کاوند:نگران مسکوت ماندن مطالبات به حق مردم هستیم

کارشناس مسایل سیاسی با اشاره به اغتشاشات اخیر و حرکات معاندانه این طیف در چند روز اخیر اظهار داشت: وقتی پشت این قضیه را نگاه می کنیم می بینیم رانت خواران، اختلاس گران وکسانی که نخواستند شفافیت اقتصادی ایجاد شود و افرادی که نان آنها در ناعدالتی و نابرابری است از این شورش ها سو استفاده می کنند.

رضا کاوند استاد جامعه شناسی و عضو هیأت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه آیت الله بروجردی، در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز در مورد اعتراضاتی که در سطح کشور انجام شد و به اغتشاشات تبدل گردید گفت: این چند ماه گذشته بستر خوبی محیا شد تا مردم اعتراضات خود را نسبت به ناعدالتی که در جامعه است به نحوی بیان کنند.اما متأسفانه جریاناتی با سوءاستفاده از این اتفاق کام مردم را تلخ کردند.
وی با اشاره به این که یکی از اهداف انقلاب ایجاد عدالت و برابری بود اظهار داشت: نیاز است که این اهداف را پیگیری و برای آن مبارزه کنیم و از دولت ها مطالبه کنیم که نسبت به این اهداف چه کرده اند و اگر می بینیم جایی آن ها خلاف می روند باید تذکز دهیم و این حق همه مردم ایران است.

امنیت ما از بین نرود

کاوند با اشاره به تبدیل اعتراضات مردمی به اغتشاش تصریح کرد: اتفاق بدی که افتاده این است که وقتی این اعتراضات به صورت جدی در حال انجام است و دولت مردان مجبور می شوند به نحوی بودجه و برنامه های سال آینده را ببندند که درخواست های مردم در آن لحاظ شود یک جریان شورشی ایجاد می شود که به جای این که حرف حق خودشان را بزنند شعار های ساختار شکنانه می دهند و دست به تخریب اموال عمومی زده و امنیت جامعه را از بین می برند.
عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه آیت الله بروجردی با اشاره به اتفاقاتی که در دورد و دیگر شهرستان ها افتاده است اظهار داشت: وقتی با مردم صحبت می کنیم می گفتند ما اگر هم تا الان اعتراضی داشتیم دیگر حاضریم بی عدالتی و بی کاری و مشکلات فقر را تحمل کنیم ولی امنیت ما از بین نرود.

وی ادامه داد: خروجی این رفتار های ساختار شکن این بود که عملا فرصتی که برای مطالبات به حق مردم ایجاد شده بود از آن ها گرفته شد و الان مردم اگر روزی بخواهند حرف حقی را از روش حق بزنند نگرانند که نکند کسی بیاید از آن سواستفاده کند و نکند امنیت ما را ازبین ببرند، این ضررش به مردم می رسد.

کاوند درمورد یکی از اتفاقات متاثر از این اغتشاش ادامه داد: ما نگران این هستیم نکند مردم دیگر جرات اعتراض برای مطالبات خود را نداشته باشند و تا اعتراض کنند نکند برچسب شورشی به آن ها زده شود و خودشان با همین وضعیت فقر و بیکاری کنار بیایند.

نگران از مسکوت ماندن مطالبه به حق مردم

وی در مورد این که چه کسانی از این اغتشاشات استفاده می کنند اظهار داشت: وقتی پشت این قضیه را نگاه می کنیم می بینیم رانت خواران، اختلاس گران وکسانی که نخواستند شفافیت اقتصادی ایجاد شود و افرادی که نان آنها در ناعدالتی و نابرابری است از این شورش ها سو استفاده می کنند زیرا چنین اقدامات خشنی احتمال دارد باعث شود مطالبه به حق مردم مسکوت بماند.

کاوند در مورد ماهیت این اقدامات ابراز کرد: این جریان خشن ، ماهیتی شورشی دارد تا یک جنبش اجتماعی. جنبش اجتماعی هدف دار و مشخص است و می داند از کجا می خواهد شروع شود و به کجا ختم بشود.

وی اظهار داشت: مردم ما امروز شدیدا از رفتار های خشن و ساختار شکنانه بیزار هستند و صف خودشان را از ساختار شکنان جدا کردند.

وی تأکید کرد: از دولت و دلسوزان می خواهیم شرایطی را به وجود آورند که مردم بتوانند به صورت قانونی و امن حرف ها و دغدغه هایشان را بیان کنند، این بیان کردن ها ضمن اینکه به دولتمردان گوشزد می کند که دغدغه های واقعی مردم چیست باعث آرام شدن مردم نیز می شود.

کاوند در ادامه خاطر نشان کرد: زمانی که فشار زندگی کمر ها را می شکند این اعلام نارضایتی ها مردم را آرام می کند ما به چنین مکانیزم هایی نیاز داریم و باید ایجاد شود وقتی وجود ندارد و شفاف نیست دیگران می آیند و سواستفاده می کنند.

مکان خاصی برای تجمعات قانونی مردم در نظر گرفته شود

این کارشناس مسائل اجتماعی در خصوص تسهیل شدن شرایط برای اعتراض مردم اظهار داشت: باید مکان خاصی برای تجمعات وجود داشته باشد تا برای مردم مزاحمت به وجود نیاید و آنها حرف خودشان را بزنند هر چه قدر ما به این سمت برویم که این اتفاق بیافتد امنیت و بازدارندگی کشورمان را نسبت به تهدید ها بالا می بریم.

وی در خصوص این که چرا در برخورد با بعضی اقدامات اجتماعی دچار رفتار های احساسی می شویم گفت: دلایل مختلفی دارد یکی به دلیل این که ما ناراحتیم و احساس نا امیدی از تغییر داریم.

کاوند در توضیح بیشتر ابراز کرد: وقتی مردم از تغییر وضعیت موجود احساس کنند نا امید هستند و مسئولان صدای آنهاشنیده نمی شود دست به رفتار های احساسی می زنند.

جامعه شناس تصریح کرد: هرچه قدر احساس نا امیدی مردم بیشتر شود این رفتار ها هم بیشتر می شود. متاسفانه دولت مردان در6 و 7 ماهه گذشته در مقابل بعضی از خواسته های به حق مردم مانند ماجرای مال باختگان موسسات مالی و اعتباری سکوت کردند و پاسخ خوبی به آن ندادند.
کاوند در پایان تاکید کرد : رفتار احساسی که در حد یک شعار است را می توان فهمید ولی رفتار خشن را نباید به عنوان رفتار احساسی تلقی کرد. ما هم اکنون می بینیم که این رفتارهای خشن با یک برنامه ریزی با هدف ایجاد ناامنی صورت گرفته است البته مردم ماهیت این جریان شورشی را فهمیدند و پاسخ دندان شکنی به آنها دادند .

کد خبر: 893024

وب گردی

وب گردی