سرنوشت طرح ترافیک 97 مشخص شد/ پلیس تاییدیه اجرای طرح را داد/ سهمیه دادن کلاً اشتباه است

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران معتقد است که طرح جدید ترافیک تایید و اجرا می‌شود و در صورت عدم تایید به مانند گذشته سهمیه نمی‌دهد و باید در این زمینه بازنگری‌های جدی صورت گیرد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از فارس،محسن پورسیدآقایی معتقد است که طرح جدید ترافیک تایید و اجرا می‌شود و در صورت عدم تایید به مانند گذشته سهمیه نمی‌دهد و باید در این زمینه بازنگری‌های جدی صورت گیرد.

وی به جد پیگیر است که طرح جدید ترافیک را اجرا کند و اما و اگری را هم قبول ندارد. معتقد است که طرح ترافیک قبلی درست نبوده است و اگر طرح جدید تا 15 بهمن تصویب نشود طرح قدیم به سبک گذشته اجرا نخواهد شد. این معاون نجفی که در محدوده سفید زندگی می کند و خودروی زیرپایش تویویتا کمری 2007 بنزینی غیر دودز است معتقد است که سهمیه ها باید قطع شود.

پورسیدآقایی می گوید: ماشین های شهرداری هم باید عوارض بدهند. زیرساخت ها مهیاست فقط باید دوربین اضافه کنیم که در حال انجام هستیم معتقد است برای کاهش آلودگی باید هزینه خودروی شخصی افزایش یابد و مردم به سمت حمل ونقل عمومی هدایت شوند. خودش اذعان دارد که کمبود اتوبوس و مترو داریم ولی با این حال بر اجرای طرح جدید ترافیکی تاکید دارد و آن را مصداق کامل عدالت اجتماعی می داند.

محسن پورسیدآقایی درباره جزییات اجرای طرح ترافیک جدید در شهر تهران، گفت: حکایت ما آن فردی است که همه کشتی‌هایش را آتش زد و غرق کرد، بعد گفت یک راه بیشتر نداریم جز اینکه به جلو برویم.

آلودگی و ترافیک 2 مشکل کلیدی شهر

وی ادامه داد: در نظرسنجی‌ها و افکارسنجی‌هایی که صورت گرفت مردم تهران دو دغدغه اصلی ترافیک و آلودگی هوا را داشتند که دیگر مسائل مربوط به شهر تهران با اختلاف زیادی نسبت به این دو مسأله قرار می‌گیرد و بنابراین طبیعی است که شهرداری تهران و مدیریت شهری برای حل این دو معضل پایه‌گذاری‌های لازم را انجام بدهد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، گفت: با توجه به وضعیت اضطراری ترافیک و آلودگی هوا این دو موضوع را در اولویت قرار داده‌ایم چرا که رفع آلودگی هوا به ترافیک پیوسته است ولی لزوماً یکی نیستند. در موضوع آلودگی هوا غیر از بحث ترافیک مسائل دیگری نیز مطرح است.

استارت طرح ترافیک فعلی کلید خورد

پورسیدآقایی، گفت: برای اجرای طرح جدید ترافیک در تهران با توجه به اینکه از قبل مطالعات زیادی در معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران صورت گرفته بود و کشورهای مختلف مورد بررسی قرار گرفته بودند ما نیز بررسی‌های لازم را در این خصوص انجام دادیم و زمینه اصلاح طرح ترافیک فعلی کلید خورد.

از قبل مطالعات صورت گرفته بود

وی با اشاره به اینکه هیچ وقت مطالعات صورت گرفته درباره موضوع طرح ترافیک اجرایی نشده بود، گفت: در گذشته بیشتر مطالعات این اصلاح صورت گرفته بود ولی به مرحله اجرا نرسیده بود. بنابراین پس از اخذ مطالعات لازم یک تیم اجرایی مربوط به این کار گذاشتیم تا این مطالعات را تبدیل به اجرا کند.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران بیان داشت:نخستین گام در اجرای طرح جدید ترافیک این بود که نظر شهرداری و شورای شهر و همین‌طور تیم مدیریت شهری با این طرح جمع شود که آیا مایل هستند طرح ترافیک جدید را اجرایی کنند؟

وی ادامه داد: اولین گام در این موضوع برداشته شد و رایزنی‌ها با شورای شهر و معاونین شهردار انجام شد و بر اساس تأکیدات شهردار تهران مشخص شد که شهرداری آمادگی لازم را در این خصوص دارد.

عوارض تردد در نقاط مختلف شهر متفاوت است

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران بیان داشت: پس از آنکه مطالعات نهایی به پایان رسید و وارد مراحل اجرایی آن شدیم دیدیم که راهکار درست و منطقی که همه جا استفاده می‌کنند این است که عوارض برای ورود به محدوده‌های ترافیکی در رینگ‌های مختلف وضع کنیم و آن را دنبال کنیم.

طرح زوج و فرد اثر خود را از دست داده است

پورسیدآقایی افزود: طرح زوج و فرد نیز در خیلی از کشورها به انواع دیگری اجرا شده بود که شکست خورده و مطالعات نیز نشان می‌داد که طرح زوج و فرد فقط در اوایل آلودگی هوا اثر خوبی داشته است ولی بعدها میزان اثرگذاری خود را از دست داده است و در موضوع مسأله ترافیک با زوج و فرد کردن خودروها به تنهایی نمی‌توان این معضل را حل کرد.

