تشکل‌های دانشجویی صدای مردم را بدون کوچک‌ترین کاستی به گوش مسئولان می‌رسانند

نهمین دوره انتخابات شورای مرکزی اتحادیه سازمان اسلامی دانشجویان ایران (سادا) موسوم به اتحادیه دوم با حضور دبیران تشکل‌های واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد. این اتحادیه از سال 79 در دانشگاه آزاد اسلامی کار خود را آغاز کرد ولی مجوز خود را در سال 81 گرفت و توانست دفاتر خود را در برخی واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی تاسیس کند.

حالا اتحادیه «سادا» بیش از ۷۰ دفتر در سرتاسر واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی دارد. براساس‌ آیین‌نامه اجرایی این اتحادیه، انتخابات اعضای شورای مرکزی سالانه برگزار می‌شود ولی در سال‌های گذشته با توجه به روند اداری و مسائل و شرایط سیاسی روز، برخی سال‌ها انتخابات با تاخیر برگزار شده است.

به گزارش «آنا»، تاکنون هشت دوره این اتحادیه تشکیل شده و آخرین انتخابات اتحادیه سال 93 برگزار شده است.

در همین راستا روز پنجشنبه انتخابات دیگری برای تشکیل نهمین دوره اتحادیه «سادا» برگزار شد؛ مراسمی که در آن 11 نفر به‌عنوان شورای مرکزی، چهار عضو علی‌البدل و دو نفر به‌عنوان بازرس اتحادیه انتخاب شدند. مدیرکل اداره تشکل‌های اسلامی‌سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی در انتخابات اعضای شورای مرکزی اتحادیه سازمان اسلامی دانشجویان این دانشگاه بر لزوم بازبینی تدوین اساسنامه این اتحادیه تاکید کرد؛ چراکه به اعتقاد او باید اساسنامه تشکل‌ها در تمام واحدها براساس و متناسب با اساسنامه اتحادیه تنظیم شود. به گفته محمد قربانی‌گلشن‌آبادی، اساسنامه فعلی برای گذشته و شرایط آن زمان تدوین شده و لازم است مورد بازبینی قرار گیرد. شاید نیاز باشد اعضای شورای مرکزی اتحادیه بیشتر یا کمتر از تعداد فعلی باشند یا موضوعات دیگری که می‌توان مورد مداقه قرار داد.

آن‌طور که مدیرکل اداره تشکل‌های اسلامی‌سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی گفته است، اتحادیه «سادا» بیش از ۷۰ دفتر در سرتاسر واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی دارد اما نام تمام این دفاتر تشکل‌ها متفاوت است. این در حالی است که اتحادیه دانشگاه‌های دولتی در سرتاسر کشور یک اسم واحد دارند. او خطاب به تشکل‌ها گفت: «حتما به یک اسم واحد برسید و از آن برای کل دفاتر کشور استفاده کنید.»

اعضا و بازرسان شورای مرکزی اتحادیه سازمان اسلامی دانشجویان

در این انتخابات بعد از شمارش آرا، حمیده بنه‌گزی با 59 رای، محمدجواد قربانی با 42 رای، امین معین‌الدینی با 58 رای، محمدامین دلفاردی با 60 رای، امین ارسلانی با 56 رای، حسن بکتاشی با 59 رای، رضا احمدی با 63 رای، پرهام طهماسبی‌حائز با 59 رای، علی ابوالحسنی با 58 رای، عرفان قانعی‌حائز با 63 رای و زکیه شعبانی‌حائز با 59 رای به‌عنوان اعضای شورای مرکزی انتخاب شدند.

همچنین مهدی اکبری با 57 رای و میثم مرادی با 58 رای به‌عنوان بازرسان شورای مرکزی اتحادیه سازمان اسلامی دانشجویان ایران انتخاب شدند و دبیر بعدی اتحادیه نیز در هفته‌های آینده توسط شورای مرکزی جدید انتخاب خواهد شد.

