وزارت بهداشت به تنهایی نمی‌تواند مشکل چاقی مردم را برطرف کند

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به اینکه رفع کمبود ویتامین D در پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر موثر است، گفت: وزارت بهداشت به تنهایی نمی‌تواند موضوع کنترل چاقی را انجام دهد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از فارس، زهرا عبداللهی در نشست خبری بسیج ملی تغذیه سالم به کمبود ویتامین D در میان مردم اشاره کرد و گفت: کمبود این ویتامین در بروز به بیماری‌های غیرواگیر بسیار موثر است و بر همین اساس وزارت بهداشت به دانش‌آموزان دختر و پسر، میانسالان، سالمندان و ... را جهت رفع این ویتامین مدنظر قرار داده و مکمل‌های لازم به مردم ارائه می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی در ارتباط با پیگیری‌های وزارت بهداشت درمورد سبوس‌گیری زیاد از آرد، گفت: آردهایی که به دست نانوایی‌ها می‌رسد سفید و تصفیه شده است و ما از دبیرخانه شورای عالی سلامت به دنبال بهبود کیفیت بهتر گندم،‌ آرد و نان هستیم همچنین تلاش می‌کنیم تا میزان سبوس‌گیری کمتری از گندم صورت گیرد.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در مورد راه‌اندازی دفاتر پیشخوان سلامت، گفت: با حمایت وزیر بهداشت این دفاتر در تعدادی از استان‌ها راه‌اندازی شده و توسعه آنها مدنظر قرار داد و در واقع این مراجع وظیفه کنترل مراکز تهیه و عرضه مواد غذایی را نیز برعهده دارند و زمانی که در همه شهرها راه‌اندازی شود یک گام موثری در جهت کنترل بیشتر بر اغذیه فروشان خواهیم داشت.

وی ادامه داد: استانداردهای مواد غذایی باید بازنگری شوند و انجمن صنایع غذایی ، وزارت کشاورزی و وزارت بهداشت و همچنین سازمان استاندارد باید در این زمینه دست به دست هم بدهند.

عبداللهی با بیان اینکه بحث چاقی و کنترل آن فقط وظیفه وزارت بهداشت نیست ، گفت: دسترسی همه مردم به غذای سالم نیازمند همکاری سازمان‌های مختلف است و عوامل متعددی در پیشگیری از چاقی نقش دارند.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، یادآور شد: 60 درصد از مردم کشور دچار اضافه وزن هستند و این مساله می‌تواند سبب بروز دیابت،‌مشکلات قلبی و عروقی و به طور کلی بیماری‌های غیرواگیر شود.

وی گفت: مراسم بسیج تغذیه سالم از سال 90 در سراسر کشور با مشارکت بسیاری از سازمان‌ها همچون شهرداری، بهزسیتی،‌سپاه،‌حوزه عملیه دی ماه هر سال برگزار می‌شود تا امیدواریم به نتایج مطلوبی در این زمینه دست یابیم.

عبداللهی گفت: 48 درصد خانوارهای ایرانی 5 واحد میوه و سبزی در روز مصرف می‌کنند که این دستاورد نشان از موفقیت بسیج ملی تغذیه دارد و آموزش به مردم دارد.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: خوشبختانه با اجرای طرح تحول سلامت 1100 کارشناس تغذیه در مراکز جامع سلامت به ویژه در مناطق محروم مشغول فعالیت هستند.

701

کد خبر: 894523

وب گردی

وب گردی