وی افزود: مجموع این اقدامات به این سمت رفت که طرح جدیدی را تهیه کنیم و ارائه دهیم تا هم نسبت به کاهش آلودگی هوا و هم ترافیک در شهر تهران اقدامات لازم صورت گرفته باشد و تمامی شهروندان نیز بتوانند به صورت عادلانه از تردد در شهر بهره‌مند شوند.

قیمت‌ها اعلام شده پیشنهادی است/ قیمت نهایی طرح ترافیک را شورا تعیین می‌کند

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه تعدادی از اعضای شورای شهر تهران معتقدند که در خصوص طرح جدید گزارشی به آنها ارائه نشده است و باید این طرح در شورای شهر به تصویب برسد و نرخ‌گذاری آن انجام شود، گفت: حق با اعضای شورای شهر است چرا که ملاک تنظیم قیمت با شورای شهر است و ما در همه مصاحبه‌ها اعلام کرده‌ایم این قیمت‌های اعلام شده کارشناسی است و پیشنهاد آن را داده‌ایم و در هر صورت این گزارش‌های قیمت‌گذاری به شورای شهر ارائه می‌شود و شورا تصمیم نهایی را در این خصوص خواهد گرفت.

کمیسیون حمل و نقل شورا در جریان جزییات کامل طرح است

پورسیدآقایی ادامه داد: کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر نیز در جلسات بررسی طرح ترافیک جدید حضور داشته است و در خصوص قیمت‌ها و دیگر موارد مربوط به این طرح نظرهای کارشناسی خود را ارائه داده است و در جزئیات کامل این طرح قرار گرفتند.

طرح جدید هنوز نهایی نشده است/برخی اعضا در جریان طرح نیستند

وی گفت: در جلساتی که با حضور آقایان علیخانی و حبیب‌زاده از اعضای شورای شهر تهران برگزار شد جزئیات طرح را کاملاً ارائه کرده‌ایم و طبیعی است که تا طرح کامل نشود آن را به شورا ارسال نخواهیم کرد و همه اعضا تا قبل از ارسال طرح در جریان موضوعات مختلف این طرح قرار ندارند و اگر دوستان شورا از کمیته حمل‌ونقل پیگیری کنند اطلاع‌رسانی لازم ارائه خواهد شد.

اول اجازه دولت بعد ارسال به شورا

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چه زمانی این طرح به صحن علنی شورای شهر ارائه خواهد شد، گفت: ما در ابتدا باید مصوبه شورای عالی ترافیک تهران را درباره این طرح اخذ کنیم و بر اساس آن مصوبه طرح را به شورای شهر ارائه کنیم.

شورای عالی ترافیک با کلیات طرح موافق است

پورسیدآقایی ادامه داد: شورای عالی ترافیک نیز پیشنهاداتی را درباره طرح جدید ترافیک ارائه دادند و در جلسات نظرات آنها مورد بررسی قرار گرفت و موافقت کلی خود را درباره این طرح ارائه کردند.

شورا با کلیات طرح جدید ترافیک موافق است

وی بیان داشت: قبل از اینکه اجرای این طرح را رسانه‌ای کنیم هم با کمیته حمل‌ونقل شورا و هم با شورای عالی ترافیک تهران کلیات این طرح را مطرح کردیم و تأیید لازم را دریافت کردیم.

طرح دریافت عوارض از کل شهر رد شد

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا با اجرای طرح ترافیک جدید به دنبال درآمدزایی هستید این در حالی است که در سال های گذشته درآمد فروش طرح ترافیک 350 میلیارد تومان و گفته می شود با اجرای طرح میزان درآمد رشد چشمگیری می یابد، گفت: عده‌ای طرحی را مطرح کرده بودند که به جای اینکه طرح ترافیک را اصلاح کنیم کل شهر و معابر شهر را قیمت‌گذاری و از آن عوارض بگیریم که ما با این طرح مخالف بودیم و توضیحات فنی لازم را نیز ارائه دادیم.

پورسیدآقایی ادامه داد: برای اینکه کل شهر و معابر آن را قیمت‌گذاری کنیم و عوارض بگیریم نه از نظر فنی این آمادگی را داریم و نه این اقدام رایج است و چنین چیزی شدنی نیست بنابراین این طرح رد شد.

طرح جدید ارزان تر از طرح قدیم/سهمیه بگیران را حذف می‌کنیم

وی بیان داشت: طرح ترافیک فعلی که در حال اجرا است اجازه می‌دهد صد هزار خودرو طرح ویژه داشته باشند و با پرداخت هزینه‌ای به مدت یک سال در محدوده طرح ترافیک تردد کنند. ولی در طرح جدید پولی که از مردم دریافت خواهیم کرد نسبت به گذشته کاهش خواهد یافت. در گذشته پولی که برای یک روز تردد در طرح ترافیک پرداخت می‌شد 40 هزار تومان بود در صورتی که در طرح جدید بین 12 تا 36 هزار تومان است.

