گرفتن گواهینامه چقدر آب می خورد؟/درآمد مربیان آموزشگاه های رانندگی چقدر است؟

پلیس راهنمایی و رانندگی، موسسه راهگشا،کانون صنف آموزشگاه‌های رانندگی،آموزشگاه‌های رانندگی و اتاق اصناف نهادهایی هستند که برای اخذ گواهینامه رانندگی اقدام می کنند امابر اساس آیین‌نامه اجرایی هیات وزیران، برگزاری آزمون آیین‌‌نامه، امتحان عملی رانندگی و اعطای گواهینامه از وظایف تکلیفی پلیس راهور است.

اکرم جدیدی ممتاز-خبرنگار انتظامی ایسکانیوز: شاید داشتن گواهینامه رانندگی برای همه مردم ضروری نباشد اما از آنجا که داشتن مهارت های متعدد به تسهیل زندگی روزمره و صرفه جویی مادی می انجامد و همچنین تصدیق دار شدن هم به یکی از آداب پس از فراغت از تحصیل دبیرستان ها تبدیل شده است در این راه پر پیچ و خم علاوه بر استرس قبول شدن یا نشدن در امتحان آیین نامه و شهری ، کار آموز باید از هفت خان رستم عبور کند تا بتوانند دست به فرمان شود.

پلیس راهنمایی و رانندگی، موسسه راهگشا،کانون صنف آموزشگاه‌های رانندگی،آموزشگاه‌های رانندگی و اتاق اصناف نهادهایی هستند که برای اخذ گواهینامه رانندگی اقدام می کنند امابر اساس آیین‌نامه اجرایی هیات وزیران، برگزاری آزمون آیین‌‌نامه، امتحان عملی رانندگی و اعطای گواهینامه از وظایف تکلیفی پلیس راهور است.

گرفتن گواهینامه چقدر آب می خورد؟

نرخ خدمات اخذ گواهینامه برای متقاضیان آن وبر اساس نرخ اعلامی کمیسیون های نظارت با استناد به مصوبه15 اسفند 82 هیات وزیران به صورت سالانه تعیین و به آموزشگاه ها ابلاغ و سپس عملیاتی می شود .از بدو ثبت نام هنرجو تا چاپ گواهینامه ،متقاضی متحمل هزینه هایی است که درقالب های متفاوت مانند بیمه هنرجوی رانندگی ، هزینه کتاب، تهیه پوشه پرونده و غیره باید پرداخت کند.

از بدو ثبت نام هنرجو تا چاپ گواهینامه ،متقاضی متحمل هزینه هایی است که درقالب های متفاوت مانند بیمه هنرجوی رانندگی ، هزینه کتاب، تهیه پوشه پرونده و غیره باید پرداخت کند

نرخ خدمات جدید آموزشی در دو بخش 1- آموزش نظری(حق السهم موسسه راهگشا) 2-آموزش مهارت عملی رانندگی اخذ می شود.

آموزش تئوری : 16 ساعت (8 جلسه) به ازای هر ساعت 4380 تومان. کل شهریه 70 هزار و 80 تومان.

آموزش‌ عملی: 24 ساعت (12 جلسه) به ازای هر ساعت 18000 تومان شهریه -حداقل آموزش پیشنهاد شده از طرف موسسه است. کل شهریه 432 هزار تومان.

- مبلغ ۱۲۰۰۰۰ ریال به شماره حساب ۰۱۰۵۹۶۸۸۰۱۰۰۴ به نام شرکت پژوهش و توسعه ناجی(خدمات الکترونیک

گواهینامه )

- مبلغ 10000ریال به شماره حساب ۳۱۱۱۰۰۰۰۴۸۰۰۶ به نام شهرداری ( تمبر گواهینامه رانندگی )

- مبلغ ۲۰۰۰۰۰ ریال به شماره حساب ۲۱۷۱۱۵۱۳۰۳۰۰۳ به نام نیروی انتظامی ( صدور گواهینامه رانندگی )

- پرداخت مبلغ ۱۰۰۰۰ ریال به شماره حساب ۲۱۷۱۱۵۹۰۰۸۰۰۹ به نام نیروی انتظامی ( تمبر گواهینامه رانندگی )
نرخ هر آزمون مجدد تئوری مقدماتی بابت هر هنرجوی مردودی (کلیه گواهینامه ها) : 2760 تومان
نرخ هر آزمون مجدد تئوری نهایی بابت هر هنرجوی مردودی (کلیه گواهینامه ها) : 2875 تومان
نرخ هر آزمون عملی مجدد نهایی بابت گواهینامه های پایه دوم و سوم : 10000 تومان

- مبلغ 12500تومان هزینه خرید کتاب

- از مبالغ فوق در آموزش تئوری مقدماتی به ازای هر ساعت3100 تومان(1750 تومان سهم موسسه راهگشا و 1350تومان سهم آموزشگاه)

از مبالغ فوق در نظریه نهایی تئوری (1900 تومان سهم موسسه راهگشا و 1400 تومان سهم آموزشگاه رانندگی )است.

موسسه راهگشا

موسسه راهگشا یکی از زیر مجموعه های بنیاد تعاون ناجا است که در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی در جهت واگذاری بخشی از خدمات نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در حوزه امور راهنمایی و رانندگی به بخش خصوصی، در آذر ماه 1379 تأسیس شد و بیشتر کارکنان این موسسه افسران بازنشسته نیروی انتظامی هستند.

