پرچم بالای سه استان در افزایش بارندگی ها/استان هایی که در قعر جدول اند

طبق آخرین آمار هواشناسی کشور سه استان اصفهان، قم و خراسان جنوبی طی یک سال گذشته بیشترین کاهش بارندگی را در جدول بارش های کشور به خود اختصاص داده اند.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، آمارهای منتشر شده از سوی مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی نشان می‌دهد، در پاییز امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته در کل کشور در مجموع 28.1 درصد و نسبت به مدت مشابه در بلند مدت 55.5 درصد کاهش بارش داشته‌ایم.

نوخندان رئیس پژوهشکده اقلیم شناسی در گفت وگویی اظهار داشته است که بارش‌ها در فصل زمستان سال 96 به استثنای بخش‌هایی از سواحل دریای خزر کمتر از نرمال خواهد بود و کمبود بارش ناشی از فصل پاییز به صورت کم بارشی انباشته تا پایان سال ادامه دارد. همچنین میانگین دمای هوای دی ماه یک تا دو درجه بیش از نرمال خواهد بود و از سوی دیگر در بهمن ماه و در مقیاس هفتگی احتمال کاهش میانگین دمای هوا تا 2 درجه نسبت به نرمال وجود دارد. در مجموع شرایط بارشی در فصل پاییز و زمستان مدیریت واقع بینانه منابع آب در حوضه‌های آبریز کشور بخصوص برای تأمین آب کشاورزی و شرب فصل بهار و تابستان سال آتی را می‌طلبد.

افزایش بارش بارندگی در سه استان کشور

در مقایسه با سال گذشته، امسال در استان اصفهان با 88 درصد، قم 79 درصد و خراسان جنوبی با 73 درصد بیشترین کاهش بارندگی و همچنین در استان های هرمزگان با 467 درصد، بوشهر با 252 درصد و کرمانشاه با 118 درصد بیشترین افزایش بارندگی را در سطح کشور شاهد بوده ایم.

طبق آخرین آمار از میزان بارش ها در سه ماهه پاییز امسال نسبت به سال گذشته در هفت استان ایلام، بوشهر، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمانشاه، گلستان و هرمزگان با افزایش بارش روبرو بوده اند.

آخرین اطلاعات و آمار ثبت شده در شرکت مدیریت منابع آب ایران حاکی از آن است که از ابتدای مهر سال گذشته تا 19 شهریور جاری، درمقایسه با مدت مشابه سال گذشته، میزان بارش ها در حوضه های آبریز اصلی کشور 5 درصد کاهش داشته است.

مجموع بارندگی از ابتدای سال آبی 229 میلی متر در سطح کشور بوده است

مجموع بارندگی کشور از ابتدای سال آبی تا امروز، 229 میلی متر بوده که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال آبی گذشته 240 میلی متر، 5 درصد و نسبت به متوسط بلندمدت، 3 درصد کاهش داشته است.

حوضه های آبریز اصلی خلیج فارس و دریای عمان با 367 میلی متر بیشترین و مرزی شرق با 62 میلی متر کم ترین بارش ها را داشته اند.
بر همین اساس، چهار حوضه آبریز اصلی باقیمانده به ترتیب، حوضه دریای خزر 338 میلی متر، دریاچه ارومیه 208 میلی متر، قره قوم 181 میلی متر و فلات مرکزی 159 میلی متر بارش داشته اند.

بیشترین بارش کشور در مدت زمان یاد شده مربوط به ایستگاه دینارسرا در استان مازندران با 1419 میلیمتر و کمترین بارش کشور در ایستگاه زابل در استان سیستان و بلوچستان با 20.4 میلی متر به ثبت رسیده است.

کاهش بارندگی نسبت

به سال گذشته

استان

درصد بارندگی

اصفهان

88

قم

79

خراسان جنوبی

73

افزایش بارندگی

در سال جاری

هرمزگان

467

بوشهر

252

کرمانشاه

118

در بازه ۳۰ ساله بین سال‌های ۱۳۶۷ تا ۱۳۹۶ کشور ما چند بار کم‌بارشی مشابه امسال را تجربه کرده است. بارش فصل پاییز در سال‌های ۱۳۶۹، ۱۳۷۵، ۱۳۷۷ و ۱۳۸۹ ، به ترتیب ۲۳.۳ میلی‌متر،۲۶.۶ میلی‌متر، ۱۷.۵ میلی‌متر و ۱۸.۶ میلی‌متر بود بنابراین کم بارشی امسال حداقل طی ۳۰ سال گذشته بی‌سابقه نبوده است.

در پاییز سال گذشته استان های گیلان با 324 میلیمتر، مازندران با 221 میلیمتر و گلستان با 133 میلیمتر بیشترین بارش ها را در کشور داشته اند. استان های خراسان جنوبی با یک میلیمتر، سیستان و بلوچستان و یزد با 2 میلیمتر و اصفهان با 3 میلیمتر بارش جزو کم بارش ترین استان کشور بودند.

در جدول زیر به پرباران ترین و کم باران ترین استان ها در سال 95 اشاره شده است؛

پرباران ترین استان ها

استان

بارندگی برحسب میلیمتر

گیلان

324

مازندران

221

گلستان

133

کم باران ترین استان ها

خراسان جنوبی

1

سیستان و بلوچستان

2

یزد

2

این در حالی است که در ابتدای سال آبی جاری 64 درصد استان اصفهان دچار خشکسالی و 22.5 درصد گرفتار خشکسالی شدید و بسیار شدید بود.

یزد خشکترین استان کشور

با توجه به رسیدن فصل سرما اما آنقدری از بارش برف و باران خبری نیست. در برخی از استان به طور کل فصل زمستان را با بارش برف یاد می کرده اند اما حتی در سال جاری سرمایی احساس نشده است. یکشنبه هفته گذشته دمای هوای پایتخت نشینان 20 درجه بالای صفربوده این رخداد به گفته «احد وظیفه» مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی در چند سال گذشته سابقه نداشته و به نظر می‌رسد، نشان دهنده تشدید خشکسالی‌های چند سال گذشته است که می‌تواند هشداری برای مسئولان کشور باشد تا از الان به فکر چاره‌ای برای تأمین آب شرب در تابستان، حفظ ذخایر آب زیرزمینی و فرهنگ‌سازی برای مصرف بهینه آب باشند. این درحالی است که بررسی بارش‌های پاییزی در استان‌های مختلف نیز حاکی از کاهش محسوس بارش‌ها در 27 استان نسبت به پاییز گذشته است.

بررسی وضعیت خشکسالی در کشور در سال زراعی 95-96 تا پایان فروردین 96 حاکی از بروز خشکسالی در اغلب مناطق کشور است. برآورد خشکسالی با شاخص SPI در نقشه زیر نشان می دهد که فقط پاره ای از نقاط کشور در وضعیت نرمال و ترسالی بوده اند.

با توجه به آماری که نقشه خشکسالی هواشناسی در سطح کشور داده است استان یزد در وضعیت خشکسالی بسیار شدیدی قرار دارد که محمدرضا حکیمی مدیرحفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای یزد در این خصوص گفته است: متوسط بارندگی استان در سال آبی جاری(از مهر تاکنون) 1.8 میلیمتر بوده و استان یزد کمترین میزان بارندگی را در سطح کشور داشته است.


901

کد خبر: 894221

وب گردی

وب گردی