تشکل‌های دانشجویی، فرزندان ملت هستند

پس از برگزاری این انتخابات به سراغ محمد قربانی‌گلشن‌آبادی، مدیرکل اداره تشکل‌های اداری‌سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی رفتیم و سازوکار ایجاد یک تشکل جدید در دانشگاه و همچنین زمان برگزاری انتخابات سایر اتحادیه را از او جویا شدیم. قربانی درباره زمان برگزاری انتخابات اتحادیه‌ها گفت: «انتخابات اتحادیه اول در اسفندماه و اتحادیه سوم در بهمن‌ماه برگزار خواهد شد؛ اما تاریخ دقیق را خود اتحادیه‌ها باید اعلام کنند.»

او همچنین درباره سازوکار ایجاد یک تشکل جدید در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «ایجاد یک تشکل جدید طبق آیین‌نامه فعالیت تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهد بود و در این زمینه تفاوتی میان دانشگاه آزاد اسلامی با سایر دانشگاه‌ها وجود ندارد و طبق آیین‌نامه تشکل‌ها می‌توانند فعالیت خود را آغاز کنند.»

قربانی‌گلشن‌آبادی در توضیح این‌گونه تشکل‌ها گفت: «اگر گروهی درصدد ایجاد یک تشکل دانشجویی باشند باید تعدادی از دانشجویان دانشگاه به‌عنوان تاییدکننده امضا و تایید کنند که عضو این تشکل هستند. این تعداد سه درصد یا حداقل 50 نفر خواهد بود. این سه درصد پنج تا 6 نفر را به‌عنوان اعضای هیات‌موسس به هیات نظارت معرفی می‌کنند و هیات نظارت با تاسیس تشکل موافقت کرده و به‌تدریج اجازه و موافقت اصولی برای تشکیل اتحادیه صادر می‌شود.»

او با بیان اینکه بعد از این مرحله انتخابات باید براساس اساسنامه برگزار شود، گفت: «بعد از انتخابات، هیات‌موسس از بین رفته و شورای مرکزی تشکیل می‌شود و فعالیت خود را آغاز می‌کند.»

انتخابات این دوره از اتحادیه سازمان اسلامی دانشجویان ایران (سادا) در حالی برگزار شد که کشور شاهد تظاهرات و برخی از اتفاقات بود. مدیرکل اداره تشکل‌های اداری‌سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی درباره این موضوع هم صحبت به میان آورد و از موضع تشکل‌های دانشجویی در این خصوص سخن گفت.

او ادامه داد: «همه تشکل‌های فعال در دانشگاه آزاد اسلامی با تمام گرایشات و سلایق سیاسی از حق اعتراض مردم نسبت به مسئولان پیرامون مسائل معیشتی و اقتصادی دفاع کرده و تخریب اموال عمومی و اغتشاش و ایجاد تفرقه و توهین به مقدسات ملی و مذهبی را محکوم کردند.»

قربانی‌گلشن‌آبادی در پاسخ به این سوال که تشکل‌های دانشجویی چگونه می‌توانند صدای مردم را به مسئولان برسانند، این‌گونه گفت: «تشکل‌های دانشجویی یکی از جدی‌ترین و اساسی‌ترین پایگاه‌هایی هستند که می‌توانند صدای مردم را بدون کوچک‌ترین کمی و کاستی به گوش مسئولان برسانند؛ دانشجویان با دغدغه‌های مقدس و عدم تعلقی که نسبت به جریان‌های سیاسی و با توجه به استقلالی که دارند، می‌توانند بهترین بازتاب‌دهنده مشکلات و مسائل مردم باشند؛ چراکه تمام این دانشجویان فرزندان مردم هستند و چه کسی بهتر از فرزندان مردم می‌تواند صدای مردم را به گوش مسئولان برسانند.»

منبع:فرهیختگان

کد خبر: 893533

وب گردی

وب گردی