مشکلات اقتصادی را با خواندن آثار سنایی و رودکی فراموش می‌کنیم

مرتضی امیری اسفندقه مجری کارشناس بخش ادبیات «چشم شب روشن» میزبان بهاءالدین خرمشاهی بود و با این حافظ شناس و مترجم قرآن برجسته به گفتگو پرداخت.

به گزارش ایسکانیوز، بهاءالدین خرمشاهی در ابتدای بحث با اشاره به مجموعه قصیده اسفندقه اظهار کرد: احیای قصیده کار اسفندقه است و او کار بزرگی کرده است. قصدم تبلیغ نیست، بلکه ابلاغ است. آگهی نیست بلکه آگاهی است و می‌خواهم مقاله مفصلی بنویسم تا مردم دلخوش شوند.

وی افزود: بنده عمری را با شعر خواندن و گاهی هم گفتن و گاهی طبع و نشر کردن گذرانده‌ام. گاهی به من می‌گفتند خرمشاهی پراکنده کار است. به راستی قدری انتقاد شنیدن به انسان یاری می‌رساند و کسانی که از انتقاد گریزانند یا دلشان تیره و تار می‌شود نباید بشود. چرا که همه چیز را همگان دانند.

این حافظ‌شناس ادامه داد: دلیلی ندارد من همه چیز را درباره حافظ بدانم یا بهترین کار را درباره او من پدید بیاورم. مگر من چه فضیلتی دارم؟ دوستان دیگر انجام بدهند، ما بهره ببریم و در دانشنامه حافظ شناسی می‌آوریم. من دنبال مقاله ای درباره حافظ و بیدل بودم اما کسی نبود که به هر دو اینها تسلط داشته باشد تا اینکه استاد اسفندقه گفت چنین مقاله ای نوشته است. چه بهتر که دو دریا در وجود او به هم وصل شده است و در پایان کار ما قرار است مقاله را به دست ما برسانند و همه از آن بهره ببرند.

خرمشاهی یادآور شد: بعضی از ایران شناسان که فارسی هم بلد هستند سراغی از من می‌گیرند. آنهایی که بیشتر با ادبیات و سنایی و عطار و سعدی کار دارند. برخی از آن‌ها اینگونه می‌گویند می‌دانید بزرگترین ادبیات جهان ادبیات شما است؟ من هم هیچ تواضع نمی‌کنم، لبخندی می‌زنم و می‌گویم بله می‌دانم. می‌گویند از این موهبت قدرشناسی هم می‌کنید؟ می‌گویم من که عمرم در این راه گذشته است.

وی تصریح کرد: امیدوارم مخاطبان اهل ادب و ادبیات برنامه هم بدانند عرفان و حرف و حکمت و حدیث و هرچیزی که درست و درشت و ساخته و پرداخته داریم در شعر ما مطرح شده است. از پیش سنایی، از سنایی تا سپهری.

این فرهنگ‌نویس و استاد دانشگاه خطاب به دانشجویان ادبیات فارسی گفت: دلگرم باشید که به رشته ادبیات فارسی می‌روید. با دلسردی و اکراه به این رشته نروید. من در سال اول دانشگاه و استاد فانی در سالی دیگر از پزشکی بریدیم و دوان دوان سراغ رشته ادبیات فارسی در دانشگاه تهران آمدیم و دانشکده مان ۵ هزار دانشجو داشت.

استاد خرمشاهی تصریح کرد: باید نسبت به ادبیات مان شاید با آنچه در هند و ترکیه و خارج از ایران از آن چاپ شده، احساس سربلندی کنیم. درست است که از نظر اقتصادی مشکلات و از نظر پیشرفت‌های مادی کمبودهایی داریم اما این‌ها را فراموش می‌کنیم وقتی آثار سنایی را می‌خوانیم یا بازمانده‌های اندک از رودکی را مطالعه می‌کنیم.

«چشم شب روشن» به تهیه کنندگی امیر قمیشی و با اجرای محمد صالح علا شنبه تا چهارشنبه‌ها ساعت ۲۳ از شبکه چهار سیما روی آنتن می‌رود.

500

کد خبر: 894531

وب گردی

وب گردی