معلوم نیست دارندگان طرح در گذشته چقدر از طرح جدید استفاده کنند

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: درآمدهای طرح ترافیک جدید منوط به این است که چقدر مردم تقاضای استفاده از طرح ترافیک را داشته باشند و آن صد هزار خودرویی که به صورت سالانه طراح خریداری می‌کردند چقدر در طرح جدید استفاده خواهند کرد.

طرح جدید حدود 150 میلیارد افزایش درآمد دارد

پورسیدآقایی ادامه داد: برآورد ما این است که درآمدهای از این بخش از 350 میلیارد تومان به 500 میلیارد تومان افزایش یابد و نیز ممکن است که این عدد کاهش یابد. بنابراین به جای اینکه رقمی درج کنیم در پیش‌بینی در لایحه بحث علمی در نظر گرفته شده است که تمام درآمد حاصل از این طرح به حمل‌ونقلعمومی شهر اختصاص یابد و مشخصاً نیز تا سقف هزار دستگاه اتوبوس و 140 واگن مترو خریداری شود.

وی افزود: بنابراین هر چقدر این طرح درآمد داشته باشد بدون اینکه ترافیک بیشتری ایجاد شود به نفع حمل‌ونقل عمومی نیز خواهد بود.

چه تضمینی وجود دارد که پول حاصل از طرح جدید د رحمل و نقل استفاده شود؟

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه پول‌ها به خزانه واریز می‌شود و چه تضمینی وجود دارد که این پول در حمل‌ونقل عمومی استفاده شود، گفت: هنگامی که مصوبه این طرح در شورا به تصویب برسد این موضوع قانون خواهد شد و الزام قانونی دارد که درآمدهای این بخش فقط در حمل‌ونقل عمومی که از اولویت‌های شهر نیز است هزینه شود.

پورسیدآقایی افزود: تمامی پول‌های شهر به خزانه شهرداری واریز می‌شود و بر اساس قانون مشخص می‌شود که چه بخشی از این پول‌ها در چه زمینه‌ای باید خرج شود.

وی گفت: البته اختیارات قانونی نیز وجود دارد که با تصویب شورای شهر بخشی از درآمدهای شهرداری که در خزانه وجود دارد به موضوعات خاص اختصاص یابد ولی طبیعتاً شهرداری این موضوع را رعایت خواهد کرد و ما نیز برای توسعه حمل‌ونقل عمومی به بودجه آن نیاز داریم.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به این پرسش که باید بودجه سال 97 شهرداریدر حال بسته شدن است و هنوز طرح ترافیک جدید تعیین تکلیف نشده است، گفت: شهرداری به صورت کلی پیشنهادی را به شورا ارائه داده است و پس از تصویب این طرح تبصره و اصلاحیه لازم را ارائه خواهیم داد ولی در حال حاضر پیشنهاد داده‌ایم بودجه معاونت حمل‌ونقل و ترافیک مانند سال قبل پیش‌بینی شود و هر چه بیش از آن به دست می‌آید صرف توسعه حمل‌ونقل عمومی شود.

هدف درآمدزایی نیست ولی اگر درآمدی کسب شود برایش برنامه داریم

پورسیدآقایی در پاسخ به این پرسش که این طرح در راستای درآمدزایی است، گفت: هدف این طرح درآمدزایی نیست ولی طبیعتاً اگر درآمد خاصی را کسب کرد خرج حمل‌ونقل عمومی خواهد شد.

روزانه بیش از 25 هزار نفر بیشتر آرم آزاد نمی خرند

وی در پاسخ به پرسشی آیا زیرساخت های لازم برای اجرای این طرح فراهم است و همچنین آیا تاکسی‌های اینترنتی نوظهور که متقاضی آرم هستند اجازه می‌دهد دیگر شهروندان نیز از طرح ترافیک استفاده کنند؟، گفت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته کل متقاضیان ورود به محدوده طرح ترافیک در سال جاری بیش از 25 هزار خودرو در روز نیست. اگر همین الان اعلام کنیم که طرح روزانه آزاد است و مردم می‌توانند خریداری کنند و برای یک هفته سقف را برداریم خواهیم دید که روزانه بیش از 25 هزار طرح خریداری نخواهد شد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: مطالعات ما نشان داده است که 25 هزار متقاضی آزاد برای اینکه 40 هزار تومان بابت طرح پرداخت کنند بیشتر نداریم و در سال آینده این رقم نیز به 36 هزار تومان کاهش خواهد یافت.

پورسیدآقایی افزود: این 25 هزار نفر نیز در صورتی که به جای طرح ترافیک صبح طرح ترافیک بعدازظهر را خریداری کنند می‌توانند به جای 36 هزار تومان یک سوم آن را پرداخت کنند.

تعداد خودروهای ورودی مانند قبل است و افزایش نداریم

وی با اشاره به اینکه در مجموع افزایش تقاضا نخواهیم داشت،‌ گفت: در متن مصوبه طرح ترافیک جدید قید شده است که تحت هیچ شرایطی تعداد خودروی ورودی به طرح در ساعات اوج بیشتر از وضعیت فعلی نباشد. ساعت پیک ترافیک در تهران مشخص است از ساعت 6:30 تا 8:30 صبح با توجه به مسیر ورودی ترافیک بیشتر و مسیر خروجی ترافیک کمتری را دارد.

