قیمت ارز متاثر از فیلترینگ و ناآرامی‌ها / دلار در پایان سال 96 چه وضعیتی خواهد داشت؟

یک کارشناس ارز گفت: به احتمال زیاد قیمت دلار تا پایان سال جاری به رقم بالاتر از 4 هزار و 500 تومان می رسد که در ابتدا با کاهش 30درصدی همراه خواهد شد.

اباذر نجمی، کارشناس بازار ارز در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز به روند معاملاتی بازار ارز در هفته ای که گذشت اشاره کرد و گفت: پایان سال میلادی به عنوان یکی از عوامل اصلی در افزایش نرخ دلار بود، همچنین اعتراضات اخیر و نیز بی ثباتی های پیش آمده، بی تاثیر بر این افزایش قیمت نبود و باعث شد تا سپرده هایی که به صورت بلندمدت سرمایه گذاری نشده بودند، جهت خرید ارز وارد بازار ارز شوند.

او به افزایش تقاضا در بازار ارز اشاره و بیان کرد: با توجه به اینکه طی هفته ای که گذشت شاهد افزایش تقاضا در بازار ارز بودیم اما باید گفت که بخشی از سرمایه ها نیز به بازار مسکن و نیز بورس وارد شدند که این امر باعث رشد شاخص بورس و نیز افزایش حجم معاملات مسکن طی چند وقت اخیر شده است.

نجمی با اشاره به صحبت برخی از کارشناسان مبنی بر اینکه بانک مرکزی در راستای بالابردن نقدینگی دولت، اقدام به افزایش نرخ دلار کرده است، بیان کرد: این دسته از تحلیل های مطرح شده منطقی و نیز قابل قبول نیست، در صورتی که آشوبگری های اخیر رخ نداده بود و وضع سیاسی کشور آرام بود، بحث افزایش نرخ دلار به منظور افزایش نقدینگی دولت و نیز کسری بودجه دولت قابل بررسی بود.

این کارشناس ارز اظهار داشت: زمانی که کشور با اعتراضات و آشوبگری ها همراه می شود، دولت و بانک مرکزی اقداماتی را در راستای ثبات قیمت ارز در دستور کار قرار خواهند داد تا بتوانند از این طریق ثبات سیاسی در کشور حاکم کنند، زمانی که بحث اعتراضات و نوسان نرخ ارز در کنار یکدیگر قرار می گیرند متوجه عدم توانایی بانک مرکزی در کنترل نرخ ارز می شویم که حتی با تزریق ارز بانکی نتوانستند بازار را کنترل و هیجانات را کاهش دهند، بنابراین نمی توان افزایش نرخ ارز را ناشی از اقدام عمدی بانک مرکزی دانست.

به گفته او، زمانی که جو کشور آرام شود، امکان دارد که بانک مرکزی از طریق افزایش نرخ ارز کسری بودجه دولت را نیز تامین کند.

نجمی با تاکید بر عوامل تاثیرگذار در ثبات و کاهش نرخ دلار گفت: این امر وابسته به برخی از عوامل مانند حذف فیلترینگ و نیز پایان آشوبگری هاست، در صورتی که ثبات اقتصادی به کشور بازگردد و نیز شاهد امنیت در کشور باشیم، می توان تغییراتی را در بازار احساس کرد.

او اظهار داشت: ثبات اقتصادی نشات گرفته از اقدام بانک مرکزی در راستای تزریق ارز به بازار است که در ابتدا باید متوجه شویم بانک مرکزی تصمیمی جهت این اقدام دارد یا خیر.

این کارشناس ارز در پایان پیش بینی خود از قیمت ارز طی چند روز آینده را اینگونه بیان کرد: برای ارائه نظرات دقیق در این زمینه باید در مورد متغیرهایی بحث کرد که قابل پیش بینی هستند اما براساس بررسی های انجام شده، امکان اینکه قیمت دلار تا پایان سال جاری به رقم بالاتر از 4 هزار و 500 تومان برسد، بسیار زیاد است که به احتمال زیاد در ابتدا با کاهش 30درصدی همراه خواهد شد.

401

کد خبر: 893676

وب گردی

وب گردی