برگزاری جشنواره‌ها را از دولتی به مردمی سوق دهیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ایران فقط تهران نیست و با همین دیدگاه و تغییرنگاه و رویکردها اقدامات اساسی در توجه ویژه به استان‌ها و به تبع آن شهرستان‌ها آغاز شده است.

به گزارش ایسکانیوز، سیدعباس صالحی در جمع اهالی فرهنگ و هنر، منطقه ارسباران را نماد غیرت و مردانگی در تاریخ ایران اسلامی برشمرد و ستارخان سردار ملی را از افتخارات ماندگار این منطقه برشمرد.

وی گفت: یکی از دلیرمردان این دیار ستارخان سردار ملی است که نامش با تعصب و غیرت ایرانی عجین شده است و همیشه ایرانیان این سردار بزرگ را با نام غیرت ایرانی همسان و همراه دیدند و برای نسل‌های مختلف بیگانه ستیزی و سلحشوری سردار ملی به یادگار مانده است.

صالحی اضافه کرد: این منطقه مهد علم وفرهنگ و هنر است و زادگاه فرهیختگانی است که همیشه در خدمت مردم و فرهنگ جامعه بوده‌اند و این افتخار بزرگی است.

ایران تنها تهران نیست

وی سیاست و رویکرد جدید این وزارتخانه را تمرکز زدایی از پایتخت در حوزه فرهنگ وهنر و توجه به مراکز استان‌ها و تفویض اختیارات لازم به ادارات کل در تقویت و توسعه فعالیت‌های فرهنگی برشمرد و افزود: به تبع این اختیارات، ادارات کل نیز وظیفه دارند توجه ویژه‌ای به شهرستان‌ها داشته با اهتمام ویژه ومتناسب از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های منطقه و برنامه‌های مستعد شهرستان‌ها حمایت می‌کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از رویکردهای جدی وزارتخانه را توجه به خلاقیت‌های رو به گسترش استان‌ها و شهرستان‌ها در اقصی نقاط کشور برشمرد و یادآور شد: معتقدیم ایران فقط تهران نیست و با همین دیدگاه و تغییرنگاه و رویکردها اقدامات اساسی خود را در توجه ویژه به استان‌ها و به تبع آن شهرستان‌ها نیز آغاز شده است.

وی گفت: با وجود بر اینکه در حوزه فرهنگی با کمبود اعتبار مواجه هستیم، اما تلاش شده این اعتبارات محدود نیز با نگاه ویژه به تمام نقاط کشور عدالت در توزیع اعتبارات رعایت و هزینه شود.

این مقام وزارت افزود: رویکرد جدید وزارتخانه نگاه ملی به تمام استان‌ها بوده و برنامه‌ای که در تهران برگزار می‌شود این‌گونه برنامه‌ها به استان‌ها و به تبع آن به شهرستان‌ها نیز تعمیم داده شود.

وی گفت: در همین زمینه چندین برنامه ملی این وزارتخانه برای همسویی با رویداد ملی تبریز ۲۰۱۸ به تبریز منتقل شده تا در این شهر برگزار شود و معتقدم حتماً این برنامه‌ها نتیجه مطلوبی خواهد داشت.

صالحی افزود: انتظار دارم بر اساس قابلیت‌های استانی و شهرستانی برای یک موضوع اختصاصی در حوزه فرهنگ و هنر قطب‌هایی پیش‌بینی شود تا اختصاصاً به موضوع ویژه فوق اهتمام ویژه شود تا ضمن پرهیز از موازی‌کاری، قابلیت‌های انحصاری منطقه بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: همچنان که در حوزه‌های مختلف علمی و فناوری قطب‌های استانی مطرح است در حوزه فرهنگی و هنری نیز با لحاظ ظرفیت‌های استانی، منطقه‌ای، تقویت و برنامه‌ریزی مناسب در زمینه فرهنگی تعریف شده و کشف خلاقیت‌ها و برخی قابلیت‌های ویژه در قالب و موضوع خاص این قطب‌های استانی را نیز در امر فرهنگی محقق کنیم.

