عدم  رضایت تهرانی ها از اجرای طرح جدید ترافیک

برای کسانی که ماشین ندارند فرقی نمی کند طرح ترافیک از کجا شروع و به کجا ختم می شود. آنها یاد گرفته اند که با استفاده از اتوبوس و مترو و یا عوض کردن چند مسیر با تاکسی و خطی ها خود را به مقصد خود که معمولا محل کارشان است برسانند.اما کسانی که خودروی شخصی دارند و می خواهند با وسیله نقلیه خود در شهر تردد کنند وضعیت کاملا فرق می کند .بر اساس طرحی که ارائه شده فروش مجوز طرح ترافیک سال 97 دیگر به صورت سالانه نخواهد بود و ورود به محدوده طرح ترافیک به صورت روزانه و با مبالغ شناور 9600 تا 36 هزار تومان اجرا می شود و محدوده زوج یا فرد نیز از بین می رود.

نیوشا یعقوبی- ایسکانیوز: فرقی نمی کند طرفدار استفاده از تاکسی های تلفنی یا اینترنتی باشید، اگر مقصد مورد نظرتان در مرکز شهر واقع شده باشد، حتما متوجه این موضوع شده اید که اگر راننده دارای مجوز طرح ترافیک یا زوج و فرد نباشد نمی تواند شما را به مقصد برساند. البته این بدان معنا نیست که نتوانید در این مکان ها تردد کنید، کافی است راننده دارای مجوز تردد در طرح ترافیک باشد تا با پرداخت مبلغی کمی بیشتر از حد عادی و با خیال راحت به مقصد مورد نظرتان برسید.

نقشه زیر بیانگر محدوده زوج و فرد و طرح ترافیک اصلی است که در سامانه صدور مجوز تردد در محدوده طرح ترافیک منتشر شده است:

پیشتر برای خرید این طرح و تردد در این منطقه فقط کافی بود به اندازه کافی پول در جیب داشته باشید و سری به سامانه صدور مجوز تردد در محدوده طرح ترافیک بزنید و طرح روزانه یا هفتگی را بخرید .البته طرح ترافیک سالیانه هم طرفدار خود را داشت در اواخر پاییز و اوایل فصل زمستان سایت معاونت حمل و نقل و ترافیک گشوده می شد و متقاضیان درخواست خود را ثبت می کردند.

یعنی هرکس پول داشته باشدمی تواند به راحتی وارد محدوده طرح ترافیک شود و هوا را آلوده کند؟

درپی آلودگی هوا و تعطیلی مکرر مدارس طی سال جاری کافی بود تا شهرداری تهران طرح جدیدی برای ورود به محدوده طرح ترافیک تهران ارائه دهد، طرحی که انتقادات بسیاری را به دنبال داشت.

مشروح این گزارش را اینجا بخوانید.

این طرح نه تنها در میان مسئولان بلکه در میان عموم مردم واکنش های مختلفی داشت.

مریم 22 ساله ساکن تهرانپارس در یک کافی شاپ درحوالی خیابان نواب کار می کند و هر روز ساعت 10 با مترو به محل کار خود می رود اما ترجیح می دهد با اتوبوس بی آرتی، تاکسی یا اسنپ به خانه برگردد. او درباره طرح جدید ترافیکی شهرداری تهران به خبرنگار ایسکانیوز می گوید: « برای من که ماشین ندارم چه فرقی می کند طرح ترافیک از کجا شروع می شود و به کجا ختم می شود؟ خانه ما در محدوده زوج فرد و طرح ترافیک نیست، مترو هم در ساعت 10 صبح خلوت تر است و محل کارم هم دقیقا ابتدای محل طرح ترافیک است.»

او ادامه می دهد:« به طور کلی تردد چندانی در محدوده زوج و فرد و طرح ترافیک ندارم، اما می دانم محدوده طرح ترافیک برای کاهش تردد در مناطق مربوطه در نظر گرفته شده است نه اینکه هر کسی که پول داشت بتواند به راحتی وارد محدوده طرح ترافیک شود و هوا را آلوده تر کند!»