دلایل معاون شهردار مبنی بر اینکه این طرح ترافیک نمی‌کند

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: صبح‌ها مبادی ورودی به شهر دارای ترافیک سنگین است و بعدازظهرها خروج از شهر ترافیک دارد. بنابراین در طرح جدید نیز ترافیک جدیدی ایجاد نمی‌شود.

پورسیدآقایی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه ساعت پیک ترافیک مشخص است و با طرحی که پیشنهاد داده شده ترافیک در ساعات میانی شهر نیز اتفاق می‌افتد، گفت: پیش‌فرض این است که ترافیک صبح بر سر جای خود باقی بماند و ممکن است وسط روز نیز تقاضای جدیدی برای تردد ایجاد شود ولی قطعاً بخشی از ترافیک صبح از بین می‌رود و افرادی که در گذشته از ابتدای صبح در طرح ترافیک حضور پیدا می‌کردند با توجه به اینکه ساعت‌های مختلفی می‌توانند از طرح استفاده کنند قطعاً در ساعت‌هایی حضور خواهند یافت که هزینه کمتری را بدهند. بنابراین شاهد کاهش ترافیک صبحگاهی خواهیم بود.

اگر طرح درست اجرا شود ترافیک نداریم

وی بیان داشت: کلیت طرح ترافیک جدید بر اساس زمان و ساعت حضور در طرح است اگر این کلیت درست اجرا شود قطعاً شاهد بار ترافیکی خواهیم بود البته در ساعت‌های میانی نیز ترافیک کمی افزایش خواهد یافت. در نیمه دوم سال نیز ساعات اوج ترافیک با نیمه اول سال متفاوت است و در آن زمان می‌توانیم ترافیک را با نیم ساعت مدیریت کنیم.

ترافیک کاملا نمایی است

وی بیان داشت: ترافیک کاملاً نمایی است اگر 10 درصد ترافیک کاهش یابد متوسط سرعت 30 درصد افزایش پیدا می‌کند. هنگامی که طرح زوج و فرد از در منازل اجرایی می‌شود برآورد این است که تعداد خودروهای کمتری در سطح شهر تردد داشته باشند اما بر اساس آماری که دوربین‌های ما ثبت کرده‌اند 8.5 درصد خودروها در ورودی مناطق پرترافیک کاهش یافته است و خلوتی مربوط به خارج از محدوده طرح ترافیک بوده است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، افزود: کاهش تردد 8.5 درصدی ترافیک را می‌تواند روان کند و ما هر طرحی را بگذاریم که بتواند بین 10 تا 20 درصد صبح یا بعدازظهر تردد خودرو را کاهش دهیم شاهد ترافیک روان خواهیم بود.

شلوغ تر شدن معابر در ساعات میانی

پورسیدآقایی افزود: در صورتی که ترافیک صبح و بعدازظهر روان‌تر شود با طرح جدید ترافیک ممکن است در ساعات میانی معابر و خیابان‌های شهر شلوغ‌تر باشد و نهایتاً با این روش کنترل تقاضا را خواهیم داشت.

اگر این عوارض باعث شود مردم بیشتر در محدوده طرح تردد کنند قیمت ها را اصلاح می‌کنیم

وی افزود: اگر عوارض و قیمت جوابگوی کنترل و تقاضا نباشد شورای شهر می‌تواند با بررسی گزارش‌ها نسبت به اصلاح قیمت عوارض اقدام کند و اگر تقاضای ورود خودروهای شخصی بیش از حد افزایش یافت قیمت پایه را افزایش خواهد داد.

بازی با قیمت عوارض و کنترل تقاضا

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: اگر ما قیمت عوارض را رایگان کنیم همه در محدوده طرح ترافیک حضور پیدا خواهند کرد و اگر قیمت عوارض را بیش از حد بالا ببریم کسی نمی‌تواند بیاید و خلوت می‌شود. با بازی با قیمت عوارض می‌توانیم میزان تقاضا را کنترل کنیم.

هزینه 8 میلیونی برای یک سال تردد در ساعات پیک/ماشین های شهرداری هم باید عوارض بدهند

پورسیدآقایی با تاکید بر این موضوع که باید ماشین های شهرداری هم عوارض بدند گفت: ماشین‌های شهرداری هم باید عوارض پرداخت کنند و اگر ماشین اداره باشد اداره پول را می‌دهد، ماشین شخصی نیز باشد خود شخص پرداخت می‌کند.

وی ادامه داد: هزینه استفاده یک سال از محدوده طرح ترافیک در ساعات پیک حدود 8 میلیون تومان است.

