هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار به کار خود پایان داد

هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار با شناخت برگزیدگان در بخش های مختلف به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگاار فرهنگی ایسکانیوز، آیین اختتامیه هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار شامگاه جمعه 15 دی ماه با قرائت قرآن توسط فرزند شهید مدافع حرم، داد الله امیری در فرهنگسرای بهمن آغاز شد.

بنابرین گزارش، در ادامه این مراسم بعد از پخش سرود ملی کشورمان و نمایش کلیپی از اتفاقات هشتمین دوره جشنواره عمار، با اجرای مشترک وحید رضا زاده آذری فرزند شهید رضازاده آذری، از شهدای کارگر و سیدمحمدعلی صدری نیا آیین اختتامیه شروع به کار کرد.

بعد از پخش کلیپی از دیدار دست اندرکاران جشنواره عمار با رهبری در سال ۹۱ و اجرای گروه سرود اسراء اولین بخش اهدای جوایز هشتمین جشنواره عمار برگزار شد.

بنابرین گزارش در بخش نقد درون گفتمانی، هیئت داوران ضمن تقدیر از اثر «حرام می خوریم؟!» به کارگردانی «هادی محمدی نسب» و «سوخت ما سوخت» به کارگردانی«یاسین خوش آمد زهی» و«ترخیص» به کارگردانی «مهدی انصاری»، لوح افتخار این بخش را به اثر «میراث آلبرتا۳» به کارگردانی «حسین شمقدری» اهدا کرد.

شب انتقاد کارگردان انقلابی از صدا و سیما

حسین شمقدری، کارگردان میراث آلبرتا ۳، بعد از دریافت جایزه خود در سخنانی با انتقاد از عملکرد صدا و سیما در روزهای پر التهاب جامعه گفت: علمکرد صدا و سیما در این دوران عملکردی بچگانه است و خبری از وقایع این روزها در شبکه خبر نیست.

وی با بیان اینکه این روزها جوانان بسیاری در جشنواره عمار و دیگر نهادهای انقلابی در حال فعالیت هستند، تأکید کرد: متأسفانه همچنان مدیران شبکه خبر را مدیرانی میانسال تشکیل می دهند.

وی با بیان این‌که ما تربیت می شویم تا با رسانه های خود یار امام زمان(عج) باشیم اظهار داشت: انشا الله ظهور نزدیک است.

همچنین هیئت داوران فانوس این بخش را به اثر «تلکه» به کارگردانی آقای «مسعود کارگر» و «فروشنده» به کارگردانی آقای «علیرضا بوالی» اهدا کرد. جایزه ویژه بخش مستند نقد درون گفتمانی هم به اثر «زمستان یورت» به کارگردانی «میلاد میرزا باقری» اهدا شد.

جشنواره عمار به ما جسارت داد

علیرضا بوالی، کارگردان مستند فروشنده، با بیان این که جشنواره عمار به ما جسارت داد تا اگر صدا و سیما نیز به اثرمان توجه نکرد، اثرمان دیده خواهد شد، گفت: اکران های مردمی عمار بزرگترین نعمت برای فیلمسازان است و اثر من به همین واسطه در بیش از ۱۰۰ دانشگاه و ۱۰۰۰ مسجد اکران شد.

وی در پایان سخنان خود گفت: امیدواریم صدا و سیما جسارت داشته باشد و آثاری که به بصیرت گری و روشنگری مردم کمک می کند را حمایت و پخش کنند.

زمستان یورت، صدای کارگران مظلوم

میلاد میرزا باقری، کارگردان مستند زمستان یورت نیز بعد از دریافت جایزه خود با بیان این که خوشحالم که با این مستند توانستم صدای کارگران مظلوم معدن یورت باشم، تصریح کرد: اگر تریبون های نماز جمعه و صدا و سیما تریبون مظلومیت کارگردان ستمدیده بودند، شاید امروز آن ۴۳ شهید معدن یورت در کنار ما بودند به واسطه تولید ملی از آن ها تقدیر می کردیم.

برگزیدگان این بخش جوایز خود را از دست خانواده جانباختگان معدن یورت؛ دامن‌زن، خانواده مجاهدی و خانواده شهید مدافع حرم، دادا… امیری دریافت کردند.

