11 هزار مگاوات نیروگاه در لیست واگذاری/ بدهی نیروگاه های واگذار شده برای دولت باقی ماند

معاون برنامه ریزی شرکت تولید نیروی برق حرارتی گفت: در واگذاری نیروگاه ها به بخش خصوصی که در سالهای قبل انجام شد، نه تنها منابعی از محل واگذاری ها در اختیار صنعت برق قرار نگرفت، بلکه بدهی های آن نیروگاه ها نیز برای شرکت برق حرارتی باقی ماند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ حمیدرضا عظیمی معاون شرکت تولید نیروی برق حرارتی، گفت: بر اساس سیاست های اصل 44 قانون اساسی، باید سهم نیروگاههایی که توسط دولت اداره می شود به 20 درصد و سهم بخش خصوصی به 80 درصد برسد؛ در همین راستا، واگذاری بخشی از نیروگاه ها در دستور کار قرار گرفت.

هم اکنون بیش از 60 درصد ظرفیت نیروگاهی توسط بخش خصوصی و مابقی توسط دولت اداره می شود.

به اعتقاد او، با استناد به ماده 2 قانون حمایت از صنعت برق، تا 70 درصد منابع حاصل از واگذاری نیروگاه ها باید برای تکمیل طرح های نیمه تمام به وزارت نیرو برگردد.

در ماده 2 قانون حمایت از صنعت برق آمده است: در راستای اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی، به دولت اجازه داده می شود تا 70 درصد منابع حاصل از واگذاری های مرتبط با صنعت برق را در بودجه سنواتی پیش بینی و جهت تکمیل طرح های نیمه تمام صنعت برق اختصاص دهد.

عظیمی در این ارتباط گفت: در واگذاری هایی که در سالهای قبل انجام شد، این قانون مورد توجه قرار نگرفت؛ در آن واگذاری ها نه تنها منابعی به صنعت برق تزریق نشد، بلکه بدهی های آن بنگاه ها برای شرکت برق حرارتی باقی ماند.

معاون برنامه ریزی شرکت تولید نیروی برق حرارتی گفت: نکته اساسی در واگذاری نیروگاه ها این است که ما بتوانیم بدهی هایی که بابت این نیروگاه ها به سیستم بانکی داریم را تسویه کنیم و منابع حاصل از این واگذاری ها را نیز بر اساس ماده دو قانون حمایت از صنعت برق برای تکمیل طرح های نیمه تمام هزینه کنیم.

عظیمی اضافه کرد: در واگذاری های قبلی، نیروگاه ها بابت رد دیون دولت واگذار شد و مبلغی عاید صنعت برق نشد.

معاون شرکت تولید نیروی برق حرارتی بدون اینکه میزان بدهی کنونی این شرکت به سیستم بانکی را اعلام کند، اظهار کرد: با تلاش فراوان در یک سال و نیم گذشته توانستیم 6 هزار و 200 میلیارد تومان از بدهی ها به سیستم بانکی کشور را با دولت تهاتر کنیم و امیدواریم با تعاملات اثربخشی که ایجاد شده بتوانیم بدهی های باقیمانده را نیز تهاتر کنیم.

** 11 هزار مگاوات نیروگاه در لیست واگذاری

معاون شرکت تولید نیروی برق حرارتی در بخش دیگری از سخنان خود به واگذاری های جدید نیروگاه ها پرداخت و گفت: برای اینکه توازن سهم 20 درصدی دولت و 80 درصدی بخش خصوصی در مالکیت و اداره نیروگاه ها رعایت شود، بیش از 11 هزار و 575 مگاوات از نیروگاه های دولتی را برای واگذاری به سازمان خصوصی سازی معرفی کردیم.

او گفت: هم اکنون 23 هزار مگاوات نیروگاه دولتی در اختیار شرکت تولید نیروی برق حرارتی قرار دارد که بعد از واگذاری 11 هزار و 575 مگاوات نیروگاه، سهم دولت به 11 هزار و 500 مگاوات می رسد؛ این نیروگاهها در قالب شرکتهای تولید نیروی برق تقسیم بندی شده اند.

عظیمی اظهار امیدواری کرد که ماده 2 قانون حمایت از صنعت برق و سهم صنعت برق در واگذاری این نیروگاهها مورد توجه قرار گیرد.

سازمان خصوصی سازی نیروگاه هایی از جمله صوفیان، ارومیه، بندرعباس، قائن، شهید کاوه قائن، رامین، ایرانشهر، زاهدان، کنارک، شاهرود، هرمزگان، بعثت، یزد، شیراز، کنگان، بوشهر و شازند را در لیست واگذاری ها قرار داده است.

منبع: ایرنا

402

کد خبر: 894822

وب گردی

وب گردی