از ماجرای عکس رییس جمهور سابق  تا دغدغه ها در هنگام بروز حوادث و درس های زلزله های تهران و کرمانشاه  در گفتگو با اسماعیل نجار

رئیس سازمان مدیریت بحران در بازدید از خبرگزاری ایسکانیوز و دیدار با خبرنگاران گفت:مهمترین مسئله در وقوع حوادث طبیعی، آرامش دادن به مردم است.

اکرم جدیدی ممتاز -ایسکانیوز: حالامعاون وزیرکشور است و رییس ستاد مدیریت بحران. پیش از این استاندار کرمان بوده و پیشتر استاندار کردستان او درچارچوب با رسانه ها در روزهای میانی دی ماه سری به خبرگزاری ایسکانیوز زد تا هم از نزدیک با فعالیت همکاران رسانه ای آگاه شود و در گفتگویی صمیمانه در مورد مدیریت حوادث طبیعی که این روزها در پی زلزله تهران و کرمانشاه داغ تر شده است و همچنین در مورد اقدامات ستاد مدیریت بحران صحبت کند و به سوالات همکاران خبرنگارمان پاسخ دهد.

اسماعیل نجار 63 ساله شاید درنوجوانی فکر هم نمی کرد روزی مدال درجه یک امداد و نجات و مدال درجه ۳ سازندگی را کسب کند و بعدتر ریاست یکی از مهمترین سازمان های زیر مجموعه وزارت کشور را بر عهده بگیرد.

وی این روزهابعضا از بی اخلاقی هایی که در برخی از رسانه ها انجام می شود دلگیر و ناراحت است. خصوصا در مورد مطلبی که به ایشان منتسب کردند؛ اگرچه بارها او آن مطلب را تکذیب کرده اما متاسفانه همچنان به هنگام وقوع حوادث از سوی برخی از رسانه ها عمدا و یا سهوا مطرح می شود. موضوع به نقل قولی از اسماعیل نجار در مورد عدم تخریب یک دیوار در زلزله به دلیل نصب شدن تصویر رییس جمهور سابق بر آن بود که در یک رسانه محلی چندی پیش چاپ شد و به دنبال اعتراض و شکایت، تخلف آن رسانه معرز و محکوم شد.

وی در این مورد می گوید: مدارک شکایت از کسی که این نقل قول را به من نسبت داده بود همیشه در جیب من است و همین جا عرض می کنم که این جمله کاملا اشتباه است و به ناحق به من نسبت داده اند.

نجار با بر شمردن مسئولیت هایی که در گذشته داشته می گوید: برای من هیچ چیزی مهمتر از اینکه نیست که به دلیل خدمت به مردم کشورم در کردستان و کرمان، دو بار مورد تفقد مقام معظم رهبری قرار گرفته ام . با این مقدمه به اتفاق همکاران با گفتگو با ریاست ستاد مدیریت بحران کشور پرداختیم.

شرط اول آرامش دادن به مردم است

مهندس نجار ضمن بیان اهمیت تاثیر رسانه بر تامین آرامش شهروندان در زمان وقوع حوادث طبیعی می گوید: تمام متولیان امر که در مناصب حساس قرار دارند باید در ایجاد امنیت محیطی در هنگام وقوع بلایای طبیعی گام هایی موثرتری بردارند چرا که ایجاد و تامین آرامش مردم در هنگام بحران پس از امور پیشگیرانه مهمترین مسئله است.

وی بااشاره به اینکه سازمان مدیریت بحران با 90 نیرو ستادی قادر به برطرف کردن قصور و کوتاهی هایی که از سنوات گذشته در مسایل شهری صورت گرفته نخواهد بود اضافه می کند: سازمان مدیریت بحران با استفاده از تمام ظرفیت ها و امکانات موجود برای ایجاد رفاه حال شهروندان در اقصی نقاط کشور تلاش می کند.در واقع در هنگام وقوع حوادث همه امکانات کشور برای مدیریت بحران و انجام امور بسیج می شوند. او با بیان اینکه به لحاظ قانونی 5 درصد کل بودجه کشور مربوط به مدیریت بحران است و لازمه مسئولین نسبت به اختصاص این بودجه اهتمام بیشتری داشته باشند تا در زمان عادی به مسئله پیشگیری توجه بیشتری شود.