تصور ما این است که این رقم باعث کاهش تقاضا می شود

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه اگر شورا عوارض را کاهش بدهد آیا اجرای این طرح مقرون به صرفه است، گفت: بنده نمی‌فهمم مقرون به صرفه چیست. درآمد این طرح اصلاً مهم نیست. برای میان روز نرخ ورود به محدوده طرح ترافیک را 12 هزار تومان در نظر گرفتیم که نرخ پایینی است و ما برآورد کارشناسی‌مان این است که با این رقم می‌توانیم کاهش تقاضا را داشته باشیم.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: اگر شورای شهر اعلام کند 36 هزار تومان زیاد است و کمتر شود مشکلی که ایجاد می‌شود ترافیک و تقاضای زیاد ورود به طرح است. ما این پیش‌بینی را داریم که شورا یک نرخ پایه‌ای را بگذارد، برمبنای اینکه سطح تقاضای ورود به طرح ترافیک چقدر می‌‌شود.

پورسیدآقایی با اشاره به اینکه شورای شهر می‌تواند با افزایش و کاهش نرخ ورود به طرح ترافیک تقاضا را مدیریت کند، گفت: جنبه درآمدی آن در حال حاضر مهم نیست بیشتر کنترل تقاضا برای ما مهم است وگرنه ما از خدا می‌خواهیم عوارض کمتری بگیریم ولی تقاضا بیشتر باشد.

کارمند نباید با خودروی شخصی بیاید باید از حمل و نقل استفاده کند

وی افزود: یک کارمند نباید با ماشین شخصی به محل کار خود بیاید و باید از حمل‌ونقل عمومی برای تردد خود استفاده کند.

در توسعه مترو و اتوبوس جزء 10 شهربرتر دنیا هستیم

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چقدر سیستم حمل‌ونقلعمومی توسعه یافته است و پاسخگوی مردم است، گفت: قبول داریم که شبکه حمل‌ونقل عمومی تهران مطلوب نیست ولی بد هم نیست. شبکه اتوبوسرانی و مترو تهران جزو 10 شهر اول دنیا است و از این نظر وضعمان بد نیست که اعلام شود هیچ چیزی نداریم ولی کارمندی که می‌خواهد سر کار برود باید از حمل‌ونقلعمومی استفاده کند. بنده هم اگر با ماشین شخصی بیایم 30 دقیقه و اگر با اتوبوس به محل کار بروم 50 دقیقه در راه هستم.

پورسیدآقایی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه چقدر مردم به حمل‌ونقل عمومی دسترسی دارند و چقدر باید مسافت طی کنند تا به یک ایستگاه مترو و یا اتوبوس برسند؟ گفت: ما در حال حاضر در تمام معابر اصلی اتوبوس داریم و هیچ معبر اصلی در شهر تهران وجود ندارد که فاقد حمل‌ونقل عمومی باشد.

کمبود واگن و اتوبوس داریم

وی ادامه داد: در حال حاضر کمبود اتوبوس و کمبود واگن وجود دارد که باید برطرف شود. ما یا باید همین طور بنشینیم و شعار بدهیم و بگوییم وظیفه دولت است یا باید وارد عمل شویم و برای حل مشکلات راه‌حل‌های لازم را پیدا کنیم.

مردم باید شهر را خودشان اداره کنند

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا قرار است مردم هزینه شهر را بپردازند، گفت: شهر باید توسط خود مردم اداره شود و مردم در شهر مشارکت دارند.

می توانیم غر بزنیم چرا دولت پول نمی‌دهد

پورسیدآقایی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه وقتی دولت هزینه‌های خود را پرداخت نمی‌کند و میزان بدهی دولت به حمل‌ونقل عمومی در حال افزایش است چرا مردم باید هزینه شهر را بپردازند، گفت: ما می‌توانیم مانند سال‌های گذشته مقداری غر بزنیم، دعوا کنیم که دولت چرا پول نمی‌دهد، دولت هم بگوید کمبود منابع جاری دارم، پولی ندارم و همین وضع موجود ادامه پیدا می‌کند.

نباید متکی به این باشیم که دولت پول بدهد

وی گفت: اگر وضع فعلی در حمل‌ونقل عمومی و ترافیک درست بود که مشکلی نداشتیم ما نباید متکی به این باشیم که دولت پول حمل‌ونقل عمومی را پرداخت کند و مدیریت شهری و مردم کاری نداشته باشد و طرح ترافیک فعلی نیز به همین وضعیت باقی بماند. اگر این مدل‌ها کار کرده بود الان مسأله ما حل شده بود و شاهد این چنین ترافیکی در شهر نبودیم.

طرح ترافیک جدید به مردم فشار نمی آورد؛ به مردم کمک می‌کند

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در حال حاضر شهرداری تهران ارتباط خوبی با دولت دارد و بهتر نیست مطالبات به حق مردم از دولت دریافت شود و به مردم بیش از این فشار نیاوریم، گفت: اصلاً این کاری که انجام می‌شود فشار آوردن به مردم نیست بلکه کمک به مردم است. آیا کسی که ماشین شخصی ندارد و با مترو و اتوبوس تردد می‌کند مردم نیستند؟ چرا باید آلودگی هوایی که خودروهای شخصی ایجاد می‌کنند را هزینه آن را کسی بدهد که خودروی شخصی ندارد. وقتی که در کشورهای خارجی عوارض تعیین می‌شود مانند لندن، سنگاپور و دیگر شهرها منطق آن در دنیا می‌گوید که ماشین شخصی برای استفاده باید گران شود.

