انعقاد تفاهم نامه ای با هدف رفع نیاز های روز جامعه /رونمایی از سامانه «ویکی نیکی» در سازمان اوقاف

حجت الاسلام حسینی گفت: یکی از وظایف سازمان اوقاف آماده کردن بستر برای انجام کارهای خیریه و رفع مشکلات و چالشهای نیکو کاری با بهره وری از فناوری های نوین است ما تلاش کردیم با سیاست گذاری های کلان در این راه قدم برداریم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، صبح امروز سامانه مددجویی «ویکی نیکی»، با حضور مسئولان سازمان اوقاف، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، و خیرین استان تهران در ساختمان اوقاف تهران رونمایی شد.

در این مراسم که با حضور حجت‌ السلام والمسلمین غلامرضا محمدزاده مدیرکل سازمان اوقاف و امور خیریه استان تهران، حجت‌ الاسلام والمسلمین سید هاشم حسینی معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف استان تهران، سید مرتضی موسویان، رییس مرکز فناوری و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدی طراح سامانه«ویکی نیکی» و خیرین استان تهران برگزار شد، طراح سامانه «ویکی نیکی» به رتبه جهانی ایران در بحث نیکوکاری اشاره کرد و گفت: اهداف این سامانه ایجاد بانک اطلاعاتی مددجویان کشور و جلوگیری از موازی کاری و هدر رفت منابعی است که در این حوزه مصرف می شود .

در این مراسم محمدی مدیر اجرایی سامانه ویکی نیکی با اشاره به اینکه امروز با چهار چالش اساسی شامل نداشتن اطلاعات بانکی در حوزه نیکوکاری، تولید محتوا،نبود اطلاعات بانکی مددجویان و عدم وجود ارتباط بین مددجویان و خیران روبرو هستیم گفت:یکی از مهمترین اهداف ما رفع چالش ها و مشکلات فناوری در حوزه نیکوکاری است.

محمدی گفت: در سال 2017 ایران هفدهمین کشور از نظر شاخص های نیکو کاری شناخته شده و در شاخص های جهانی مانند کمک به خیریه ها 50 درصد کمک کردیم و در کارهای داوطلبانه 40 درصد ، و کمک به غریبه ها 60 درصد بوده و رتبه ایران در 4 سال اخیر ، رتبه 17 وجزء بیست کشور اول دنیا قرار دارد.

وی گفت : این سامانه به منظور بالا بردن بهره وری موسسات ،ایجاد بانک اطلاعاتی مدد جویان کشور،شفاف سازی فرآیند کمک رسانی،جلوگیری از کمک های موازی و هدر رفتن منابع و تحلیل و بررسی اطلاعات طراحی شده است.

مدیر اجرایی این سامانه ادامه داد: فرآیند های سامانه پس از ثبت نام اولیه،تایید موسسه توسط سازمان اوقاف و فعال سازی حساب کاربری موسسه و سپس ورود اطلاعات مددجویان و استعلام اطلاعات مددجویان است .

وی تاکید کرد : فاز اول را با کمک چند موسسه خیریه پشت سر گذاشتیم و در فاز بعدی مدجویان می توانند شخصا در این سامانه ثبت نام کنند.

اولین سامانه ارائه خدمات در حوزه اقدامات بشردوستانه در ایران

در ادامه مراسم معاون اجتماعی سازمان اوقاف گفت: این سامانه اولین سامانه ارائه خدمات در حوزه اقدامات بشردوستانه در ایران است که با هدف بالا بردن کیفیت و اثر بخشی خدمات در این حوزه شروع به کار کرده است و در واقع ویکی نیکی به نیکوکارانی کمک می کند که می خواهند بدانند کمک های خود را در کجا و چگونه هزینه کنند و به دنبال تاثیر گذاری بیشتر هستند .

حجت‌ السلام والمسلمین سید هاشم حسینی افزود: این سامانه با ارائه خدمات مشاوره و در اختیار قرار دادن زیر ساخت های فنی مورد نیاز ،خیران را برای بهره وری و کارایی بیشتر یاری می کند و به شرکت ها و بنگاه های اقتصادی در زمینه تاثیرگذاری بیشتر، مسئولیت های اجتماعی و راهکارهایی برای خدماتشان پیشنهاد می دهد.

حسینی ادامه داد : یکی از وظایف سازمان اوقاف آماده کردن بستر هایی برای انجام کارهای خیریه و رفع مشکلات و چالش های نیکو کاری با بهره وری از فناوری های نوین است ما تلاش کردیم با سیاست گذاری های کلان در این راه قدم برداریم.

در این مراسم دکتر سعید موسویان رئیس مرکز دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در زمانی زندگی می کنیم که تغییرات سرعت بیشتری نسبت به تصمیمات دارند اما فضای دوم (فضای مجازی) فضای شفافیت است و اعمال و گفتار ما در فضای دوم ثبت می شود و قابل کتمان نخواهد بود رونمایی سامانه امروز در حقیقت این است که دستگاه های تصمیم گیرنده در خصوص امور خیریه بتوانند تولی گری خود را در فضای دوم انجام دهند این طرح مدت سه سال است که در مرکز ملی منتظر اجرای آن هستیم.

موسویان گفت: با توجه به اینکه احراز هویت در دنیا پذیرفته شده است ما هم در جامعه ای شبکه ای زندگی می کنیم و این شبکه ای شدن روز به روز ادامه خواهد داشت و چیزی که به عناصر فعال در شبکه امکان انجام کار را بدهد نشانه گذاری استو کدگذاری برگرفته از استاندارد های جهانی است هدف مهم این طرح ایجاد امنیت برای دارنده بستر است.

تفاهم نامه ای با هدف رفع نیاز های روز جامعه

حجت الاسلام محمد زاده رییس سازمان اوقاف در این نشست گفت: این نهاد دینی تاکنون به صورت سنتی اداره می شد اما نزدیک به یک دهه است که مسیر علمی شدن در اداره امور اوقاف شکل گرفته و تمامی دستگاه های نظارتی می توانند کل عملیات مالی اوقاف را مشاهده کنند و اطلاعات و آمار مسایل مخفی و در آمد ها امروز به روز و شفاف است و همچنین بانک جامع کاملی از اطلاعات شکل گرفته است و از طرفی اشخاصی که کمک گیرنده هستند باید شناسایی شوند تا به حق کمک بگیرند ولی با توجه به وسعت جمعیت استان تهران این کار سخت بود اما با راه اندازی این سامانه کار راحت تر انجام می شود و هر کس به اندازه نیازش کمک می گیرد.

حجت الاسلام محمد زاده با تاکید به اینکه نیازمند لزوما فقیر مالی نیست گفت: گاه صاحبان ایده و نوآوری نیاز به کمک دارند و ما برای عملیاتی کردن آنها کمک می کنیم.

در پایان مراسم تفاهم نامه ای با هدف رفع نیاز های روز جامعه با استفاده از ظرفیت های فضای مجازی با مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد به امضا رسید.

خبرنگار: اکرم جدیدی

705

کد خبر: 894255

وب گردی

وب گردی