نجار با ابراز دلگیری از خبرنگاران رسانه ها می گوید: دقایق اول وقوع زلزله خبرنگاران زنگ می زنند و از تعداد کشته ها و میزان خسارات می پرسند در این مورد نه من و نه هیچ مسئولی آماری ندارد و باید روزها بگذرد تا عملیات آواربرداری تمام شود تا بتوان تعداد جان باختگان و میزان خسارات وارد شده را ارائه داد .

نجار با بیان اینکه جلوگیری از زلزله امکان ندارد اما خود ایمنی مفید است گفت: در زمان وقوع حادثه اولین نقطه مطمئن خانه ای است که بر اساس اصول استاندارد ساخته شده باشد و مرحله دوم پناه گیری در نقاط امن و در پایان رفتارهای درست است.

رییس ستاد مدیریت بحران کشور با نشان دادن عکس هایی در گوشی همراه خود می گوید :این دو ساختمان در دو روستایی که اکثریت ساختمان ها و منازل بر اثر زلزله تخریب شده سالم مانده است چرا که اصول مقاوم سازی در ساختمان رعایت شده و حتی شیشیه های ساختمان هم نشکسته است .

وی ضمن تاکید بر آرامش مسئولان در مواقع حوادث و بلایای طبیعی ادامه داد: وقتی در بروز حوادث، آرامش روحی مسئولان امر بهم ریخته شود نمی توانند مسئولیت خود را به نحو احسن ایفا کنند پس اولین مسئله آرامش مسئولان و نکته دوم آرامش دادن به مردم است.

مسئولیت شهر تهران در هنگام وقوع حوادث به عهده شهردار است

رئیس سازمان مدیریت بحران در پاسخ به این سوال که به لحاظ ساختار در زمان وقوع حوادث غیر مترقبه مسئولیت با کدام نهاد است؟گفت: شورای عالی مدیریت بحران، مرکب از رئیس جمهور ،برخی از وزرا و تعدادی از مسئولان ،بنیاد مسکن و نیروهای مسلح است و مسئولیت مستقیم با شخص ریاست جمهوری است و قائم مقامی این شورا به عهده وزیر کشور است تا اگر حادثه ای در سطح ملی اتفاق بیافتد تصمیم بگیرند اما مسئولیت شهر تهران در هنگام وقوع حوادث گوناگون به عهده شهردار تهران است.

نجارافزود: در استان ها بر اساس سلسله مراتب،مسئولیت استان ها با استانداری،شهرستان ها با فرمانداران و بخشداران است و حتی پیرو تفاهم نامه ای قرار شد دهیاران به عنوان مدیر بحران درهمان ده انجام وظیفه کنند.

وی ادامه داد: اگر حادثه در یک شهرستان رخ داده باشد این حادثه نباید حتی به استان کشیده شود زیرا ممکن است در یک لحظه چند استان یا شهرستان درگیر یک حادثه طبیعی دیگری شوند. به عنوان مثال اینکه ما در یک روز در سی استان کشور شاهد وقوع سیل بودیم و در خوزستان(به عنوان استان سی و یکم) با پدیده گرد و غبار شدید روبرو بودیم بنابر این سطح حادثه باید در همان منطقه باقی بماند و یا نهایتا یک پله بالاتر درگیر شوند به این معنی که اگر در شهرستانی حادثه ای اتفاق بیفتد استان باید وارد عمل شود و اگر منطقه ای باشد استان های همجوار به عنوان استان معین باید وارد عمل شوند.