پورسیدآقایی افزود: در حال حاضر حمل‌ونقل عمومی ما به خصوص مترو الان بهتر است یا 10 سال قبل؟ در حال حاضر ما دارای خطوط BRT و خطوط مختلف مترو هستیم که حمل‌ونقل عمومی را نسبت به 10 سال گذشته بهتر کرده است ولی این تحلیل چرا صورت نمی‌گیرد که با این وضعیت سهم تردد ماشین‌های شخصی نیز افزوده شده است.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه وقتی خطوط مترو راه‌اندازی شده و واگن نداریم و تعداد اتوبوس در خطوط BRT نیز کم است بنابراین مردم ترجیح می دهند از وسیله شخصی استفاده کنند تا اینکه در ازدحام مترو و اتوبوس بمانند، گفت: به هر حال وضع مترو ما نسبت به سال‌های گذشته بهتر شده است. استانداردسرفاصله ورود قطار به داخل ایستگاه 2 تا 3 دقیقه است ولی در حال حاضر با سرفاصله 5 دقیقه این اتفاق می‌افتد. 1200 دستگاه اتوبوس نیز در سامانه BRT شهر تهران در حال تردد است.

سهم خودروهای شخصی در 10 سال گذشته افزایش یافت

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با طرح سؤالی مبنی بر اینکه چرا سهم ماشین‌های شخصی در این سال‌ها علی‌رغم اینکه به حمل‌ونقل عمومی نیز توجه شده است بیشتر شده، گفت: تمام خطوط مترو را هم اگر تکمیل می‌کردیم و سرفاصله ورود قطار به ایستگاه هم به 2 دقیقه می‌رسید باز هم مردم از وسایل شخصی استفاده می‌کردند چرا که استفاده از خودروی شخصی در شهر ارزان است و تا وقتی که استفاده از خودروی شخصی ارزان است در صورتی که توسعه حمل‌ونقل عمومی نیز بیش از پیش انجام شود باز شهروندان از خودروی شخصی استفاده می‌کنند و این موضوع طبیعی است.

پورسیدآقایی ادامه داد: 10 سال است حمل‌ونقل عمومی را توسعه می‌دهیم ولی در همه این مدت سهم ماشین‌های شخصی نیز هر سال نسبت به سال گذشته در سطح شهر افزایش یافته است و هر چقدر مسافر مترو و اتوبوس در این سال‌ها اضافه شده خودروهای شخصی نیز افزایش یافته است.

استفاده از خودروی شخصی گران شود

وی افزود: انجام دو اقدام موجب می‌شود که ترافیک در شهر کنترل شود و آن نیز توسعه حمل‌ونقل عمومی و گران کردن استفاده از ماشین‌های شخصی در ترددهای روزانه است. بررسی کنید در تمامی شهرهای دنیا بابت پارکینگ کنار خیابان چقدر از مردم هزینه دریافت می‌کنند و در خیلی از شهرهای دنیا اجازه پارک بیش از دو ساعت در کنار خیابان داده نمی‌شود و در همان دو ساعت نیز به اندازه یک هفته پول پارکینگ ما را باید پرداخت کنند.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، گفت: مدام به دنبال کسب درآمد نیستند و تفکر این است که ورود ماشین شخصی به سطح شهر را کم کنند. بنابراین باید فرهنگ‌سازی شود و کارمند نیز آموزش ببیند که با ماشین شخصی به سرکار خود نرود.

پورسیدآقایی گفت: ما باید یاد بگیریم که اگر از ماشین شخصی استفاده می‌کنیم برای شهر و مردم هزینه دارد و عوارض آن باید پرداخت شود. پولی که از محل دریافت عوارض از خودروهای شخصی دریافت می‌شود در راستای توسعه حمل‌ونقل عمومی باید هزینه شود و در این صورت وضعیت حمل‌ونقل عمومی نیز بهتر از گذشته خواهد شد.

سهمیه دادن کلاً اشتباه است

وی با اشاره به اینکه هدف از اجرای طرح حذف سهمیه نیست، گفت: هدف از اجرای طرح این است که یک روش منطقی و درست را برای طرح ترافیک داشته باشیم. سهمیه دادن کلاً اشتباه است نه اینکه بگوییم به جای اینکه این طرح را اجرایی کنیم سهمیه‌ها را نصف کنیم چرا که اصل موضوع غلط است. اینکه عده‌ای سهمیه داشته باشند و به طرح ترافیک وارد شوند غلط است و باید همه در مقابل ارائه طرح ترافیک یکسان دیده شوند یا باید بگوییم همه در طرح تردد داشته باشند یا بگوییم تنها عده‌ای استفاده کنند.

چرا یک پزشک 2 میلیون در سال بدهد و یک مسافر کش روزی 40 هزار تومان

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: چرا باید فردی که شغلش پزشکی است و درآمد خوبی را دارد برای ورود به طرح ترافیک سهمیه داشته باشد و نهایتاً در سال 2 میلیون پرداخت کند ولی فردی که شغلش به دلیل بیکاری مسافرکشی است برای ورود به طرح ترافیک سهمیه نداشته باشد و روزانه 40 هزار تومان پرداخت کند.