چرا طرح جدید ترافیکی شهرداری در هوای پاک بهاری آغاز می شود؟

محمدرضا 38 ساله در یک مغازه پوشاک زنانه در میدان ولیعصر کار می کند. او درباره طرح جدید ترافیکی تهران به خبرنگار ایسکانیوز می گوید:« من تنها صبح ها برای اینکه به مغازه برسم از ماشین استفاده می کنم ، زمانی هم که مغازه را می بندیم ساعت طرح ترافیک تمامی شده است، خیلی از مغازه داران هم مانند من هستند و به جز آمدن به محل کار خود، در داخل طرح ،تردد دیگری ندارند. »

وی می افزاید: «بسیاری از افراد معتقدند درآمد شهرداری از این راه به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می کند؛ حتی اگر این مسئله را هم در نظر نگیریم یکی از ایراداتی که می توان به این طرح وارد کرد این است که آغاز این طرح را در فروردین ماه در نظر گرفته اند در حالی که معمولا هوا در بهار به دلیل بارش و باد و ... پاک است، پس اگر هوا در آن ماه پاک باشد می گویند طرح جدید مفید واقع شده است!کاش آغاز این طرح در فصل پاییز و هم زمان با وارونگی هوا در نظر گرفته شود تا بتوان تشخیص داد مفید واقع خواهد شد یا خیر.»

850 هزار تومان برای یک دانشجو پول کمی نیست!

سونیا 29 ساله دانشجوی کارشناسی ارشد است که در ایستگاه سعدی مترو در کنارم می نشیند. او درباره طرح جدید شهرداری می گوید: « اگر هدف این طرح کاهش آلودگی هوا است، چرا شهرداری مترو را گسترش نمی دهد؟ قضیه اتوبوس های برقی به کجا رسید؟ اگر سیستم حمل و نقل عمومی پایتخت به درستی عمل کند، قطعا این فرهنگ بین مردم جا می افتد که نباید از خودروهای شخصی استفاده کنند.»

وی می افزاید:« بسیاری از دانشجویان مانند من شاغل هستند و برای رسیدن به محل کار خود، باید چندین بار از وسایل نقلیه عمومی مختلف استفاده کنند.خانه ما در ابتدای طرح زوج و فرد قرار گرفته است، در روزهای فردنیمه وقت کار می کنم، پلاک ماشین پدرم هم فرد است و کلاس هایم را در روزهای فرد برداشته ام، ماشین را در حوالی یوسف آباد پارک می کنم و در ساعت 12 با اتوبوس به سمت ماشین می روم تا بتوانم به دانشگاهم که در مرزداران است برسم!روزهای زوج هم برای رسیدن به محل کارم مجبورم پس از پیاده روی 15 دقیقه ای ، تاکسی بگیرم تا به ایستگاه متروی سبلان برسم متروی دروازه شمیران خط عوض می کنم و تا به چهار راه ولیعصر برسم. پس از آن هم باید با بی آرتی به سمت حدفاصل جمهوری و منیریه بروم.بگذریم که 15 دقیقه ای هم در صف تاکسی و اتوبوس و خط عوض کردن مترو معطل می شوم.»

او ادامه می دهد:« با توجه به طرح ترافیک دو راه بیشتر برایم نمی ماند، یا نباید ماشین را از پارکینگ خارج کنم و برای اینکه به محل کارم برسم صبح ها زودتر از خانه خارج شوم تا به موقع به محل کارم برسم یا اینکه با ماشین به محل کار و دانشگاهم برسم و 850 هزار تومان هزینه کنم! اگر هیچ خرج دیگری هم نداشته باشم تنها 350 هزار تومان از حقوقم برایم باقی می ماند!ماهی 850 تومان برای یک دانشجو واقعا پول کمی نیست!»

گناه نکردیم که در منطقه طرح ترافیک زندگی می کنیم!

هادی 51 ساله، کارگر ساختمان است و حدود 16 سال است که در منیریه زندگی می کند.او هم از طرح قدیم و هم از طرح جدید ترافیکی شهرداری تهران ناراضی است و به خبرنگار ایسکانیوز می گوید:« در طرح قدیم و جدید هیچ توجهی به تردد ساکنان این منطقه نشده است، البته در طرح جدید برای امثال ما که سالهاست در مکانی پر تردد با هوای ناسالم زندگی می کنیم،تا ساعت 8.30 فرصت داده شده است که از طرح خارج شویم اما من باید فرزندم را به مدرسه ببرم و در ساعت 12.30 او را به منزل بازگردانم.تکلیف من چه می شود؟ گناه نکردیم که در منطقه طرح اصلی زندگی می کنیم!کاش مسئولان به ساکنان این مناطق بیشتر توجه کنند»

701

کد خبر: 894560

وب گردی

وب گردی