نجار با آرزوی دوری بلایا برای مردم ایران گفت: اخیرا برای تهران کار ویژه ای انجام شده و 22 منطقه به 22 استان واگذار شده است و بر اساس مطالعات "جایکا" (بهبود تحقیقات و به اشتراک گذاشتن دانش در مواجهه با توسعه سریع جهانی‌سازی و افزایش همکاری‌های بین‌المللی)، تمایل جهانی در رابطه با مشکلاتی که کشورهای در حال توسعه با آن مواجه هستند، دستخوش تغییرات فراوانی شده‌است و با توجه به وسعت منطقه و حساسیت و زیر ساخت های هر منطقه به استانی که توانمندی آن منطقه را داشته باشد واگذار کرده ایم البته برای این کار امکانات استان ها را هم ارزیابی کرده ایم تا با شهرداری های منطقه هماهنگ کنیم و در صورت بروز حادثه مردم را در کجا اسکان بدهیم و یا خدمات درمانی و بیمارستانهای صحرایی را کجا بنا کنیم و آمادگی لازم را در تهران داشته باشیم.

نجار در پاسخ خبرنگار ایسکانیوز به این سوال که در کشورهای دیگر سیستم هشدار زلزله وجود دارد آیا کشور ما به این سیستم مجهز خواهد شد؟ گفت: کشورهای زیادی از سیستم هشدار سریع به ویژه در مورد سیل برخوردار هستند، ما هم پیگیر دستیابی به تجهیزات پیشرفته تر هستیم در کشور ما نیز این هشدار در بعضی از رودخانه ها وجود دارد که برای وقوع سیل اطلاع رسانی می شود و در پایین دست مسیر رودخانه این اطلاع رسانی دقیق تر انجام می شود از طرفی آموزه های دینی ما بیان می کند که در مسیر رودخانه نماز خوانده نشود منظور این است که حتی اگر در آن قسمت از رودخانه لکه ابری هم مشاهده نشود امکان سیل از مسیر های بالاتر وجود دارد و تلاش ما هم این است که این سیستم در تمامی موارد راه اندازی شود.

رییس ستاد مدیریت بحران کشور در پایان گفت: در بحث قطع گاز در مناطق زلزله زده اقدامات اساسی انجام شده است و در حال مذاکره هستیم تا در بین موج اول و دوم زلزله که فاصله چند ثانیه است بتوانیم شریان های حیاتی مانند گاز آب و برق را قطع کنیم و یا فشار آن را کم کنیم البته این کار پیچیده ای است و هزینه بر است که امیدواریم انجام شود. او همچنین درباره مدیریت بهتر حوادث و آگاهی بخشی به مردم گفت در بخش هشدارها، از ظرفیت های زیادی مثل رادیو و صدا و سیما می توان برای اطلاع رسانی در زمان بسیار کوتاه استفاده کرد.

اسماعیل نجار در مورد زلزله کرمانشاه نیز گفت در خصوص مرحله نجات تقریبا رکورد داشتیم زیرا در ساعت 3 بعد از ظهر روز اول عملیات نجات پایان یافت ضمن اینکه در زمانی کوتاه بیش از 7 هزار مجروح به مناطق دیگر از جمله تهران منتقل شد. او تعداد چادرهای توزیعی را حدود 90 هزار عنوان کرد و گفت در بخش توزیع اشکالاتی وجود داشت که در حال بررسی و رفع نقص ها برای حوادث احتمالی دیگر هستیم.

نجار وقوع زلزله احتمالی در تهران را چنانچه بیش از 7 ریشتر باشد فاجعه بار دانست و گفت در صورت وقوع چنین حادثه ای لازم است برای کل مردم شهر اسکان موقت فراهم شود که این موضوع برای شهری مثل تهران که حدود 10 میلیون نفر جمعیت دارد بسیار بسیار سخت است بنابراین بنده در جایی از مردم تهران خواستم که اگر در شهرستان و هرجایی خارج از تهران خانه و ملکی دارند حفظ کنند مطلوب است زیرا در روزهای ابتدایی حادثه می توانند از آنها استفاده کنند.

رییس مدیریت بحران کشور مهمترین اقدام را پیشگیری و ساخت و ساز استاندارد دانست و از نهادهای مسئول و خود مردم خواست به این موضوع توجهی جدی نمایند.

او همچنین اظهار امیدواری کرد برای ارائه بهتر خدمات در زمان وقوع حادثه و مدیریت یک پارچه، هرچه سریع تر لایحه جدید ارائه شده به مجلس شورای اسلامی تصویب و اجرایی گردد.

705

کد خبر: 894623

وب گردی

وب گردی