بررسی  وضعیت اضطراری ترافیک و آلودگی هوا/ آیا حذف سالیانه طرح ترافیک کارساز خواهد بود؟

مدت زیادی است در شهرتهران با محدوده‌ای به نام طرح ترافیک روبرو هستیم و برای ورود به مناطق مرکزی تهران ، عوارض ورود پرداخت می کنیم اما حتی اجرای طرح ترافیک هم نتوانسته مانع آلودگی هوا شود و مسئولان شهری در صدد اجرای راهکارهای دیگری هستند که معلوم نیست حتی اگر بتوانند مشکل ترافیک را تا حدودی حل کنند در برطرف کردن سایر مسائل شهری موفق خواهند بود یا خیر؟

اکرم جدیدی ممتاز- ایسکانیوز:حدود 38 سال پیش بود که طرح ترافیک در کلان شهرها اجرایی شد و تنها راهکار برای کنترل ترافیک محسوب می شد اما در دنیای مکانیزه امروزی روش های بسیار مفیدتری نه فقط برای کنترل ترافیک که برای حل مشکل ترافیک اتخاذ میشود.

چندی پیش رییس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران ، در تشریح روند اجرایی شدن طرح ترافیک جدید در شهر تهران گفت:"در طرح جدید با استفاده از دوربین ها و تکنولوژی جدید برای کنترل ترافیک اقدام میشد اما بی تردید در طرح جدید محدوده به این شکل کنترل نخواهد شد و مجوز طرح ترافیک هم معنی پیدا نمی‌کند."

به گفته محمد علیخانی معابر شهر جزو مشاعات محسوب می شوند اما بخش زیادی از شهروندان در استفاده از این محدوده شهر محروم هستند در حالی که همه مردم حق دارند از آنها استفاده کنند، لذا محدود کردن ورود به این طرح با صدور تعدادی مجوز صحیح نیست و اینکه افرادی انحصارا مجوز را بخرند و بتوانند استفاده کنند عادلانه نیست.

علیخانی تصریح کرد: در حال حاضر فردی که می خواهد به مدت یک ساعت در محدوده تردد کند باید مجوز روزانه خریداری و حدود 40 هزار تومان پرداخت کند، در حالی که فردی هم که از صبح تا شب در محدوده تردد می‌کند نیز باید همین مجوز روزانه را با همان مبلغ خریداری کند، به این ترتیب هردوی آنها یک میزان پرداخت می کنند که عادلانه نیست. در طرح جدید هزینه بر اساس پیمایش پرداخت می شود و فردی که می خواهد تنها برای رفتن به محل کار یک ساعت در محدوده تردد کند عوارض کمتری پرداخت خواهد کرد.

این درحالی است که وی در 16 دی ماه گفته بود که طرح جدید نیاز به مصوبات قانونی دارد و هنوز مشخص نیست به چه صورت و بر اساس چه ملاکی به تصویب می رسد بنابراین ملاک تا زمان تصویب نهایی ،قانون قبلی است و اینکه گفته شود ثبت نام در سال آینده صورت نمی پذیرد در حوزه اختیارات معاونت حمل و نقل نیست.

با اجرای طرح جدید شهرداری تهران، محدوده طرح ترافیک و طرح زوج یا فرد از فروردین 97 جمع و محدوده طرح کاهش جایگزین آن می شود.

به گفته معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران فروش مجوز طرح ترافیک سال 97 دیگر به صورت سالانه نخواهد بود و سهمیه هایی که پیش از این به حدود 100 هزار خودرو اعطا می شد، دیگر وجود نخواهد داشت اما اجرای طرح جدید به همین جا ختم نمی شود، علاوه بر اینکه مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک از این پس به صورت روزانه و با مبالغ شناور 9600 تا 36 هزار تومان اجرا می شود، محدوده زوج یا فرد نیز از بین می رود.

محسن پورسیدآقایی معتقد است که طرح جدید ترافیک تایید و اجرا می‌شود و حتی اگر تایید نشود، به شکل گذشته سهمیه ترافیک داده نمی شود چرا که در این زمینه باید بازنگری‌های جدی صورت گیرد.

