افتتاح سامانه کارا جهت توسعه اشتغال پایدار

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار گفت: به منظور اجرای دو طرح اشتغال فراگیر و اشتغال روستایی سامانه ای مشترک به عنوان " کارا " راه اندازی شده که در دسترس سرمایه گذاران،کارآفرینان و نیروهای جویای کار قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ایسکانیوز؛ عیسی منصوری در نشست خبری پیرامون اشتغال فراگیر و اشتغال روستایی گفت: بر اساس تجربیات گذشته نگرانی در خصوص اشتغال فراگیر وجود دارد، مثلا اینکه منابع منحرف شوند و به سمت خرید دام بروند که عملا اشتغال با خرید و فروش متوقف می‌شود و با توافقاتی که صورت گرفته است، اشتغال باید ثبات داشته باشد و اگر هم منابع به سمت دام و طیور رفت در اصلاح نژاد و اداره‌ی دامپروری‌ها به صورت صنعتی باشد که از انحرافات بودجه ای جلوگیری می‌کند.

معاون اشتغال و توسعه‌ وزارت کار تصریح کرد: سه لایحه را می توان اشاره کرد که هدفمندی تضمین منابع را تضمین می‌کند اول جهت دهی سرمایه گذاری‌ها است که حلقه های سرمایه‌گذاری مشخص شوند مثلا در زعفران مشخص شود که در قسمت کاشت، برداشت و بازار چه نیازهایی وجود دارد، هم چنین ملاک مهمی که در مورد استان‌ها اعلام کردیم این است که سهم استان‌ها بصورت مقطعی اعلام شود و سهمیهی جدید تا پایان سال مجدد ارائه شود.

او افزود: ملاک برای ما تعداد اشتغال ایجاد شده است و نظام ضمانت برای سرمایه‌گذاران آیتم بعدی است که این صندوق‌ها دو نقش ایفا می کنند؛ اول اینکه طرح ها به انحراف نروند و دوم آنکه به روش‌های مختلف وثیقه‌های روستائیان تائید شود که به صندوق ضمانت در بخش روستایی توجه خاصی شده است و بین این صندوق‌ها و بانک‌های عامل قرار داد بسته شده است و معمولا در تسهیلات اعطایی یک سال تنفس وجود دارد.

منصوری تاکید کرد: تمایل ما این است که متقاضیان تسهیلات اول با آورده‌ی خود طرح را شروع کنند و حدود ۲۵ درصد از کل سرمایه گذاری را در حین اجرای طرح خود افراد پرداخت کنند چون اشتغال، با وام محض پایدار نخواهد بود.

منصوری درباره سامانه کارا گفت: متقاضیان راه اندازی کسب و کار که کارآفرینان و سرمایه گذاران (اعم از خرد و کلان) هستند می توانند از امروز طرح خود را به صورت الکترونیک ثبت کنند.

او با بیان این که اولویت سرمایه گذاری در مناطق روستایی است، افزود: متقاضیان می توانند از طریق سامانه Kara.mcls.gov.ir طرح های خود را ثبت کنند و طرح های ثبت شده در کمتر از یک ماه مورد بررسی قرار می گیرند و به متقاضیان سه ماه فرصت داده می شود تا مدارک مورد نیاز برای دریافت تسهیلات را تکمیل کنند.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار، درباره برنامه های اشتغال این وزارتخانه گفت: برنامه اشتغال فراگیر در دستور کار قرار دارد و این برنامه پس از تصویب در دولت و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به فعالان و کارگزاران امر ابلاغ شده است.

او با بیان این که برنامه اشتغال فراگیر ، برنامه عام اشتغال در کشور است، اظهار کرد: همچنین یک برنامه خاص اشتغال هم تحت عنوان "حمایت از توسعه اشتغال مناطق روستایی و عشایر" وجود دارد؛ در برنامه اشتغال فراگیر 2 لایه اصلی مورد توجه قرار گرفته که یکی بحث اشتغال پذیری نیروی کار است که از طریق طرح های کارورزی و آموزش در محیط کار واقعی ارائه می شود.

منصوری در ادامه توضیح داد: اشتغال پذیری یکی از جنبه های اصلی این برنامه است که از طریق اجرای طرح کارورزی ویژه جذب فارغ التحصیلان دانشگاهی و همچنین کاهش هزینه آموزش با ارائه طرح مشوق های کارفرمایی برای جذب نیروی کار و ارائه یارانه دستمزد برای کارفرمایانی که نیروی کار شغل اولی را استخدام می کنند، تعلق می گیرد.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار در ادامه به بعد دیگر اشتغال فراگیر اشاره و خاطرنشان کرد: بحث توسعه کسب و کارهای پر ارزش و مبتنی بر مزیت ها و قابلیت های مناطق کشور است که بر این اساس می دانیم که چه رسته هایی دارای ظرفیت بالاتری هستند بنابراین به توسعه این رسته فعالیت ها کمک می کنیم .

او در ادامه افزود: در سطح ملی و هم مناطق، برای اشتغال فراگیر علاوه بر بحث مداخلات توسعه ای ارائه تسهیلات همراه با یارانه در نظر گرفته شده که به مبلغ معادل 20 هزار میلیارد تومان است که این رقم فقط برای ارائه در سال جاری نیست و مداومت خواهد داشت.

منصوری با اشاره به برنامه دوم که به صورت خاص برای اشتغال در مناطق روستایی در نظر گرفته شده است، گفت: مجلس شورای اسلامی این قانون را در تابستان به تصویب رساند و آیین نامه اجرایی در هیات دولت به تصویب رسید که دستورالعمل اجرایی آن توسط وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابلاغ شد.

402

کد خبر: 894719

وب گردی

وب گردی