فقدان خلاقیت و نوآوری در بودجه 97 زمینه‌ساز افزایش فقر در جامعه/ کلیات بودجه توسط  نمایندگان مجلس چکش‌کاری شود

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی با تاکید براینکه مبادا با افزایش قیمت‌ها و عوارضی که اخذ خواهد شد روند توسعه اقتصادی کشور با کندی مواجه شود، گفت: در نگاهی کلی، بودجه امسال نیز همانند سنوات گذشته فاقد خلاقیت و نوآوری است و پیکانش را به سمت افرادی گرفته که بیشتر کار می‌کنند.

جمشید عدالتیان عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، در خصوص بودجه سال 97 اظهار کرد: بودجه امسال یک بودجه انقباضی است. از یک طرف دولت به دنبال کاهش هزینه‌های خود و از طرف دیگر به دنبال افزایش درآمدهای خود از طریق افزایش عوارض و مالیات است.

او تصریح کرد: در حالت کلی نظام بودجه‌ریزی در ایران خلاقانه نیست و تکرار مکررات است. گاهی اوقات به صورت محدود از روش‌های جدید در بودجه‌ریزی استفاده می‌شود اما در نهایت همیشه بودجه در کشور بدون ارزیابی و کار کارشناسی انجام می شود.

این استاد دانشگاه آزاد اسلامی، با تاکید براینکه معیارهای بودجه ریزی در کشور بسیار متفاوت بوده است، گفت: در بودجه امسال قرار است حدود 20 هزار میلیارد تومان در اختیار شرکت‌ها قرار گرفته تا براساس آن مواد اولیه را تامین و مشکل کمبود نقدینگی را برطرف کنند.

او کاهش اعتبار تخصیص‌یافته به طرح هدفمندی یارانه‌ها، کاهش قابل توجه بودجه های عمرانی، افزایش میزان عوارض خروج از کشور و افزایش قیمت حامل‌های انرژی از جمله مسائل مهم در بودجه سال 97 برشمرد و گفت: بودجه سال‌جاری همانند سنوات قبل باید تغییر پیدا کند، به طور یقین مجلس شورای اسلامی در این زمینه به طور کامل چکش‌کاری خواهد کرد تا آسیبی به اقشار مختلف جامعه وارد نشود.

عدالتیان با تاکید براینکه مبادا با افزایش قیمت‌ها و عوارضی که اخذ خواهد شد، روند توسعه اقتصادی کشور با کندی مواجه شود، افزود: متاسفانه اکثر اعتبارات بودجه مربوط به شرکت‌های دولتی است، به گونه‌ای که می‌توان گفت تصدیگری دولت در بودجه بیشتر است و بایستی تجدیدنظر در این راستا صورت گیرد.

او خاطرنشان کرد: در نگاه کلی، بودجه امسال نیز همانند سنوات گذشته فاقد خلاقیت و نوآوری است و پیکانش را به سمت افرادی گرفته که بیشتر کار می‌کنند. به نظر من سفره طبقه متوسط مانند کارمندان کوچک‌تر خواهد شد و به جمع فقرا افزوده می‌شود.

402

کد خبر: 893806

وب گردی

وب گردی