اجرای طرح‌های توسعه شبکه فاضلاب مستلزم همکاری بخش خصوصی و مشارکت مردمی است

معاون مهندسی و توسعه آبفا کشور اجرای سریعتر طرح‌های توسعه شبکه فاضلاب را مستلزم همکاری بخش خصوصی و مشارکت‌های مردمی دانست.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از وزارت نیرو، علی‌اصغر قانع در نشست با نماینده شاهین شهر و برخوار در مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای شهر و شهرداران شهرهای شاهین شهر، میمه و برخوار استان اصفهان پیرامون اجرای طرح‌های آب و فاضلاب در این مناطق با بیان این مطلب افزود: برای توسعه شبکه فاضلاب در شهرهای شهرستان‌های شاهین شهر و برخوار باید مسئولان شهر، مردم و نیز بخش خصوصی نهایت همکاری را با شرکت مهندسی آبفا کشور داشته باشند تا بتوان طرح‌های توسعه‌ای فاضلاب را در این مناطق اجرایی کرد.


او افزود: درحال حاضر برای تکمیل طرح‌های آبرسانی به 24هزار میلیارد تومان و برای پروژه‌های فاضلاب به 26هزار میلیارد تومان در کشور نیاز است. این درحالیست که در بودجه 97 فقط دو هزار و 500 میلیارد تومان به منظور توسعه طرح‌های آب و فاضلاب در کشور تصویب گردید.


قانع افزود: طرح توسعه شبکه فاضلاب در شهرهای میمه، وزوان، دولت آباد، حبیب آباد، گز، شاپور آباد و سین دارای ردیف بودجه هم نیستند پس برای اینکه مردم این شهرها بتوانند هرچه زودتر از خدمات شبکه فاضلاب برخوردار شوند باید از طریق ماده واحده تبصره 3 نهایت همکاری را با شرکت آبفا داشته باشند.


معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور خاطرنشان ساخت: شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور زمانی اجرای طرح های توسعه ای در بخش آب و فاضلاب را در هر نقطه از کشور در دستور کار قرار می دهد که اطلاعات کامل و جامعی پیرامون مدل مالی و مدل اجرایی آن وجود داشته باشد. بنابراین طرح های توسعه ای که مدل مالی و اجرایی مشخصی نداشته باشند قطعاً در دستور کار قرار نمی گیرند چرا که هدف خدمت رسانی بهینه در کمترین زمان ممکن به مردم است.


او تصریح کرد: شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در پروژه توسعه شبکه فاضلاب در شهرهای منطقه لنجان و مبارکه با استفاده از مدل مالی بیع متقابل بسیار موفق عمل کرده است به طوریکه آبفا استان اصفهان در این زمینه الگوی دیگر شرکت ها در کشور محسوب می شود.


قانع گفت: شهرداران و اعضای شورای شهرهای شهرستان های شاهین شهر و میمه و برخوار باید برای اینکه هرچه زودتر طرح توسعه شبکه فاضلاب در این مناطق اجرا شود تلاش خود را در جهت جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی و مشارکت مردم از طریق ماده واحده تبصره 3 در دستور کار قرار دهند چرا که اجرای طرح های توسعه از طریق تزریق منابع دولتی بسیار زمان بر است.


در ادامه این نشست هاشم امینی، مدیرعامل شرکت آبفا استان اصفهان نیز طی سخنانی عنوان کرد: سالهاست مردم شهرهای منطقه شاهین شهر و میمه و وزوان خواهان طرح توسعه فاضلاب در این مناطق هستند و تاکنون مطالعات توجیهی و پدافند غیرعامل این پروژه ها تکمیل شده است اما آنچه مسلم است این که باید مسئولان امر به ویژه اعضای شوراهای شهر و شهرداران نهایت همکاری را با شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان برای اجرای این پروژه ها در دستور کار قرار دهند زیرا اجرای به موقع طرح‌های توسعه شبکه فاضلاب مستلزم همکاری بخش خصوصی و مشارکت مردمی است.


او به اهمیت پساب در منطقه شاهین شهر و میمه و برخوار اشاره کرد و تصریح نمود: باتوجه به اینکه منطقه شاهین شهر و میمه و برخوار دارای آب و هوای خشک می باشد پساب در این منطقه بسیار با ارزش است و برای توسعه فضای سبز راهی جز استفاده از پساب وجود ندارد. در این مناطق برای جلوگیری از توسعه کویر و ریزگردها بهره گیری از پساب ضروری به نظر می رسد.


مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: مردم ابایی از مشارکت به منظور اجرای طرح توسعه ای ندارند چرا که می دانند این نوع همکاری در نهایت منجر به خدمات رسانی بهتر و بیشتر به آنهاست. پس می طلبد که مسئولان امر در این شهرها نهایت همکاری را در جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی مردمی در اجرای طرح های توسعه شبکه فاضلاب به خرج دهند تا بتوانیم پروژه فاضلاب را در شهرهای این منطقه مانند شهرهای منطقه لنجان و مبارکه با موفقیت به سرانجام برسانیم.


در ادامه این جلسه حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر ، میمه و برخوار و عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی از اعضای شوراهای شهر خواست که تلاش خود را جهت مشارکت هرچه بیشتر مردم از طریق تبصره 3 ماده واحده نمایند و اگر نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی موفق به تخصیص به منابع دولتی به این پروژه ها شدند از سهم مشارکت مردم در این بخش کاسته می شود.


او بر اهمیت سرمایه گذاری بخش خصوصی نیز اشاره کرد و افزود: برخورداری از خدمات شبکه فاضلاب حق مسلم مردم است و از مسئولان امر خواست نهایت تلاش خود را به خرج دهند تا مردم هرچه سریعتر تحت پوشش خدمات شبکه فاضلاب قرار گیرند.
402

کد خبر: 893879

وب گردی

وب گردی