دختران معلول در اصلاحات قانون حمایت از حقوق معلولان دیده نشده اند

رئیس انجمن دفاع از حقوق معلولان ایران گفت: در اصلاحات قانون جامع حمایت از حقوق معلولان توجهی به دختران معلول نشده و این یک ضعف عمده به حساب می‌آید.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از میزان، علی همت محمود نژاد با اشاره به مفاد قانون جدید حمایت از حقوق افراد داری معلولیت، اظهار کرد: بازنگری قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، طی فرآیندی از سوی دولت و با همکاری وزارت رفاه، سازمان بهزیستی و سازمان‌های فعال در حوزه معلولان در دستور کار قرار گرفت و در نهایت اجرایی شد.

وی تصریح کرد: قانون جدید حمایت از حقوق معلولان دارای مفادی است که می‌تواند بخش قابل توجهی از مشکلات معلولان را در صورت تایید و تصویب شورای نگهبان برطرف کند.

رئیس انجمن دفاع از حقوق معلولان ایران با اشاره به مشکلات متعدد معلولان در حوزه‌های مختلف بیان کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر معلولان با مشکلات بسیاری در حوزه‌های مختلف اعم از درمانی، توانبخشی، حمایتی و همچنین مستمری روبرو بوده‌اند.

محمود نژاد با انتقاد از میزان مستمری پرداختی به قشر معلول خاطرنشان کرد: در این سال‌ها، مستمری پرداختی به معلولان کفاف خرید یک کلیو گوشت را هم نمی‌داد و این در حالی است که بسیاری از معلولان در شرایط نامناسبی زندگی خود را گذرانده‌اند.

وی با اشاره به شرایط زندگی معلولان در استان‌های محروم تصریح کرد: بسیاری از افراد معلول که در استان‌های محروم کشور زندگی می‌کنند حتی از داشتن وسایل کمک توانبخشی نیز محروم بوده اند.

رئیس انجمن دفاع از حقوق معلولان ایران اظهار امیدواری کرد با تصویب قانون جدید حمایت از حقوق معلولان تغییری در شرایط زندگی این افراد ایجاد شود و معلولان نیز بتوانند همانند سایر اقشار از امکانات استفاده کنند.

محمود نژاد با اشاره به تحصیل معلولان در مراکز علمی و دانشگاهی اذعان کرد: البته این موضوع در قانون قبلی حمایت از حقوق معلولان نیز تاکید شده بود به طوری که سازمان بهزیستی سالانه اعتباری را برای این بخش در نظر می‌گیرد.

وی افزود: به طور مثال در سال جاری ۳۵ میلیارد تومان اعتبار برای تحصیل افراد معلول از سوی بهزیستی پیش بینی شده است که این رقم در زمان‌های مختلف در اختیار مراکز علمی قرار می‌گیرد.

رئیس انجمن دفاع از حقوق معلولان ایران بیان کرد: قانون جدید حمایت از حقوق معلولان در صورت تصویب شورای نگهبان طی زمان بندی خاص در سال آینده اجرا خواهد شد.

محمود نژاد با بیان اینکه "پیش بینی می‌شود شورای نگهبان اشکالاتی را به اصلاحات قانون جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت بگیرد" خاطرنشان کرد: با توجه به فرآیند تصویب قانون جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، پیش بینی می‌شود شورای نگهبان ایرادی به قانون حمایت از حقوق معلولان داشته باشد.

وی ادامه داد: تغییرات قانون جامع حمایت از حقوق معلولان دارای بار مالی است و با توجه به اینکه این قانون نیازمند اعتبار است، این امکان وجود دارد که شورای نگهبان با تصویب آن موافقت نکند.

رئیس انجمن دفاع از حقوق معلولان ایران به برخی از ایردات قانون جدید اشاره کرد و گفت: در این قانون امتیازات خوبی برای معلولان شدید و خیلی شدید دیده شده، اما توجه‌ای به معلولان متوسط و خفیف نشده است.

محمود نژاد تاکید کرد: متاسفانه آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های قانون جامع حمایت از حقوق معلولان به گونه‌ای تهیه شده به دختران و زنان معلولان توجهی نشده است.

705

کد خبر: 894015

وب گردی

وب گردی