وی یادآور شد: باید با به‌کارگیری ایده‌های خلاقانه این ظرفیت‌ها را شناسایی و برنامه‌ریزی کنیم.

باید برگزاری جشنواره‌ها را از دولتی به سوی مردمی کردن سوق دهیم

صالحی توجه به مفاخر استان‌ها و شهرستان‌ها را گامی مهم و عملی برای تقویت ارتباط هویتی، معرفی توانمندی‌ها و پیشینه فرهنگی مناطق مختلف عنوان کرد و افزود: وقتی به بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری نگاه می‌کنیم به ظاهر یک بقعه است اما با نگاهی متفاوت یک تاریخ در آن نمایان است، باید چنین ارتباطات هویتی و تاریخی را بیش از پیش احیا کنیم.

این مقام عالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: تلاش داریم توجه ویژه به مراکز استان و شهرستان‌ها و تجهیز امکانات فرهنگی و هنری داشته باشیم تا با تقویت زیرساخت‌های فرهنگی هنری، این برنامه‌ها یک منبع پرشور و فزآینده برای جهش فرهنگ و هنر مناطق مختلف باشد.

صالحی افزود: باید برگزاری جشنواره‌ها را از دولتی به سوی مردمی کردن سوق دهیم و با مشارکت علاقمندان به حوزه فرهنگ و هنر آداب و سنن مناطق مختلف این‌گونه برنامه را از دولتی بودن خارج کنیم.

ضرورت توجه به اقتصاد فرهنگی

وی گفت: نکته دیگری که باید در جامعه امروزی به‌خصوص توسط فعالان فرهنگی و هنری مورد توجه قرار گیرد بحث اقتصاد فرهنگی است که باید با تدبیر لازم در این خصوص از ظرفیت‌های فرهنگی برای اشتغال، کارآفرینی، درآمدزایی و خودکفایی در اجرای این‌گونه برنامه‌ها استفاده کنیم.

وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی تصریح کرد: باید از این فرصت و قابلیت‌های فرهنگی و هنری و نیز به بعد اقتصادی آن توجه داشت و این قابلیت تجارت فرهنگی و هنری را جدی گرفت و با بهره‌مندی از مشاوران و افراد کاربلد تا برای تحقق این امر تلاش کرد و با ابتکار و خلاقیت می‌توان این کار فرهنگی را به یک منبع درآمد و ارزش افزوده اقتصادی تبدیل کنیم.

باید فرهنگ را مردمی کنیم

وی یادآور شد: باید فرهنگ را مردمی کنیم چون وقتی دولت برای برنامه فرهنگی پول می‌دهد سلیقه خود را نیز اعمال می‌کند، اما با مردمی شدن آن فرهنگ و هنر پایدار و مستقل می‌ماند.

صالحی ضمن قدردانی از نظرات بسیار ارزشمند هنرمندان ارسبارانی در خصوص برخی خواسته مسوولان شهرستانی و اصحاب فرهنگ و هنر گفت: با وجود ارادتی که پیش از این به مردم ارسباران داشتم با اطلاعات جدیدی که از این منطقه پیدا کردم ارادتم بیشتر شده و این درخواست‌ها را پیگیری خواهم کرد و در مورد جاده اهر - تبریز حتماً خواست مردم و مسوولان منطقه را برای تسریع در اجرای این جاده را در دولت پیگیری خواهم کرد.

مشکل مالی جشنواره تئاتر ارسباران حل می‌شود

وی در خصوص جشنواره تئاتر کوتاه ارسباران نیز گفت: قطعاً از این‌گونه جشنواره‌ها حمایت می‌کنیم و مشکل مالی یازدهمین جشنواره و بدهی‌های مربوط به آن، مبلغ 50 میلیون تومان از طریق وزارت فرهنگ و 50 میلیون تومان نیز از طریق استانداری مساعدت خواهد شد تا مشکل این جشنواره نیز حل شود و برای سال‌های آتی نیز تلاش خود را جهت برگزاری هرچه باشکوه‌تر آن کمک خواهیم کرد.