محدوده آبی کجاست؟

با تصمیم شهرداری تهران از صبح 15 فروردین 97، محدوده زوج یا فرد به نام محدوده آبی تغییر نام می دهد و هر خودرو برای ورود به این محدوده باید مبلغی شناور بین 3200 تا 12 هزار تومان پرداخت کند.با اجرای این طرح دیگر تردد خودروها به عنوان زوج یا فرد معنا نخواهد داشت و هر خودرویی که وارد محدوده آبی (زوج یا فرد) شود، باید هزینه ورود به این محدوده را پرداخت کند.

پور سید آقایی با بیان این مطلب گفته بود که با توجه به وضعیت اضطراری ترافیک و آلودگی هوا این دو موضوع را در اولویت قرار داده‌ایم چرا که رفع آلودگی هوا به ترافیک وابسته است ولی لزوماً یکی نیستند و در موضوع آلودگی هوا غیر از بحث ترافیک مسائل دیگری نیز مطرح است.

به گفته پورسید‌آقایی‌ طرح ترافیک تاکنون به عنوان یک ابزار قدرت برای تعامل‌ با سایر دستگاه‌ها در دست ما بوده و دلیل اینکه این طرح را کنار می‌گذاریم این است که عدالت اجتماعی برقرار شود تا همه مردم بتوانند در شرایط یکسان از آن استفاده کرده و از این امتیازها‌ استفاده کنند و درطرح جدید تمام درآمد حاصل از آن صرف توسعه حمل و نقل عمومی می‌شود و از محل این درآمد، خرید 1000 دستگاه اتوبوس جدید و 140 واگن برای مترو محقق‌ خواهد شد.

سال ۹۷ ثبت نام آرمطرح ترافیک انجام نمی شود

پورسید آقایی فواید این طرح را مدیریت میزان تردد خودروها و قیمت‌گذاری معابر عنوان کرده بود.

شنبه 16 دی ،معاونت حمل و نقل و ترافیک شهری تهران طی اطلاعیه ای اعلام کرد برای سال ۹۷ ثبت نام آرم طرح ترافیک انجام نخواهد شد این درحالی است که طرح جدید این معاونت در خصوص حذف طرح سالیانه طرح ترافیک هنوز در هیچ مرجع بالادستی از جمله شورای شهر تهران و شورای ترافیک شهر تهران به تصویب نرسیده است.

حسن خلیل آبادی عضو دیگر شورای شهر تهران در این باره گفته بود طرح جدید ترافیک باید به تأیید شورای شهر تهران رسیده و نرخ عوارض آن در شورای شهر به تصویب برسد. همانطور که در هفته گذشته مجید فراهانی در خصوص بی اطلاعی شورا در این رابطه تذکر داد هنوز اعضاء از کلیات طرح اطلاعی ندارند. بنابراین تا نظر شورا تأمین نشود اعلام اینکه ثبت نام برای طرح در سال ۹۷ انجام نمی شود، درست نیست.

پوریا محمدیان یزدی دبیر شورای عالی ترافیک کشور نیز در خصوص اینکه طرح جدید ترافیک در چه زمانی در شورای عالی ترافیک کشور مورد بررسی قرار می گیرد گفت: این طرح برای تصویب نیاز به شورای عالی ترافیک کشور ندارد و در شورای ترافیک تهران بررسی و تصویب خواهد شد.

ماهیت ذاتی بسیاری از سازمان های دولتی رفع مشکلات شهری و ایجاد آسایش عمومی برای همشهریان است و در ارتباط با حل مشکل ترافیک و آلودگی هوا سازمان های متعددی در حال تکاپو هستند اما علت و معلول در بررسی و یافتن راهکارهای حل مشکلات شهری از جمله مسایلی است که در گشودن این گره های کور شهری بسیار مهم است.

مسئولان به جای محدودیت برای زندگی شهری اگر به جلوگیری از مهاجرت بی رویه شهری بپردازند و مهاجرت شهری از استان های مجاور و حتی دوردست به تهران و شهرهای بزرگ را به هر دلیل کنترل کنند و بازگشت خود روهای پلاک شهرستانی به موطن اصلی ،بررسی کیفیت سوخت های مصرفی،عدم ارائه خدمات حتی در پمپ بنزین به خودروهایی که از رده خارج شدند ،عدم سوزاندن زباله های شهری در مناطق مجاور،عدم اجازه ساخت و سازهای بی رویه مسکونی و جلوگیری از تخریب فضای سبز قدیمی، خروج سازمان های دولتی و خصوصی از مراکز و خیابان های اصلی به حاشیه شهر را مد نظر قرار دهنددر کنترل ترافیک موثر خواهد بود .

