رونمایی از دو کتاب «تاب طناب دار» و «دقیقا نیمه شب» در حوزه هنری

مراسم رونمایی از کتاب های «تاب طناب دار» و «دقیقا نیمه شب» عصر امروز در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، مراسم رونمایی از کتاب های «تاب طناب دار» و «دقیقا نیمه شب» عصر امروز در تالار سوره حوزه هنری با حضور محسن مومنی شریف، رئیس حوزه هنری برگزار شد.

در این مراسم، محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، گفت: امروز که گرد و خاک فتنه 88 نشسته است و از آن زمان فاصله گرفته ایم، اسنادی پیدا و روشنگری هایی شده است که می تواند به نویسندگان ما کمک کند به فتنه 88 بپردازند. آنچه امروز دشمنان می‌گویند، برای اهل بصیرت روشن بود.

وی افزود: به یاد دارم شاعران مثل هر سال در شهریور سال 88 با مقام معظم رهبری دیدار کردند. ایشان در آنجا فرمودند که این اتفاقات نعمت بزرگی برای انقلاب بود. آن ماجرا باعث شد نقطه ضعف نظام را بفهمیم. امروز که فتنه 96 را تجربه کردیم و در نطفه خفه شد، به خاطر تجربه سال 88 است. آنچه در سال 88 اتفاق افتاد، از بزرگترین اتفاقات کشور بود. بزرگترین حادثه از این دست بود که می توانست مردم را گمراه کند. با رهبری حکیمانه رهبری و هوشیاری مردم و تفضل الهی، مردم از این حادثه گذشتند. از آنچه پیش آمده است باید عبرت بگیریم. این وظیفه هنرمندان ماست که به این ماجرا نگاه دیگری داشته باشند.

در ادامه این مراسم محسن پرویز، نویسنده با اشاره به اینکه کتاب «دقیقا نیمه شب» آقای جعفری را چهار سال پیش خواندم و امروز دوباره مجبور شدم این کتاب را مطالعه کنم، گفت: متاسفانه کم کاری هایی کردیم که فکر نمی کنم خیلی بخشیدنی باشند. این است زوایای پنهان آن اتفاقات بدی که در کشورمان افتاد و ما به زبان هنرمندانه آن را بیان نکردیم. همچنان غبار فتنه بزرگتری به نام بی اعتمادی نسبت به نظام در ذهن و فضای فکری گروهی از مردم باقی ماند. ما وظیفه داشتیم ابعاد مختلفی از فتنه را بیان کنیم، اما در این زمینه کوتاهی کردیم. فتنه ای که این روزها با آن مواجه شدیم خیلی روشن تر از سال 88 بود. دشمنان به این فتنه دل بسته بودند.

وی افزود: اینکه بتوانیم مسائل و مشکلات را در قالب داستان زیبا بیان کنیم، موثر است. خیلی موثرتر از این است که در قالب یک مستند تاریخی بتوانیم آنها را روایت کنیم. در روزهای اول پس از انقلاب خیلی تلاش می کردیم در هرجا کم و کسری است فعالیت کنیم. یکی از فواید فتنه هایی مانند سال 88 این است که دوباره انسان را از خمودگی بیدار می کند.

پرویز ادامه داد: تصورم از کتاب «تاب طناب دار» آقای پناهیان، این بود که همان روحیه جوانی ابتدای انقلاب احیا شده است. انصافا این کتاب در برخی فرازها خیلی خوب از عهده کار بر می آید. مخصوصا در آن بخشی که به سمانه و روایت منافقین می پردازد. همچنین کشش داستانی کتاب آقای جعفری آنقدر بالاست که خواننده به سختی می تواند کتاب را کنار بگذارد. سایر نویسندگان از همت این 2 نویسنده بیاموزند و کتابی را درباره فتنه بنویسند. فتنه ایجاد شده اخیر به ما یاد آور شد که فتنه ها تمام نشده و لازم است که بصیرت بخشی را بطور مداوم انجام دهیم.

در این مراسم حسینعلی جعفری، نویسنده کتاب «دقیقا نیمه شب» با اشاره به اینکه در سال 90 این کتاب را نوشتم و سال 93 بازنویسی آن تمام شد، بیان کرد: تاریخ یکی از چیزهایی است که به آن علاقه دارم. شاید تاریخ در بعضی جاها خشک و بی انعطاف باشد، اما داستان می تواند جذبه تاریخ را چند برابر کند. تاریخ بیهقی را کمتر در قفسه تاریخ پیدا می کنیم. این کتاب را بیشتر در قفسه ادبیات پیدا می کنید. این کتاب تاریخی است، اما به دلیل ساختار داستانی و ریز پردازی های دقیق در قفسه ادبیات قرار گرفته است.

وی افزود: بهترین ابزار بیان تاریخ ملی، مذهبی، حادثه عظیم قرن انقلاب اسلامی و تاریخ انقلاب، هنر است. اگر غفلت کنیم باز گرفتار فتنه های دیگری می شویم. همانطور که چند روز پیش، پس از چند سال دوباره اتفاق افتاد. «دقیقا نیمه شب» را می توان به آبی که گنجشک برای فرو نشاندن آتش نمرودیان برای حضرت ابراهیم می ریزد، تشبیه کرد. وقایع کتاب مستند، اما با چاشنی تخیل همراه است.

در این مراسم مهدی پناهیان، نویسنده کتاب «تاب طناب دار» با اشاره به تاریخ ملت ها اظهار کرد: تاریخ ملت ها مملو از حوادث پیچیده و رمز آمیزی است که غوطه خوردن در امواج آن چراغی را به مکتشفان آن ارزانی می دارد برای روزهای مبادا و برای روزها، هفته ها و سال های در پیش رو که ذهن ترسیمش را به امروزیان نمی دهد.

وی افزود: اگر چه برخی از این حوادث ملت ها به قلم تحلیل گران آمده است، اما در میان صدها تن جا خوش کرده است. وقایع سال 88 یکی از همین اتفاقات پیچیده و چند لایه است. رمزهایی در رنگ مقدس سبز و در دل سنگ های شکسته و پرتاب شده در عصر آن روزهای مه آلود وجود داشت. سال هایی را چشم انتظار ماندم تا نویسندگان و هنرمندان قلم به دست بگیرند و حال درهم من را صفا بدهند، اما رفته رفته نگران شدم که ابعاد ان به سنگ محک نکته سنجان در نیاید. پس قلم به دست گرفتم و با ذوقی چموش و گریز پا نوشتم. کتاب «تاب طناب دار» تنها فرصتی را به غنیمت گرفت تا خود فتنه انگیزش را در پیش چشم شما قرار دهد.

در پایان این مراسم از کتاب های «تاب طناب دار» و «دقیقا نیمه شب» رونمایی شد.

503

کد خبر: 894355

وب گردی

وب گردی