صالحی به خواست نماینده مردم اهر وهریس و اصحاب فرهنگ و هنر برای ادامه درمان حسین محب اهری از هنرمندان ارسبارانی مقیم پایتخت قول کمک مالی و پیگیری روند درمانش را داد.

وی در خصوص حمایت از موسیقی عاشیقی نیز گفت: قطعاً آن هنرهایی که نماد هویتی منطقه هستند این وزارتخانه حمایت می‌کند و هر کاری که بتواند برای تقویت و ماندگاری موسیقی عاشیقی ارسباران موثر باشد انجام خواهیم داد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از حضور در جمع اصحاب فرهنگ وهنر از مجموعه فرهنگی تاریخی شیخ شهاب‌الدین اهری و بقعه و آرامگاه این عارف قرن هفتم هجری بازدید کرد.

اصحاب فرهنگ و هنر با مشکل بیمه و معیشتی مواجه هستند
نماینده مردم اهر و هریس در مجلس گفت: اصحاب فرهنگ و هنر هنرمند با مشکلات متعددی از جمله مشکل بیمه و معیشتی مواجه هستند، بیمه اصحاب فرهنگ از مشکلات آنهاست.

بیت‌الله عبدالهی نیز در این خواستار حمایت مالی این وزارتخانه برای کمک به ادامه درمان حسین محب اهری از هنرمندان پیشکسوت تئاتر و سینما شد.

وی گفت: اصحاب فرهنگ و هنر با مشکلات متعددی از جمله مشکل بیمه و معیشتی مواجه هستند، بیمه اصحاب فرهنگ از مشکلات آنهاست.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی به مشکلات این قشر زحمتکش در زمینه مختلف اشاره کرد و خواستار حمایت و همراهی مسوولان در این خصوص شد.

این نماینده مجلس به جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران اشاره کرد و برگزاری 11 دوره این جشنواره را نشان از قابلیت کمی و کیفی آن برشمرد و تداوم آن را آبروی منطقه عنوان کرد.

وی افزود: هنر تئاتر در ارسباران و قره‌داغ قدمت تاریخی دارد و انتظار داریم این وزارتخانه حمایت ویژه از این رویداد مهم را داشته باشد.

عبداللهی با تأکید بر توسعه فرهنگ قرآنی در شهرستان اهر تصریح کرد: هنرمندان با مشکلات معیشتی مواجه هستند، بیمه اصحاب فرهنگ نیز یکی از معضلات مهم موجود است.

حجت الاسلام جواد حاجی زاده، امام جمعه شهرستان اهر نیز در سخنانی با اشاره به جلسات و مصوبات شورای فرهنگ عمومی این شهر اظهار داشت: وحدت و همدلی میان مردم و مسؤولان این منطقه وجود دارد که همین امر منجر به قوت اقدامات فرهنگی و دینی ارسباران شده است.
همچنین محمودی، فرماندار اهر نیز در سخنانی با بیان این‌که ارسباران مهد فرهنگ، هنر و مدنیت است، گفت: این خطه در حرکت‌های تاریخی و رویدادهای مهم تاریخ معاصر نقش بسیار مهمی داشته است، ارسباران مهد پرورش عرفا، علما، فرهیختگان، اندیشمندان و بزرگان عرصه فرهنگ و هنر بوده است.

در ادامه این نشست نمایندگان هر یک از انجمن‌ها و تشکل های فرهنگی و هنری شهرهای اهر، هریس، ورزقان خدآفرین، کلیبر و هوراند به ارایه نکته نظرات، درخواست‌ها و پیشنهادات خود پرداختند.

502

کد خبر: 894059

وب گردی

وب گردی