آمار فضایی از اشتغال مجازی/ یک کلاغ،چهل کلاغ فعالان فضای مجازی از فیلترینگ تلگرام

طی روزهای گذشته پیام‌رسان تلگرام از سوی شورای عالی امنیت ملی فیلتر شد که شوک بزرگی به اقتصاد کسب و کارهای اینترنتی و البته فضای جامعه بود، البته حواشی پیرامون اعداد و ارقام اشتغال‌زایی این پیام‌رسان روس و زمان رفع فیلترینگ آن، همچنان توجه‌ها را به خود جلب می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ طی چند سال اخیر شاهد رشد بی رویه تعداد شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک، توییتر، اینستاگرام و پیام‌رسان‌هایی مانند تلگرام بودیم که هر یک از آن‌ها به دنبال اقداماتی جهت رونق در بین کاربران خود بودند.

در چند سال گذشته اکثر افراد از طریق ایمیل و پیام رسان در ارتباط بودند و اقدام به تبادل اطلاعات می کردند تا اینکه با ظهور اپلکیشن‌های رایگان که به عنوان مهمان ناخوانده به حساب می‌آمدند، شاهد گسترش فعالیت کاربران برای توسعه تبادل اطلاعات و فعالیت‌ آن‌ها در عرصه های مختلف بودیم که این موضوع سبب جایگزینی اپلیکیشن‌ها به جای پیامک‌های کوتاه و ایمیل شد.

شبکه های اجتماعی در ابتدا به صورت اصطلاحا فان و تنها با امکان چت کردن در اختیار کاربران بود، رفته رفته با پیشرفت تکنولوژی قابلیت های بسیار زیادی برای کاربران از طریق این اپلیکیشن ها فراهم شد که با توجه به وضعیت نامساعد اقتصادی و اشتغال، زمینه کسب درآمد برای افراد نیز در کنار سرگرمی فراهم شد.

طولی نکشید که به دلیل برخی از آشوبگری‌ها که طی هفته‌های گذشته در کشور رخ داد، شاهد ایجاد محدودیت در استفاده از شبکه های اجتماعی هستیم، این موضوع تا جایی پیش رفت که برخی از مسئولان جهت کاهش مشکلات موجود تصمیماتی را در راستای فیلترینگ تلگرام اتخاذ کردند تا شاید بتوانند از این طریق موج التهاب را از فضای جامعه دور و آرامش را به کشور بازگردانند.

براساس آمارهای ارائه شده، تلگرام در ایران بیش از 40 میلیون نفر کاربر دارد و همچنین 30 درصد ترافیک کل اینترنت کشور بر روی این پیام رسان است؛ بنابراین بی اغراق می توان ادعا داشت که تلگرام به عنوان محبوب‌ترین اپلیکیشن در بین کاربران ایرانی محسوب می شود.

با توجه به اینکه این اپلیکیشن‌ باعث ایجاد کسب درآمد و نیز اشتغال برای بسیاری از کاربران شده بود فیلترینگ این پیام‌رسان، زمینه ساز اعتراض برای افرادی شد که کسب و کار آن‌ها مختل شد، بنابراین باید گفت که این تصمیم ضربات مهلکی را بر کسب و کار برخی از افراد که چشم امیدشان به درآمدزایی از این طریق بود، وارد کرد.

گفتنی است، تاکنون اخبار ضد و نقیضی درخصوص تعداد کسب و کارهایی که با فیلتر شدن تلگرام، سکته کرده‌اند، منتشر شده است اما در حال حاضر نمی توان آمار دقیقی را در این زمینه مطرح کرد. همچنین در خصوص رفع فیلترینگ تلگرام اخبار متفاوت و نیز وعده وعیدهای بسیاری از سوی مسئولان مطرح می شود که تا لحظه‌ی نگارش این متن اخبار موثقی که بتوان روی آن حساب باز کرد، به دست ما نرسیده است.

بحث فیلترینگ تلگرام و نیز اعتراضات در این خصوص تا جایی پیش رفت که جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد که فیلترینگ تلگرام از سوی شورای امنیت ملی صورت گرفته و با توجه به اینکه وزارت ارتباطات عضو این شورا نیست، بنابراین اقدام موثری از سوی وزارت ارتباطات که بتواند مشکلات موجود را برطرف کند قابل انجام نیست.

براساس آخرین اخبار منتشر شده در زمینه رفع تلگرام، تلگرام از طریق شورای عالی امنیت ملی انجام شده و به طور قطع رفع فیلتر این اپلیکیشن می بایست از سوی این شورا صورت گیرد.

