جای خالی کارگروه نظارت عالیه بر قوانین در مجلس/ بین وجدان مهندسی و کیفیت مسکن رابطه معناداری است

در پی اظهار نظر اخیر احمد خرم، رئیس انجمن انبوه سازان استان تهران که گفته بود علی رغم اینکه نظارت بر اجرای قوانین جزء وظایف مجلس است، اما نظارت بر ساخت و ساز کاملا رها شده است، یک عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه اساسا حوزه نظارت عالیه در همه شقوق رها شده است از لزوم راه اندازی کارگروه تخصصی نظارت عالیه در مجلس خبر داد تا از طریق آن امکان رصد و پایش تمامی قوانین و اجرای نظارت عالیه ایجاد شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ سید احسن علوی در واکنش به مواضع احمد خرم مبنی بر اینکه مجلس نظارتی بر ساخت و سازها ندارد تاکید کرد: نمی توان به این صراحت عملکرد مجلس را زیر سوال برد چرا که نمایندگان مجلس به صورت مستمر جلسات مختلفی با مسوولان مربوطه می‌گذارند و آنها را به مجلس می‌کشانند تا پاسخگوی عملکرد خود باشند.

او تاکید کرد: درباره مسوولان حوزه مسکن نیز تعاملات مستمری بین نمایندگان مجلس و نیز مسئولان دولتی برگزارمی شود، اما آنچه مسلم است که سایر نهادهای ذی ربط درحوزه ساختمان نظیر نظام مهندسی و شهرداری از متولیان اصلی صنعت ساختمان هستن و بنابراین اگر در حوزه نظارتی هم ضعفی وجود داشته باشد، باید نسبت به تقویت این نهادی ذی ربط اقدام شود.

علوی درعین حال تقویت اخلاق حرفه ای مهندسی را نیز ازدیگر مواری دانست که سبب افزایش ارتقای کیفیت ساختمان ها می شود و تاکید کرد: اگرچه مسوولان ودستگاه های متولی می بایست به وظایف و تکالیف قانونی خود به طورکامل عمل کنند تا شاهد افزایش کیفیت ساخت وسازها باشیم اما ازسوی دیگر نباید فراموش کرد که اساسا رعایت اخلاق حرفه ای مهندسی و وجدان مهندسی نقش بسیار مهندسی درکیفی سازی مسکن دارد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: رعایت اخلاق حرفه ای و تقویت ایمان و نیز وجدان بیدار مهندسی و حضور مستر او در زمان اجرای پروژه ها نیز یکی از موارد بسیار مهم در افزایش رشد کیفیت ساختمان‌ها دارد.

عضو کمیسیون عمران مجلس در عین حال تصریح کرد: البته یک نقص کلی بر عملکرد مجلس وجود دارد و اساسا مجلس در انجام نظارت دارای ضعف است و برای برطرف کردن این نقیصه نیز می‌بایست کارگروه نظارت عالیه ای تشکیل شود تا روند اجرای قانون را به صورت جامع تری رصد کند.

401

کد خبر: 895053

وب گردی

وب گردی