تولید گاز در سکوهای فازهای ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی از ظرفیت اسمی فراتر رفت

برداشت گاز از بخش فراساحل فازهای ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی با عبور از ظرفیت اسمی تولید و برنامه مصوب، از مرز ۵۶ میلیون مترمکعب در روز (۲ میلیارد فوت مکعب) فراتر رفت.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ علیرضا عبادی، مجری فازهای ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی توضیح داد: هم اکنون از این سکوها یک و نیم درصد بیش از ظرفیت تصویب شده، گاز ترش غنی برداشت و به بخش خشکی ارسال می‌شود.

او با اشاره به پایان آزمایش عملکرد سکوهای ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی، از واگذاری سکوی ۲۱ به بخش مدیریت تولید و عملیات شرکت نفت و گاز پارس خبر داد و افزود: تحویل سکوی ۲۰ به بهره بردار هم پس از پایان آزمایش عملکردی تا نیمه دی‌ماه انجام می‌شود.

به گفته عبادی، با توجه به بهره‌برداری از واحد بازیافت گوگرد در پالایشگاه خشکی، تا ۲۰ دی‌ماه، دانه‌بندی گوگرد در این فازها آغاز و گوگرد تولیدی آماده صادرات می‌شود.

عبادی با بیان این که همه کمپرسورهای واحد گاز احیا به بهره‌برداری رسیده، گفت: خوشبختانه با بهره‌برداری از کمپرسورهای یادشده، مقدار قابل توجهی از گاز سوزی در مشعل کاهش یافت و بر تولید گاز شیرین پالایشگاه افزوده شد.

مجری فازهای ۲۰ و۲۱ پارس جنوبی با اشاره به نصب و راه‌اندازی سه دستگاه توربواکسپندر واحد تولید اتان در این فازها اظهار کرد: نصب و راه اندازی این تجهیزات برای رسیدن به ظرفیت اسمی تولید روزانه ۲۷۵۰ تن اتان در این فازها انجام می‌شود.

عبادی افزود: این سه دستگاه به ترتیب یکم، ۱۲ و ۳۰ بهمن‌ماه به بهره‌برداری می‌رسد و دستگاه چهارم با ورود به سایت پالایشگاه در هفته آینده، تا پایان سال راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش شرکت نفت و گاز پارس، فازهای ۲۰ و۲۱ پارس جنوبی شامل دو سکو هر کدام با ظرفیت تولید روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز است. منابع گازی تولید شده این دو سکو، از طریق دو خط لوله دریایی برای فرآوری و تکمیل زنجیره ارزش، به پالایشگاه خشکی این طرح در عسلویه منتقل می‌شود. این فازها، اردیبهشت ماه امسال به طور رسمی به بهره‌برداری رسید.

402

کد خبر: 894303

وب گردی

وب گردی