در بخش «مدافعان حرم»، هیئت داوران ضمن تقدیر از اثر «زخم صلیب» به کارگردانی «محمد صالحی»، لوح افتخار این بخش را به اثر «رویای خلافت» به کارگردانی « سید مجتبی خیام الحسینی» و «بابایی» به کارگردانی «مظفر حسین‌خانی هزاوه» اهدا کرد. همچنین هیئت داوران فانوس این بخش را به اثر « فرزند ایران » به کارگردانی « عارف جعفری چگنی » تقدیم کرد.

اهدای فانوس بخش مدافعان به مردم سیستان

عارف جعفری چگینی، کارگردان مستند فرزند ایران با بیان این که رسالت ما و رسانه در این روزها گریز از تهران و توجه به نقاطی نظیر سیستان و بلوچستان و دیگر نقاط محروم کشور است، اظهار داشت: من این جایزه را به مردم این خطه تقدیم می‌کنم.

مظفر حسین خانی، کارگردان مستند بابایی با اشاره به موضوع این فیلم که در مورد یکی از شهدای مدافع حرم است، خاطرنشان کرد: تنها سازمانی که از ساخت این فیلم حمایت کرد صدا و سیما بود و در انتقادات امشب جشنواره عمار از صدا و سیما من از آن ها تشکر می کنم.

در بخش «جنگ نرم»، هیئت داوران ضمن تقدیر از اثر « محرمانه کولا» به کارگردانی آقای« لقمان یدالهی»، لوح افتخار این بخش را به اثر «تله اسکرین» به کارگردانی آقای «مصطفی حریری» اهدا می‌کند.

هیئت داوران فانوس این بخش را به اثر «پرزیدنت آکتورسینما» به کارگردانی آقای «محمدرضا بورونی» اهدا کرد.

بنابرین گزارش بعد از تقدیر از برگزیدگان این چند بخش، با پخش کلیپی و معرفی «موزائیک مرگ بر امریکا» به عنوان یکی از هدایای مردمی جشنواره، این هدیه ویژه به محمدرضا بورونی، کارگردان مستند «پرزیدنت آکتور سینما» تعلق گرفت.

در بخش «بیداری اسلامی و جهانی» هیئت داوران ضمن تقدیر از اثر « نار و انار» به کارگردانی آقای« حیدر بنی حمزه»؛ لوح افتخار این بخش را به اثر « قصر قند» به کارگردانی آقای «محسن اسلام‌زاده» و «حرمان» به کارگردانی آقای «حمید عبداله‌زاده» تقدیم کرد. هیئت داوران فانوس این بخش را به اثر «با صبر زندگی» به کارگردانی آقای «وحید فراهانی» اهدا کرد.

براساس این گزارش، دومین هدیه مردمی هشتمین جشنواره عمار که عروسکی از شهر فوعه سوریه بود، به وحید فراهانی کارگردان مستند «با صبر زندگی» تعلق گرفت. «با صبر زندگی» روایت تبادل مردم محاصره شده فوعه و کفریا با اسرای داعشی است که با بمبگذاری داعش، به یک تراژدی تبدیل می شود.

نامه ای نیز به همراه این عروسک از طرف «رجا قیشانی»، یکی از اهالی فوعه خطاب به وحید فراهانی، کارگردان مستند و اهالی رسانه ارسال شده بود که در این مراسم قرائت شد، متن نامه به صورت زیر است.

بسم الله الرحمن الرحیم

من «رجا بشار قیشانی» از اهالی فوعه تحت محاصره متولد 20 دی ماه سال 1986 مادر ۴ کودک به نامهای احمد، کریم، ریان و حمزه هستم؛ همسرم «احمد بیرقدار» همچنان در فوعه مظلوم در محاصره است و همچنان مسلحین اجازه رسیدن کمک ها به کودکان و بزرگسالان نمی دهند و مشکلات در آنجا غیرقابل توصیف است و از رسیدن شیر، پوشک، سوخت و … جلوگیری می کنند و ظلم بسیاری به اهالی کفریا و به خصوص فوعه می شود.

وقتی که از این دو شهر محاصره شده خارج شدیم سخت تر و قهرآمیزتر از محاصره بود و کودکان مصیبت های بزرگی دیدند از جمله در الراشدین که ۱۲۰ نفر قربانی شدند؛ آن لحظه صحنه خیلی تاسف برانگیزی بود؛ در آن زمان ۵ ماهه باردار بودم و بعد که به سمت راشدین حرکت کردیم و بعد از دیدن کشتار انسان های بی گناه و ربودن زنان و کودکان به مقصد رسیدیم و در همه این مسیر کارگردان و تصویربردار ایرانی با ما در اتوبوس ها بودند و لحظات سختی که در زمان انفجار شاهد بودیم را به تصویر کشیدند و بعد از گذشت ایامی فیلم آن کارگردان ایرانی را دیدم و از اینکه فیلمساز ایرانی برای رساندن صدای مظلومان به گوش جهانیان تلاش کرده خوشحال شدم.