5 شنبه طرح ترافیک نداریم

پورسیدآقایی افزود: در طرح ترافیک جدید افراد باید برای 280 روز از سال طرح خریداری کنند و روزهای پنج‌شنبه طرح ترافیک لغو شده است و اگر می‌خواستیم فکر درآمد باشیم روزهای پنج‌شنبه را نیز تعطیل نمی‌کردیم و درآمد بیشتری کسب می‌شد.

زیرساخت های اجرا فراهم است، مشکلی نداریم

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا در تهران زیرساخت‌های طرح ترافیک جدید وجود دارد، گفت: در سال‌های گذشته زیرساخت‌های وجود طرح ترافیک ایجاد شده است و هیچ مشکلی وجود ندارد و ممکن است کمبودهایی وجود داشته باشد که این کمبودها نیز برطرف خواهد شد و به دوربین‌های شهر اضافه خواهد شد.

دوربین اضافه می‌کنیم

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: منطقه زوج و فرد فعلی به دوربین مجهز است و تمامی معابر در این سال‌ها چه شده است و تمامی دوربین‌ها تنظیم شده بنابراین زیرساخت‌های لازم را برای اجرای طرح ترافیک جدید داریم.

پورسیدآقایی گفت: اینکه برخی از افراد برای ورود به محدوده طرح ترافیک و یا زوج و فرد پلاک‌های خود را مخدوش می‌کنند نشان می‌دهد که زیرساخت‌های ما کامل است و آنها مجبور می‌شوند برای اینکه پلاک‌هایشان خوانده نشود نسبت به مخدوش کردن پلاک اقدام می‌کنند.

عدم تصویب طرح جدید چیز عجیبی است/در صورت عدم تصویب طرح برنامه ای نداریم

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه اگر این طرح تصویب نشود چه برنامه‌ای برای طرح ترافیک در شهر تهران دارید، گفت: ما پایه را بر این گذاشتیم که این طرح تصویب می‌شود و دلیلی بر عدم تصویب آن وجود ندارد و اگر این طرح به تصویب نرسید آن موقع در موردش فکر می‌کنیم که چه اقدام جایگزینی باید صورت بگیرد ولی در حال حاضر هیچ ایده‌ای ندارم.

چطور آرم طرح ترافیک جدید بگیریم

پورسیدآقایی درباره نحوه ثبت‌نام آرم طرح ترافیک گفت: شهروندان متقاضی یک حساب کاربری در سایت شهرداری باز می‌کنند و کارتی برای ورود به محدوده طرح ترافیک دریافت می‌کنند که هر موقع ورود داشته باشند از شارژ آن کارت کم می‌شود.

اگر طرح جدید شکست بخورد مسئولیتش را قبول می کنم

پورسیدآقایی گفت: من اگر اقدامی را انجام می‌دهم مسئولیت آن را باید بپذیرم و اگر این طرح هم شکست بخورد قطعاً مسئولیت آن را خواهم پذیرفت. در حال حاضر وقت آزمون و خطا نیست و اگر به این طرح یقین نداشتم اجرایی نمی‌کردم.

وی افزود: اگر قرار باشد به جلو حرکت نکنیم و همان روش قدیمی را پیش ببریم فرق شهردار جدید با شهردار قدیم چیست؟ بنابراین باید اتفاقات جدی‌تر و مهمتری رخ بدهد تا شرایط شهرمان بهتر شود.

در صورت عدم تصویب به مانند گذشته سهیمه نمی دهیم

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: اگر مصوب نشود تصمیمی گرفته نشده که چه اقدام دیگری باید صورت بگیرد و به احتمال زیاد مانند قبل سهمیه‌ای را برای طرح ترافیک نخواهیم داشت و اگر این طرح تصویب نشود چیز عجیبی است.

پورسیدآقایی بیان داشت: در صورتی که شورای شهر به طرح ترافیک جدید رأی ندهند باید لایحه دیگری ارائه دهیم ولی قطعاً به وضعیت قبل در طرح ترافیک باز نخواهیم گشت.

با پلیس حرف زدم گفتن مخالف طرح جدید نیستد/پلیس مصاحبه خود با خبرنگاران را تکذیب کرد

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر مخالفت پلیس در اجرای طرح جدید ترافیک و اعلام اینکه پلیس آمادگی لازم را ندارد، گفت: با پلیس قبلاً مذاکرات لازم صورت گرفته است و درباره این گفت‌وگو با رئیس پلیس راهور تهران صحبت کردم که این موضوع را که گفته بودند ابهاماتی این طرح دارد را تکذیب کردند و قرار بود در این خصوص مصاحبه کند که نکرد ولی گفت چنین حرفی را نزده است و گفتند که همان طور که کلیت آن در شورا بحث شده است این طرح را قبول داریم ولی در جزئیات ابهاماتی وجود دارد که باید مشخص شود.

رئیس پلیس راهور گفت کلیات را قبول دارد/پلیس تاییدیه اجرای طرح را داد

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: حداقل بعد از تماس بنده با آقای سردار مهماندار عدم آمادگی برای اجرای طرح را تکذیب کرد و اعلام کرد کلیات را قبول دارم. بنابراین هم پلیس و هم وزارت کشور برای این طرح تأییدیه لازم را دادند.

