درخواست دانشمندان از پوتین

آکادمیسینها و اعضای وابسته فرهنگستان علوم روسیه طی نام های علنی به ولادیمیر پوتین، از مشکلات مرتبط با اصلاحات چندی پیش در فرهنگستان علوم و تاسیس آژانس فدرال سازمانهای علمی شکایت کردند.

به گزارش ایسکانیوز از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، وادیم براژکین رئیس انستیتوی فیزیک فشار بالا، اظهار داشت که اکثریت آکادمیسینها با اصلاحات آکادمی علوم روسیه که از سال 2013 آغاز شده است، موافق نیستند.

وی افزود: چنانچه پیشتر این امکان وجود داشت که ادعا کنیم هنوز همه چیز از دست نرفته است، اما اکنون ما شاهد تبعات عموما منفی این اقدام هستیم.

به عقیدۀ دانشمندان این اصلاحات در روسیه موجب ایجاد نظام عظیم و ناکارآمد مدیریت علمی شده است که در چارچوب آن تلاش میکنند قوانین غیرقابل استفاده موسسات مالی را به آنها تحمیل کنند. دانشمندان از پوتین خواستند تا با استفاده از اراده سیاسی خود تمام انستیتوهایی را که تحت پوشش آژانس فدرال سازمان¬های علمی قرار گرفته¬اند را به آکادمی علوم بازگرداند.

به اعتقاد آنها اگر تدابیر فوری جهت تصحیح این وضعیت غمانگیز اتخاذ نگردد، در ماه مارس 2018 رئیس جمهور منتخب روسیه کشوری را با علوم پایه در حال مرگ مدیریت خواهد کرد.

این سند را بیش از 400 آکادمیسین، عضو وابسته آکادمی و همچنین سایر دانشمندان خارج از آکادمی علوم روسیه امضا کردند. در عین حال در آژانس فدرال سازمانهای علمی هیچ نظری در مورد این درخواست داده نشده است. رئیس آکادمی علوم روسیه، آلکساندر سرگییف گفت همکاران او می توانند آزادانه به بیان عقاید خود بپردازند و این امری عادی است.

502

کد خبر: 893794

وب گردی

وب گردی