تنها معلولیتی که درمان داردکدام است؟

نشست بررسی مشکلات کودکان ناشنوا با حضور معاون اجتماعی وزارت بهداشت، رییس و اعضای هیات مدیره هیات امنای ارزی در معالجه بیماران، مدیرکل دفتر تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، مسئولان سازمان بهزیستی، رییس اداره سلامت گوش وزارت بهداشت و مسئولان سه بنیاد خیریه کمک، بخشش و سپهر برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر حسین قریب رییس هیات امنای ارزی در معالجه بیماران گفت: در بودجه سال 96 برای تامین دستگاه کاشت حلزون گوش، 40 میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود که تا کنون 20 میلیارد تومان آن اختصاص یافته و 20 میلیارد تومان دیگر هنوز محقق نشده است اما با این وجود 429 دستگاه کاشت حلزون گوش تامین شده، 200 دستگاه وارد کشور شده و 200 دستگاه دیگر نیز در مسیر ورود به کشور است.
وی با اشاره به کمبود منابع اختصاص یافته در این حوزه، یادآور شد: با مذاکراتی که با یکی از شرکت های تولید کننده این دستگاه ها داشته ایم، بنا شد 200 دستگاه کاشت حلزون گوش را تا پایان سال جاری و 300 دستگاه دیگر را نیز تا سه ماه اول سال آینده به ما تحویل دهند و بهای آن را مهر 97 دریافت کنند.
رییس هیات امنای ارزی در معالجعه بیماران با بیان اینکه بودجه سال آینده تامین دستگاه های حلزون گوش 40 میلیارد تومان اما نرخ ارز شناور است، افزود: باید در حوزه ارائه خدمات به کودکان ناشنوا، با بنیادهای خیریه همکاری بیشتری داشته باشیم همچنین لازم است که مراکز پیشگیری از ناشنوایی کودکان در برخی از نقاط کشور ایجاد شود چراکه 70 درصد از 1100 کودک ناشنوایی که متولد می شوند، در 4 منطقه کشور هستند و با اقدامات پیشگیرانه می توان هر سال تعدادی از این موارد را کاهش داد.
معاون اجتماعی وزارت بهداشت نیز در این نشست ضمن تاکید بر اهمیت کمک های مردمی، سازمان های مردم نهاد و خیریه ها در حوزه سلامت، گفت: در حال حاضر 350 کودک ناشنوا در نوبت کاشت حلزون هستند و باید تمام تلاش خود را برای ارائه خدمات بهتر به آنها به کار بگیریم.
وی اضافه کرد: ردیف سازمان بهزیستی برای کمک به خانواده های کودکان ناشنوا در سال جاری، 6 میلیارد و 400 میلیون تومان بود که تا کنون 29 درصد از آن محقق شده اما بنیادهای خیریه ای مانند بنیاد کمک، بخشش و سپهر کمک های بسیار خوب و ارزشمندی به خانواده های این بیماران ارائه کرده اند.
دکتر ایازی با اشاره به غربالگری شنوایی نوزادان توسط اداره سلامت گوش وزارت بهداشت، تصریح کرد: ناشنوایی، تنها معلولیتی است که قابل درمان است. هزینه یک فرد ناشنوا تا پایان عمر، حدود 800 تا 900 میلیون تومان است در حالی که با 5 درصد از این مقدار می توان وی را درمان کرد تا به جامعه خدمت کند خوشبختانه امسال نفر 56 کنکور سراسری، فردی بود که عمل کاشت حلزون را انجام داده بود.
گفتنی است در این نشست، بنیادهای خیریه کمک، بخشش و سپهر، گزارشی از فعالیت ها و مشکلات خود را ارائه کردند.

701

کد خبر: 895127

وب گردی

وب گردی