این موسسه خدمات مربوط به اخذ گواهینامه و سایر خدمات انتظامی را به عهده دارد از جمله:اعزام کارشناس آزمون به آموزشگاه های رانندگی و اعزام مدرس آئین نامه ،شماره‌گذاری خودروها و موتورسیکلت‌های جدید، تهیه پلاک خودرو و موتورسیکلت، اجرای طرح تعویض پلاک و نقل و انتقال خودرو و...

متقاضیان اخذ گواهینامه علاوه بر پرداخت 377 هزار و 600 تومان به حساب آموزشگاه‌های رانندگی، مبلغ 20 هزار تومان به حساب خزانه دولت برای برگزاری آزمون آیین نامه، عملی رانندگی و صدور گواهینامه میپردازند

متقاضیان اخذ گواهینامه علاوه بر پرداخت 377 هزار و 600 تومان به حساب آموزشگاه‌های رانندگی، مبلغ 20 هزار تومان به حساب خزانه دولت برای برگزاری آزمون آیین نامه، عملی رانندگی و صدور گواهینامه میپردازند و مبلغ 8 هزار تومان دیگر به ازای هر متقاضی تحت عنوان صدور گواهینامه هوشمند به حساب موسسه راهگشا واریز می شود که مبلغی مازاد و غیرقانونی است که توسط موسسه راهگشا از متقاضیان و آموزشگاه‌های رانندگی اخذ می‌شود. این موضوع حتی با اعتراض کانون آموزشگاه های رانندگی هم مواجه شده وحق‌السهم واریزی موسسات آموزشگاه‌های رانندگی به موسسه راهگشا مصوبه قانونی نداشته و غیرقانونی است.

هنرجویان علاوه بر هزینه های اصلی هزینه های جانبی زیادی می پردازند

طبق قانون در صورتی که هنرجو در هر یک از مراحل موفق به قبولی نشود(که این امر در 90 درصد موارد رخ می دهد) مبالغ اضافه دیگری باید پرداخت کند . به عنوان مثال : هر هنرجو به ازای هر بار ردی باید مبلغ هزار تومان به حساب بانک ملی وزارت کشور واریزکند.

طبق قانون در صورتی که هنرجو در هر یک از مراحل موفق به قبولی نشود(که این امر در 90 درصد موارد رخ می دهد) مبالغ اضافه دیگری باید پرداخت کند . به عنوان مثال : هر هنرجو به ازای هر بار ردی باید مبلغ هزار تومان به حساب بانک ملی وزارت کشور واریزکند

همچنین به ازای هر بار آزمون عملی نیز علاوه برمبلغ واریزی به حساب وزارت کشور، باید پیش از آزمون مبلغ 2500 تومان و پس از هر بار رد شدن به همین شیوه ادامه پیدا می کند.

علاوه بر اینها با سرفصلی تحت عنوان «استهلاک ماشین افسر» مبلغ 4500 تومان از هر هنرجو دریافت می شود .

اما اینجا این سوال مطرح می شود که اگر کیفیت کلاس های تئوری و عملی و میزان ساعات لازم برای آموزش کارشناسی شده پس چه نیازی به کلاس های اضافه است؟ به نظر می آید که آموزش ها ضعیف و ناکافی است و برای پول و وقت مردم قابل احترام نیستند که این خود زمینه را برای افراد فرصت طلب فراهم می کند.

به نظر می رسد هر هنرجو از لحظه ای که تصمیم می گیرد رانندگی بیاموزد تا زمانی که کارت گواهینامه رانندگی اش را در دست بگیرد باید 600 تا 700 هزار تومان هزینه کند

درآمد ماهیانه مربیان آموزشگاه ها چقدر است؟

مربی می داند در صورت عدم قبولی هنرجو ،ملزم به گذراندن حداقل 3 جلسه آموزشی دیگر است و هنرجو می بیند از 2 ساعت زمان آموزش کمتر از 70 دقیقه به آموزش می پردازند. با بررسی های به عمل آمده و مصاحبه با یکی از مدیران آموزشگاه مشخص شد در صورتی که مربی آموزشگاهی به طور متوسط 10 ساعت در روز کلاس آموزشی داشته باشد درآمد ماهانه اش بین 3 تا 4 میلیون تومان خواهد بود.

به نظر می رسد هر هنرجو از لحظه ای که تصمیم می گیرد رانندگی بیاموزد تا زمانی که کارت گواهینامه رانندگی اش را در دست بگیرد باید 600 تا 700 هزار تومان هزینه کند.

اگرچه رئیس پلیس راهور نیروی انتظامی و سرهنگ "هویدا تزار" رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور ناجا از یک خانه تکانی اساسی برای گرفتن گواهینامه رانندگی خبر می دهند اما امید است در دستورالعمل های جدیدی که پلیس راهور ناجا در دست اقدام دارد نظارت بیشتری روی سیستم های فاعل انجام شود.

عدم نظارت کافی و دقیق از سوی ارگانهای متولی که متصدی این خدمات هستند آموزشگاه های رانندگی و موسسات مرتبط را به دکانی تبدیل کرده است که اعتماد عمومی را برای وجود دستگاه نظارتی موثر و پاسخگو را از بین برده است.

705

کد خبر: 894701

وب گردی

وب گردی