و من از وحید فراهانی کارگردان به خاطر کار بزرگش که سعی کرد صدای مصائب اهالی مظلوم فوعه و کفریا که تحت ستم جبهه النصره و داعش بودند را به گوش جهان برساند تشکر می کنم و از همه خبرنگاران و روزنامه نگاران می خواهم که تلاش کنند تا چهره حقیقی مصائب مردم مظلوم را ارائه دهند همانگونه که خبرنگاران ایرانی و حزب الله اینگونه عمل کردند.

بنابرین گزارش، با اعلام مجری برنامه، بخش دوم اهدای جوایز با معرفی و تقدیر از برگزیدگان بخش‌های «پویانمایی و موشن گرافی»، «جبهه فرهنگی و سبک زندگی» و «تاریخ معاصر» با حضور داوران و خانواده شهید سیدمصطفی حسینی، مرتضی غفوری، داوود رضازاده آذری، برادر شهید شهریاری برگزار شد.

در بخش «پویانمایی و موشن گرافی»، هیئت داوران ضمن تقدیر از اثر «خاطرات و مخاطرات» به کارگردانی «میثم حسینی» و اثر «شاه رفت» به کارگردانی«مرتضی جعفرقلی زنجانی» لوح افتخار این بخش را به اثر «رئیس» به کارگردانی «احسان سنایی راد» اهدا کرد.

براساس این گزارش، در بخش «پویانمایی»، هیئت داوران ضمن تقدیر از پویانمایی «رقص شمشیر» به کارگردانی «وحید مباشری» به دلیل بیان روان قصه در عین سادگی فرم و ساختار و پویانمایی «ترامپت» به کارگردانی«رسول آذرگون» به خاطر فضاسازی و شخصیت سازی جذاب، لوح افتخار این بخش را به اثر «صفر در سفر» به کارگردانی «موعود شیخ بهائی» به دلیل ایجاد فضای شاد و مفرح برای بیان موضوع اقتصاد مقاومتی اهدا کردند.

بنابرین گزارش، هیئت داوران در بخش «جبهه فرهنگی و سبک زندگی»، ضمن تقدیر از اثر «زنگ کار » به کارگردانی « هاشم مسعودی» به دلیل تشویق نوجوانان به کار و تقویت فرهنگ اتکا به خود که از مسائل مهم و دارای اولویت است و « امید در برزخ» به کارگردانی «رضا سورانی » به دلیل معرفی یک نمونه موفق از پرداختن به آسیب های اجتماعی و ارائه راه حل این مشکل؛ لوح افتخار این بخش را به اثر «بار دیگر زندگی » به کارگردانی « امید مدحج » به علت روایتی هنری و خلاقانه از اردوهای جهادی تقدیم کرد.

همچنین؛ هیئت داوران فانوس این بخش را به اثر « فرج الله سلحشور» به کارگردانی « محمد سعید غدیریان » به دلیل روایتی موجز و مکفی از زندگی یک قهرمان فرهنگی انقلاب و نسبت فرم و محتوای مناسب اهدا کرد.

بنابرین گزارش، لوح هنری این بخش، با توجه به موضوع به روز و مبتلا به و ساختار قوی به دو اثر «من می مانم» و «در آستانه فصل سرد» به کارگردانی خانم «فاطمه مرزبان» اهدا می شود.

هیئت داوران هشتمین جشنواره عمار، در بخش «تاریخ معاصر»، ضمن تقدیر از اثر « میرزا جواد» به کارگردانی «سعید فرجی» و «تختگاه هیچکس» به کارگردانی «مجتبی غفوری» و «گیلن باره» به کارگردانی «داوود مرادیان» و «عبور ناممکن» به کارگردانی «سید مسعود امامی» لوح افتخار این بخش را به اثر «از فوتبال تا پیروزی» به کارگردانی «محمد حسن یادگاری» اهدا کرد.

همچنین؛ هیئت داوران فانوس این بخش را به اثر «اولین برخورد» به کارگردانی «حمید رضا حیدری» تقدیم کرد.

500

کد خبر: 893514

وب گردی

وب گردی