100 مانع تحول نظام اداری ایران چیست؟

براساس یافته ‏های تحقیق 100 مانع در قالب یازده دسته از موانع در سه سطح فردی، سازمانی و فراسازمانی شناسایی شدند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ فرهنگ اداری مطلوب یکی از الزامات اساسی برای اجرای برنامه‌های تحول اداری است. اغلب رویکردهای مدیریت دولتی در یک بستر فرهنگی خاصی مطرح شده ­اند به طوری که مسیر اجرای برنامه‏های تغییر را هموار سازند. در حالی که اغلب مطالعات در برنامه‏ های تحول اداری بر تغییرات ساختاری تمرکز دارند. این تحقیق بر فرهنگ اداری به عنوان بستر تحولات توجه دارد. هدف اصلی این تحقیق شناسایی موانع تحول اداری از منظر فرهنگ اداری است. جامعه آماری پژوهش را تعدادی از خبرگان اجرایی و دانشگاهی تشکیل داده­ اند که تعداد 14 نفر در بخش کیفی و 30 نفر در بخش کمی به روش نمونه­گیری غیر احتمالی (روش گلوله برفی) انتخاب و در تحقیق مشارکت داده شدند. نوع تحقیق از جنبه هدف آن، اکتشافی و از نظر مخاطب، پژوهشی بنیادی است. ابزار گردآوری داده ‏ها در بخش کیفی، مصاحبه­ نیمه ساختاریافته و در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته بوده است که روایی آن ها به روش محتوایی و پایایی شان به ترتیب با روش بازآزمون و آلفای کرونباخ بررسی و تایید شده است. به منظور تحلیل داده­ های بدست آمده از مصاحبه‏ ها از روش تحلیل تم و برای تحلیل داده‏ های حاصل از پرسشنامه از تحلیل عاملی تاییدی با نرم افزار SmartPLS استفاده شده است. براساس یافته ‏های تحقیق 100 مانع در قالب یازده دسته از موانع در سه سطح فردی، سازمانی و فراسازمانی شناسایی شدند.

کلیدواژه ها: نظام اداری؛ تحول اداری؛ فرهنگ سازمانی

نویسندگان:

صمد بارانی: دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران

ابوالحسن فقیهی: استاد دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

رضا نجف بیگی: استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران

مجله پژوهش های مدیریت عمومی - دوره 10، شماره 36، تابستان 1396.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.

منبع: فارس

202

کد خبر: 894938

وب گردی

وب گردی