پورسیدآقایی گفت: کلیات این طرح در جلسات مختلفی با حضور نمایندگان وزارت کشور و پلیس مطرح شده است و در خصوص بعضی از موارد نکته نظراتی را داشتند که باید بررسی شود به عنوان مثال وزارت کشور پیشنهادی داده که کلاً ورود خودروهایی که معاینه فنی ویژه ندارند در محدوده طرح ترافیک تردد نداشته باشند که البته این در حد یک پیشنهاد است و باید بیشتر بررسی شود ولی در شهرداری پیشنهاد این است که خودروهایی که معاینه فنی عادی نیز دارند اجازه داشته باشند در محدوده طرح ترافیک تردد کنند و به خودروهایی که معاینه فنی برتر دارند 20 درصد تخفیف داده شود.

در محدوده سفید زندگی می‌کنم و ماشینم کمری است

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در کدام یک از محدوده‌های تهران زندگی می‌کنید، گفت: در محدوده سفید زندگی می‌کنم.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به پرسش دیگری که ماشین شخصی شما چیست؟ گفت: تویوتا کمره‌ای 2007 که هیبریدی نیست و با بنزین کار می کن.

پورسیدآقایی با بیان اینکه ماشینم دودزا نیست، گفت: ماشین بنده دودزا نیست و هر دفعه معاینه فنی لازم را دریافت کردم.

نیسان و پژو ماشین های بدون طرح فرزندان آقای معاون

وی درباره خودروی شخصی فرزندانش نیز گفت: فرزندانم ماشین‌های مختلفی مانند پژو 206، نیسان و مزدا دارند و طرح ترافیک ندارند اگر می خواستم تو این 4 ماه به آنها طرح می دادم.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه آیا برای ورود به محدوده طرح ترافیک از ماشین شخصی استفاده خواهید کرد یا از ماشین اداره، گفت: قطعاً با ماشین اداره تردد می‌کنم و ماشین شخصی‌ام نه طرح و نه کارت دارد و مابقی خانواده‌ام هم طرح و یا کارت ورود به طرح ترافیک ندارند.

شهرداری باید عوارض ماشین اداری مدیرانش را بدهد

پورسیدآقایی با بیان اینکه برای ماشین اداره باید 8 میلیون و صد هزار تومان برای ورود به طرح پرداخت می‌کنیم، گفت: این هزینه را باید اداره پرداخت کند و بخش عمده‌ای از مدیران شهرداری با ماشین‌های شخصی تردد نمی‌کنند و اگر مدیران با ماشین‌های شخصی خود ترددی داشته باشند باید هزینه طرح را خودشان پرداخت کنند ولی معاونین، شهرداران مناطق و مدیران شهرداری ماشین در اختیار دارند و طبیعتاً هزینه‌های آن را باید شهرداری پرداخت کند که البته 200 نفر از مدیران در این رده قرار دارند.

تعداد خبرنگاران خیلی بیشتر از سهیمه ای است که به آنها می دهند

وی درباره تخفیف‌هایی که به بعضی از اقشار خاص مانند جانبازان، معلولین و خبرنگاران برای طرح ترافیک ارائه می‌شد، گفت: سال گذشته این اقشار به مساوات و عدالت از طرح ترافیک استفاده نکردند.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: جانبازان خیلی بیشتر از سهمیه‌ای هستند که برای آرم طرح ترافیک به آنها داده‌ایم و خبرنگاران نیز همین‌طور.

پورسیدآقایی افزود: در لایحه‌ای که برای طرح ترافیک جدید ارائه شده است قرار شده اقشار خاص به صورت نیم‌بها از طرح ترافیک استفاده کنند و درباره خاص جانبازان نیز وظیفه دولت است که تمهیدات رایگان بودن آرم طرح ترافیک را ایجاد کنند و آن 50 درصد را باید دولت برای جانبازان پرداخت کند.

باید مشخص شود طرف واقعا خبرنگار است

وی ادامه داد: خبرنگار نیز باید مشخص شود که شغلش خبرنگاری است نه اینکه به عنوان پاره وقت در این شغل فعالیت کند و مرجع تشخیص خبرنگار نیز یا می‌تواند وزارت ارشاد و یا بیمه آنها باشد.

عده ای به اسم خبرنگار طرح خبرنگاری می گرفتند

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: در سال‌های گذشته بعضی از افرادی که آرم طرح ترافیک خبرنگاری دریافت کردند دارای شغل خبرنگاری نبودند.

من بازنشسته نیستم ؛ 27 سال خدمتم

وی درباره انتقادهایی که به مدیران بازنشسته در شهرداری تهران می‌شود، گفت: بنده هنوز بازنشسته نشده‌ام و تاکنون 27 یا 28 سال سابقه کار داشتم و حداقل تا 35 سالگی می‌توانم فعالیت کنم.

توضیحات اقای معاون در خصوص استعفایش از راه آهن؛ قربانی نشدم

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در خصوص استعفایش از راه آهن، گفت: بنده برخلاف آنچه که اعلام می‌کنند قربانی نشدم و بارها در این خصوص توضیح دادم که حرف‌های بی‌ربطی است.

705

کد خبر: 894035

وب گردی

وب گردی