رسانه های کشور در انعکاس اغتشاشات اخیر نمره قبولی نگرفتند

رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی گفت: رسانه های کشور اعم از چاپی، دیداری و شنیداری و فضای مجازی در انعکاس وقایع اخیر نتوانستند آنگونه که شایسته است؛ کار کنند و بر همین اساس معتقدم نمره قبولی نگرفته اند.

به گزارش ایسکانیوز،سید وحید عقیلی روز یکشنبه اظهار داشت: رسانه ها از منظری به انواع سنتی یعنی همان روزنامه ها، دیداری و شنیداری مثل صدا و سیما و رسانه های اجتماعی که ستون فقراتشان اینترنت است؛ تقسیم بندی می شوند.
وی گفت: این 3 دسته به دلیل ذات و مکانیسم هایی که دارند و همچنین به خاطر ظرفیت های متفاوت، نمی تواند نگاهشان به قضایا یکسان باشد.
استاد علوم ارتباطات افزود: رادیو و تلویزیون از طریق پخش مستقیم، فضای مجازی به صورت آنلاین و رسانه های سنتی همچون مطبوعات و جراید با تاخیر یک روزه اخبار را منتشر می کنند.
وی ادامه داد: در ناآرامی های اخیر، رسانه های دیداری و شنیداری از منظر محتوایی متاسفانه باز هم در پوشش اخبار و داشتن خط مشی واحد ضعیف عمل کردند چرا که می توانستند از طریق تضادهای موجود در جامعه به سمت حل و فصل موضوعات گام بردارند.
عقیلی خاطرنشان کرد: روند انسداد اطلاعاتی این بار هم در رسانه های دیداری و شنیداری محسوس بود هر چند که این به معنای آن نیست که صدا و سیما به مانند افرادی که غیرواقع بینانه موضوعات را تحلیل می کنند؛ اقدام کند بلکه این رسانه فراگیر باید بسیار حرفه ای تر عمل می کرد.
وی تصریح کرد: تیراژ مطبوعات و جراید نیز نشان داد که آنها هم در وقایع اخیر، عملکرد حرفه ای و مناسب و مطلوبی نداشته اند.
رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی اظهار کرد: در این میان، در فضای مجازی بسیاری از اطلاع رسانی ها یک جانبه و بدون صحت بوده و در مواقعی سبب ایجاد شبهات جدی و پیچیده تر شدن موضوعات شد.
وی گفت: رسانه ها در نگاه به وقایع اخیر سه گونه موضع گیری کردند؛ برخی تضادهای موجود در جامعه را نادیده می گیرند و یا به سمت آنها رفته و تشدید می کنند که هیچکدامشان توصیه نمی شود.
عقیلی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا افزود: روند دیگر این است که رسانه ها در خدمت حل مشکلات و تناقضات جامعه باشند که همین امر نیازمند داشتن نگاه حرفه ای به مقوله روزنامه نگاری است.

204

کد خبر: 894310

وب گردی

وب گردی