تاثیر مخرب الکل بر DNA و افزایش خطر ابتلا به سرطان

یک مطالعه جدید از محققان دانشگاه کمبریج نشان داد که مصرف الکل، DNA را تخریب کرده و به طور بالقوه خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.

به گزارش ایسکانیوز، یک مطالعه جدید نشان داده است که چگونه الکل باعث آسیب به DNAمی‌شود و به طور بالقوه فرد را در معرض سرطان قرار می‌دهد.

طی چند دهه اخیر تصور بر این است که مصرف الکل، خطر ابتلا به انواع سرطان را افزایش می‌دهد، اما این که در واقع چگونه رخ می‌دهد، هرگز به طور کامل درک نشده است.

در حال حاضر یک تیم در دانشگاه کمبریج برای اولین بار به وضوح نشان داد و توضیح داد که چگونه الکل به طور دائم به DNA در سلول‌های بنیادی آسیب می‌رساند که متعاقبا خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.

دانشمندان به مدت طولانی بر این عقیده بودند که وقتی کبد ما الکل را تجزیه می‌کند، استالدهید ایجاد می‌شود که مسئولیت برخی از عوامل سرطان‌زا را بر عهده دارد.

استالدهید که نام روشمند آن اتانال است؛ یک ترکیب آلی است و از دسته آلدهیدهاست. استالدهید مایعی بی‌اندازه آتش‌گیر و واکنش‌دهنده با بوی میوه‌مانند است و در طبیعت در میوه نارس، قهوه و نان تازه پیدا می‌شود. این ماده همچنین در متابولیسم طبیعی گیاهان نیز ساخته می‌شود. با انجام پاره‌ای از پژوهش‌ها روی جانوران، استالدهید در ماده‌های سرطان‌زا گروه‌بندی شده است.

اکنون ما می‌دانیم که استالدهید سمی است و در مطالعات کشت سلولی نشان داده شده است که باعث ایجاد سرطان می‌شود.

در این مطالعه جدید، گروهی از دانشمندان الکل یا به طور خاص اتانول را برای موش‌ها تجویز کردند و سپس اثرات را با تجزیه و تحلیل کروموزوم و توالی DNA دنبال کردند.

این تیم متوجه شد که استالدهید به وضوح و به طور دائم به DNA در سلول‌های بنیادی خون آسیب می‌زند. این کشف توضیح می‌دهد که چگونه الکل باعث افزایش خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان می‌شود.

"کتان پاتل"، نویسنده اصلی این مطالعه می‌گوید: برخی از سرطان‌ها به علت آسیب به DNA در سلول‌های بنیادی ایجاد می‌شوند. در حالی که برخی از آسیب‌ها به صورت تصادفی اتفاق می‌افتند، یافته‌های ما نشان می‌دهد که نوشیدن الکل می‌تواند خطر این آسیب را افزایش دهد.

دانشمندان بیشتر تحقیق کردند که چگونه بدن این هجوم استالدهید را مدیریت می‌کند. استالدهید در بدن توسط یک گروه از آنزیم‌ها به نام آلدهید دهیدروژناز (ALDH) تجزیه می‌شود. بسیاری از مردم در سراسر جهان آنزیم‌هایALDH معیوب دارند، به این معنی که بدن آنها نمی‌تواند پس از نوشیدن الکل، استالدهید را پاک کند.

این مسئله همچنین اینکه چرا بعضی از مردم بعد از نوشیدن الکل احساس خستگی و ناخوشایندی می‌کنند را توضیح می‌دهد که به دلیل ایجاد استالدهید است که می‌تواند موجب آسیب بیشتر به DNA شود.

هنگامی که موش‌ها از آنزیم ALDH محروم شده بودند، الکل را در این مطالعه تجویز کردند، محققان چهار بار آسیب به DNA را در سلول‌های موش‌ها شناسایی کردند.

پاتل توضیح می‌دهد: مطالعه ما نشان می‌دهد که الکل به طور موثر می‌تواند منجر به خطر آسیب DNA و بنابراین افزایش احتمال ابتلا به برخی از سرطان‌ها شود. اما مهم این است که به خاطر داشته باشید که سیستم‌های ترخیص و ترمیم الکل راه حل کاملی نیستند و الکل باز هم می‌تواند سرطان را به روش‌های مختلفی ایجاد کند، حتی در افرادی که مکانیسم دفاعی بدن آنها سالم است.

این مطالعه روشن‌ترین درک ما از توضیح مکانیسم پشت الکل و سرطان تا به امروز است.

هفت سرطان رایج وجود دارد که قطعا با الکل مرتبط است: سرطان‌های دهان، لثه، حنجره، گوارش، پستان، کبد و روده.

این مطالعه در مجله Nature منتشر شده است.

منبع:ایسنا