشمئزکننده‌ای که تمام فضای جنگل را فرا گرفته و موجب افزایش حیوانات و حشرات موذی در این محل شده است، وضعیت شیرابه‌های این کوه زباله، نگران‌کننده است؛ چراکه بر اساس برآوردهای انجام‌شده، شیرابه‌ها در حدود 4 لیتر در ثانیه به سمت رودخانه زرجوب یکی از دو رود شهر رودگذر رشت، حرکت می‌کند که این آب این رودخانه به انزلی ریخته می‌شود.

یکی از کارشناسان محیط‌ زیست می‌گوید اگر باران ببارد (در استانی که بارانی‌ترین استان کشور است) حجم شیرابه‌ها به حدود 16 لیتر بر ثانیه هم می‌رسد.این چرخه آلودگی در شهرهای شمالی نگران‌کننده است؛ چراکه شیرابه‌ها به‌سرعت وارد آب رودخانه شده و بدون هیچ کنترلی به تالاب می‌ریزند؛ تالابی که آب کشاورزی بسیاری از این مناطق از این طریق تأمین می‌شود. درواقع تالاب انزلی تبدیل به یک فاضلاب بزرگ شده است.

705

کد خبر: 892986

وب گردی

وب گردی