مخالفت جایگا‌ه‌داران با افزایش قیمت بنزین و دونرخی بودن آن / قیمت بنزین هم‌ردیف با قیمت فوب خلیج‌فارس است/ ارائه بنزین با کارت سوخت یک کار اضافه است!

رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت کشور با تاکید براینکه جایگاه‌داران با هرگونه افزایش قیمت مخالف هستند، گفت: اگر جریانات گذشته یعنی ارائه بنزین با کارت سوخت صورت گیرد، دوباره گدایی‎‌های بنزین در پمپ بنزین‌ها شروع می‌شود.

بیژن حاج‌محمدرضا رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت کشور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ در پاسخ به این سوال که شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی فراخوان داده که مالکان خودروها اقدام به تهیه کارت سوخت کنند آیا این احتمال وجود دارد که کارت سوخت دوباره در جایگاه‌ها مورد استفاده قرار گیرد؟ گفت: سیستم کارت سوخت و پز الان در جایگاه‌های سوخت فعال است اما به دلیل استفاده نکردن در مدت زمان طولانی این سیستم‌ها از کار افتاده و نیاز به تعمیرات اساسی دارد.

رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت کشور با اشاره به اینکه در حال‌ حاضر مردم از کارت جایگاه‌دار استفاده می‌کنند، ادامه‌ داد: استفاده دوباره از کارت سوخت یک کار ‌اضافه است. این سیستم برای سال ۱۳۸۶ بوده و تقریبا ۱۱ سال از زمان اجرای آن گذشته و یک کار منسوخ است.

او با تاکید براینکه هم‌اکنون سیستم پز و سیستم هوشمند جایگاه‌ها توان ارائه خدمات را ندارند چرا که یک دستگاه معمولا برای یک یا دوسال می تواند پاسخگو باشد گفت: اگر وزارت نفت در زمینه تعمیرات اعتبارات لازم را در اختیار جایگاه‌داران قرار دهد می توان از کارت سوخت استفاده کرد.

حاج‌محمدرضا با اشاره به قانون مصوب مجلس شورای اسلامی مبنی بر استفاده دوباره از کارت سوخت، اظهار کرد: اتحادیه قبل از این که مجلس شورای اسلامی استفاده دوباره استفاده از کارت سوخت را تصویب کند، مخالفت خود را اعلام کرده است زیرا هنگامی که گفته می‌شود بنزین لیتری ۱۰۰۰ تومان است، استفاده از کارت سوخت بی معنی خواهد بود.

او یادآور شد: با توجه به جریانات اخیر در کشور( اعتراض به گرانی) دولت تصمیم گرفته است که قیمت ها را تعدیل کند.

حاج‌محمدرضا افزود: از آنجا که مجلس شورای اسلامی با قیمت پیشنهادی دولت مخالفت کرده است می توان گفت قیمت پیشنهادی به هیچ‌وجه در دنیا قابل تفسیر نیست که به صورت غیرمنتظره قیمت بنزین 50 درصد افزایش پیدا کند. هم اکنون مردم در خرید بنزین هزار تومانی ناتوان هستند چه برسد که قیمت بنزین به سقف 1500 تومان نیز برسد.

رئیس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت کشور ادامه داد: ممکن است قیمت بنزین بین 1100 تا 1200 تومان لحاظ شود و بنزین سوپر نیز 1300 تومان باشد. اما به هردو صورت جایگاه‌داران با هرگونه افزایش قیمت مخالف هستند چرا که هم‌اکنون با افت خرید بنزین در کشور مواجه هستیم ما دیگر باک پر نداریم مگر اینکه اتفاقی مثل زلزله رخ داده و یا ماشین‌های دولتی اقدام به پرکردن باک خودرو کنند در غیراینصورت مردم عادی توان خرید را ندارند.

حاج‌محمدرضا تاکید کرد: اگر جریانات گذشته یعنی ارائه بنزین با کارت سوخت صورت گیرد دوباره گدایی‎‌های بنزین در پمپ بنزین‌ها شروع می‌شود. به اعتقاد بنده صحیح نیست مضاعف براینکه الان قیمت بنزین در کشور مطابق با قیمت فوب خلیج فارس است. الان بنزین در امارت یک درهم است، بنابراین بنزینی که در کشور ارائه می‌شود کمتر از یک درهم است. همچنین در کشور ما اکثر خودروها دوگانه سوز هستند و نیازی به افزایش قیمت نیست.

او با اشاره به اینکه 4هزار جایگاه در سطح کشور فعال است گفت: برای راه‌اندازی اینها با کارت سوخت نیاز به چندین میلیارد تومان هزینه نیاز است باید تلمبه ها تعویض و پز و سیستم هوشمند تغییر کند با توجه به تیراژ زیاد رقم بسیار کلانی خواهد بود.

رییس اتحادیه جایگاه‌داران سوخت در پاسخ به این سوال که آیا استفاده دوباره از کارت سوخت مقدمه دو نرخی شدن بنزین است یا خیر؟ اظهار کرد: احتمالا مقدمه دو نرخی شدن بنزین باشد، زیرا رییس جمهور در سخنان خود اعلام کرده است که در مورد بنزین برای اقشار آسیب پذیر فکری خواهیم کرد.

402

کد خبر: 893702

وب گردی

وب گردی