در بحث تعطیلی مشاغلی که توسط این پیام‌رسان ایجاد شده بود، آمارهای متفاوتی وجود دارد که بعضا فاصله‌ی آن‌ها از زمین تا آسمان است و کسی از اصالت این آمارها باخبر نیست. در همین ارتباط، در روزهای ابتدایی فیلتر شدن تلگرام، رییس انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی از معلق شدن حدود نیم میلیون فرصت شغلی که وارد این شبکه‌های مجازی شده‌ بودند و همچنین چند شرکت دانش بنیان که خدمات تخصصی ارائه می‌کردند، خبر داد. اما بازی با اعداد در محدوده اشتغال‌زایی این پیام‌رسان، با آماری که از سوی مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام شد وارد فاز تازه‌ای شد و طبق آمار اعلامی از سوی این مرکز، 9 هزار کسب و کار خرد اینترنتی با فیلترینگ تلگرام تعطیل شده‌اند.

در همین خصوص، سعید امینیان کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز با اشاره به تاثیر فیلتر شدن تلگرام بر اقتصاد کشور و نیز مختل شدن کسب و کارها گفت: درخصوص کسب و کارهایی که به دلیل فیلتر شدن تلگرام با رکود مواجه شده اند، آمار دقیقی در دست نیست اما براساس بررسی های انجام شده گروه زیادی از افراد به صورت شرکتی و شخصی از طریق شبکه های مجازی به کسب و کارها پرداخته بودند که اکنون به دلیل فیلتر شدن تلگرام با مشکل و نیز ضررهای بسیاری مواجه شده اند.

او خاطرنشان کرد: آمارهای ارائه شده از سوی برخی از مسئولین نشانگر از بین رفتن 20 هزار شغل طی چند وقت اخیر است که در فضای مجازی در حال فعالیت بودند.

امینیان با اشاره به زمان حذف فیلتر تلگرام گفت: دولت باید در این زمینه اقدام منطقی و نیز تصمیم موثری را در دستور کار قرار دهد تا دیگر شاهد ضربه وارد شدن به کسب و کارها و نیز شبکه های اجتماعی نباشیم.

این کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: بحث امنیت داخلی کشور از جمله مسائلی است که باید توجه ویژه ای به آن شود تا صدمه ای به آن وارد نشود، اگر مسئولان درصدد رفع فیلتر تلگرام هستند باید قوانین را به گونه ای وضع کنند تا مجددا کسب و کارها به روال عادی خود بازگردد.

امینیان افزود: فضای مجازی و به ویژه شبکه های اجتماعی به عنوان ابزاری تلقی می شوند که می توان از آن ضمن استفاده از اقدامات مثبت، برخی از آشوبگری ها را ایجاد کرد، بنابراین یکی از مسائلی که بسیار مورد اهمیت قرار گرفته نحوه استفاده از این ابزارها است.

رئیسی، مدیرعامل شرکت دانش بنیان در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفتوگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز گفت: براساس آمارهای ارائه شده از سوی رسانه‌هاى دیجیتالى حدود ١٠ تا ١٥ هزار کسب و کار مجازى به دلیل فیلتر شدن تلگرام ورشکسته خواهند شد، چراکه بیش از نیمى از آنها از تلگرام به عنوان ابزارى جهت تبلیغات کار خود استفاده مى کردند.

او در ادامه بیان کرد: با توجه به آمارهایى که وجود دارد، حدود ٦٠٠ هزار کانال تلگرامى وجود دارد که اگر ٤٠ درصد از آن‌ها به عنوان فروشگاه مجازى باشند، می‌توان گفت فیلترینگ تلگرام ضربه مهلکی را بر اقتصاد کشور وارد خواهد کرد.

رئیسی گفت: از هر ١٠ ایرانی حدود ٦ نفر از آنها عضو تلگرام هستند، بنابزاین ضرری که به دلیل فیلتر شدن تلگرام به وجود می آید، بسیار پررنگ و نمایان خواهد بود.

مدیرعامل یکی از شرکت‌های دانش بنیان با اشاره به زمان خروج تلگرام از فیلترینگ اظهار داشت: از زمانی که برخی از مسئولان اقدام به فیلتر تلگرام کردند، امیدوارى چندانى جهت از بین رفتن فیلتر آن وجود نداشت و احتمال اینکه این اپلیکیشن به صورت فیلتر به کار خود ادامه دهد، بسیار زیاد است.

این گزارش در پایان می افزاید، متاسفانه کسب و کار این روزهای کشور تحت تاثیر فیلترینگ تلگرام قرار گرفته و منجر به اختلال و ورشکستگی بسیاری از درآمدها شده است و این که به کدام آمار در خصوص اشتغال‌زایی تلگرام، باید وقعی نهاد، کسی نمی‌داند؛ باید منتظر ماند و دید چه زمانی با رفع فیلتر این پیام‌رسان مشاغلی که تحت تاثیر قرار گرفته‌اند، حیات مجددشان را جشن خواهند گرفت.

گزارشگر: رویا ذوالفقاری

401

کد خبر: 895128

وب گردی

وب گردی