آنچه مسلم است اینکه هر شهروندی حق دارد در وطنی که به دنیا آمده با آزادی راه برود ،تردد کند ،نفس بکشد و عدالت اجتماعی زمانی محقق می شود که تنها یک عده با داشتن تمکن مالی از مزایای شهروندی برخوردار نشوند و قانون برای همه بطور یکسان اجرا شود.

سر انجام مسافرکش ها چه می شود ؟

بحث اعلام محدودیت ترافیکی به بهانه کاهش آلودگی هوای تهران دارای پایه های محکمی نیست و با توجه به کمبود و نارسایی حمل و نقل عمومی و پایین بودن ظرفیت های ناوگان شهری ،ضعف مدیریت شهری را نمایان تر می کند.

صحیح یا غلط ؛ مردم اگر نتوانند برای رسیدن به مقصد های خود از خودرو های شخصی استفاده کنند آیا ترکیب فعلی ترابری عامل دل زدگی مردم و گریز شهروندان از تمکین قانون نخواهد شد ؟و اساسا چنین محدوده هایی به این شکل در کجای دنیا وجود دارد؟ و سوال بعدی اینکه سرانجام مشاغلی که ماهیت وجودی آنها رفت و آمد در سطح شهر است به کجا خواهد کشید؟ آیا این به قیمت بیکاری تعداد زیادی از مسافرکش ها منجر نمی شود ؟

بسیاری از هموطنان ما از سطح درآمد های متوسط برخوردارند و کم هستند افرادی که بتوانند مانند عده معدودی با ماشین مدل بالا و زندگی در محدوده سفید توان پرداخت 8 میلیون تومان خرید طرح ترافیک را داشته باشند و یا برای پزشکانی که سالانه در آمدهای میلیونی دارند خرید 2 میلیون تومانی طرح ترافیک خدشه ای در اقتصاد زندگی آنها وارد نمی کند اما برای فردی که با پراید مسافرکشی می کند روزی 45هزار تومان رقم بالایی است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران گفته بود : صبح‌ها مبادی ورودی به شهر دارای ترافیک سنگین است و بعدازظهرها خروج از شهر ترافیک دارد. بنابراین در طرح جدید ترافیک جدیدی ایجاد نمی‌شود و با بازی با قیمت عوارض فقط میزان تقاضا را برای قشر ضعیف جامعه دشوار می کند.

با اعلام اینکه سطح درآمد شهرداری ازاجرای این طرح افزایش خواهد داشت توجیه منطقی برای حذف یا گرانی طرح ترافیک وجود ندارد اگرچه معاونت حمل و نقل شهرداری اعلام کرده در طرح جدید مبلغ ورودیه از 40 هزار تومان به 36 هزار تومان کاهش می یابد اما ورود به منطقه زوج و فرد هم عوارض خواهد داشت با این احتساب میانگین درآمد شهرداری روزانه به 7 میلیارد و 760 میلیون تومان خواهدرسید.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به پرسش که آیا قرار است مردم هزینه شهر را بپردازند، گفت: شهر باید توسط خود مردم اداره شود و مردم در شهر مشارکت دارند اما تکلیف بهره برداری از این مشارکت ها معلوم نیست و اصولا با اجرای طرح جدید چه ضمانتی برای پاکی هوای تهران وجود دارد؟

مدتهاست که مسئولان و کارشناسان شهری و زیست محیطی، ریشه مشکلات ترافیکی و تنفسی را ناشی از وجود خودروهای زیاد و یا فرسوده بودن آنها عنوان می کنند این درحالی است که مسئولان به جای پرداختن به علت های اصلی این مشکل به دنبال سلب امتیازات شهروندی و نقض حقوق بدیهی شهروندان هستند در این میان هیچ ارگان و نهادی به اصلی ترین علت آن که سوخت غیر استاندارد است نمی پردازند و هیچکس نمی پرسد اپیدمی آلودگی هوا در کلانشهرها از چه زمانی شروع شده است؟ شاید باید این موضوع را بپذیریم که عادت برخی مسئولان شهری پاک کردن صورت مسئله به جای حل آن است؟

705/700

کد خبر: 893826

وب گردی

وب گردی