رعایت ادب نقد علمی در برگزاری کرسی‌های نظریه پردازی

جلسه 99 شورای علمی راهبردی هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست آیت الله علی اکبر رشاد در محل پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این جلسه که به بررسی گزارش اهمیت نظریه پردازی در حوزه معماری و شهرسازی اسلامی و لزوم توجه به آن در دانشگاه اختصاص داشت؛ گزارشی توسط مهندس عبدالحمید نقره کار رئیس شورای تخصصی معماری و شهرسازی دبیرخانه کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره ارائه شد.

مهندس نقره کار با اشاره به اهمیت نظریه پردازی در حوزه معماری گفت: نظریه پردازی در حوزه معماری و شهرسازی خیلی دشوراتر از مباحث علوم دینی و علوم انسانی است. چرا که درعلوم انسانی مرزها روشن تر است و نظریه پردازی در معماری به عنوان یک علم میان دانشی امری دشوارتر به حساب می آید.

نقره کار افزود: در حوزه نظریه پردازی اگر می­خواهیم عمیق شویم نباید پیچدگی در مفاهیم ایجاد کنیم تا فهم پدیده دشوار شود.

رئیس شورای تخصصی معماری و شهرسازی با تشریح روند تکوین و شکل‌گیری مراحل پنج گانه در جهت تحقق تمدن نوین اسلامی در ایران از نظر مقام معظم رهبری گفت: مقام معظم رهبری پنج مرحله پیروزی انقلاب اسلامی، تثبیت نظام جمهوری اسلامی، تحقق دولت اسلامی، تحقق جامعه اسلامی و تحقق تمدن نوین اسلامی را به عنوان مراحل پنجگانه تمدن نوین اسلامی برشمردند که یکی از جلوه های این تمدن را میتوان در آثار هنری و معماری و شهرسازی ایران که دارای هویت اسلامی _ایرانی شوند یافت و براین اساس مسئله نظریه پردازی در حوزه معماری خصوصا در دانشگاه­ها بسیار اهمیت دارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت با اشاره به لزوم تعریف معماری مبتنی بر فرهنگ اسلامی ادامه داد: با توجه به نکاتی که از آموزه های دین اسلام میتوان استخراج کرد اگر بخواهیم یک تعریف جامع و مانع از معماری، (مبتنی بر فرهنگ اسلامی) بدهیم این است که معماری را بازآفرینی حکیمانه، عادلانه و مصلحانه فضا و محیط زیست انسانها با عناصر طبیعی و مصنوعی،متناسب با نیازهای مادی انسان ها و بسترسازی نیازهای روحی و تکاملی آنها تعریف کنیم.

در ادامه این گزارش توضیحی در خصوص نظریه نسبت اسلام با فرایندهای انسانی که اخیرا با امتیاز 85 به عنوان پانزدهمین نظریه در دبیرخانه هیأت حمایت به ثبت رسیده است توضیحاتی ارائه داد.

پس از ارائه این گزارش، اعضاء به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند، که اهم آن به شرح ذیل است: برگزاری جلسات و نشست­های تبیینی در حوزه نظریه‌پردازی در زمینه معماری و شهرسازی اسلامی، فعال شدن کمیته دستگاهی دانشگاه هنر تبریز در زمینه نظریه پردازی، حمایت از رساله ها و پایان نامه های دانشجویی با محوریت معماری اسلامی.

دکتر قنداقی نماینده دانشگاه عالی دفاع ملی، هم در این زمینه طی سخنانی گفت: نظریه ارائه‌شده از منظر هستی‌شناسی قابل بررسی است.

وی افزود: تعیین جایگاه نظریه در نظام علمی و در نظر گرفتن ماقبل و ما بعد این نظریه بسیار مهم است.

در ادامه جلسه دکتر حسن خیری رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب و رئیس دبیرخانه مرکزی کمیته دستگاهی کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره این دانشگاه به تشریح اقدامات و برنامه های همایش آشنایی با کرسی های نظریه پردازی پرداخت.

بنا به این گزارش، دانشگاه آزاد اسلامی کمیته مرکزی کرسی های نظریه پردازی را به ریاست رئیس دانشگاه راه اندازی کرد و برنامه برگزاری 12 همایش منطقه ای آشنایی با کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره ویژه اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاه­ها در دستور کار و اجرا قرار دارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر خسرو پناه طی سخنانی گفت: خوشبختانه موضوع نظریه‌پردازی، نقد و مناظره در جامعه علمی کشور جا افتاده است و برگزاری کرسی‌های فاخر علمی تأیید کننده این سخن است.

وی افزود: موضوع دیگر رعایت ادب نقد علمی است که در این کرسی‌ها به‌خوبی مشاهده می‌شود.

دبیر هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره ادامه داد: در بررسی نظرات علمی فقط روش علمی بررسی می‌شود و محتوا اصلاً مورد بررسی قرار نمی‌گیرد.

عضو شورای تحول و ارتقا علوم انسانی هم تصریح کرد: کار هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی یک کار مقدماتی است و ما امیدواریم روزی برسد که خود دانشگاه‌ها، حمایت از کرسی‌ها را بر عهده بگیرند.

خسروپناه گفت: همایشی که دانشگاه آزاد در اراک برگزار خواهد کرد به عنوان نخستین گام بسیار مطلوب است و ما امیدواریم این نشست ها ادامه داشته باشد.

وی افزود: دبیرخانه هیأت حمایت از کرسی های نظریه پردازی برای رونق کرسی ها در دانشگاه آزاد نهایت همکاری را خواهد داشت و آماده برگزاری کارگاه های تخصصی نیز می باشد.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، پس از ارائه گزارشات و نظرات و پیشنهادهای اعضاء آیت الله رشاد طی سخنانی گفت: در ماه های گذشته دو تیم کاری که در دانشگاه علامه طباطبایی و دفاع ملی شکل گرفته‌اند، بحث سیاستگذاری، شیوه اجرا و تعریف سرفصل درس نظریه پردازی را برعهده گرفته اند که نیاز است دانشگاه آزاد نیز نماینده ای در این کارگروه معرفی کند تا بصورت سه جانبه این موضوع پیش رود

وی افزود: با توجه به رویکرد جدیدی که در دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه نظریه پردازی شکل گرفته امیدواریم که مسئله نظریه پردازی در این دانشگاه به طور جدی دنبال شود.

آیت‌الله رشاد گفت: هماهنگی بین کمیته‌های دستگاهی 12 منطقه استانی دانشگاه آزاد اسلامی بسیار مهم است.

کد خبر: 894047

وب گردی

وب گردی