اختصاص 70 میلیارد تومان به بیمه‌ معتادان

قائم‌ مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر از اختصاص 70 میلیارد تومان به بیمه‌ معتادان خبر داد و شناسنامه‌ دار کردن سمن‌ها و اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر را  از اولویت‌های اساسی ستاد برشمرد.

به گزارش ایسکانیوز، علی مؤیدی در نشست خبری و جمع خبرنگاران گفت : متاسفانه در موضوع بیمه‌ی معتادان شاهد تعلل بیمه‌ها هستیم که پذیرفتنی نیست.
وی با بیان اینکه ستاد به دنبال اجتماعی شدن موضوع مبارزه با موادمخدر است، گفت: شناسنامه‌دار کردن سمن‌ها و اجتماعی شدن مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر از اولویت‌های اساسی ستاد مبارزه با مواد مخدر است.
مؤیدی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون بیش از 620 تُن انواع مواد مخدر در کشور کشف شده است، گفت: این آمار نسبت به سال گذشته دارای رشد 14 درصدی است، همچنین بالغ بر 75 درصد این کشفیات در مرزها انجام شده است.
قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر بیان داشت: نه تنها افزایش شمار معتادان را تایید نمی‌کنیم بلکه به استناد بررسی‌ها، اعتقاد به کاهش این تعداد نیز داریم.
مویدی گفت: در شیوع‌شناسی انجام شده در سال 90 تعداد معتادان شناخته‌شده 3 میلیون و 360 هزار نفر بود که این آمار به دلایلی در آن زمان اعلام نشد؛ در شیوع‌شناسی انجام شده در سال 94 این تعداد 2 میلیون و 880 هزار نفر اعلام شد.
قائم مقام دبیرکل ستاد با بیان اینکه اعتیاد در جامعه‌ دانش‌آموزی موضوع بسیار حساس و ظریفی است، گفت: در استان فارس به نظر می‌رسد نیازمند تلاش‌های بیشتری هستیم، اگرچه آمار اعتیاد در جامعه‌ی دانش‌آموزی قابل توجه نیست، اما برای ما یک دانش‌آموز هم زیاد است.
مؤیدی با بیان اینکه اجرای ماده 42 در استان فارس یک ضرورت محسوب می‌شود، متولی این مبحث را دستگاه قضایی دانست و اعلام آمادگی کرد که ستاد مبارزه با مواد مخدر برای اجرایی شدن این ماده قانونی در فارس آماده همکاری است.
وی در خصوص میزان گردش مالی حاصل سوداگری مواد مخدر از انجام مطالعه‌ای توسط دانشگاه تهران خبر داد و تاکید کرد که بعد از اعلام نتایج نهایی، در صورت ضرورت اعلام می‌شود.
مؤیدی همچنین تاکید کرد که در ایران همچنان حدود 50 درصد اعتیادها مربوط به ماده تریاک است.
وی ادامه داد: تعداد معتادان به ماده مخدر صنعتی شیشه نسبت به گذشته کاهش داشته است به‌طوری که هفت سال قبل، شیشه رتبه دوم مصرف را داشت اما اکنون به ترتیب، تریاک، گل و شیشه، بیشترین میزان مصرف را دارند.
قائم ‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، با تصریح اینکه پیشنهاد یکی از نماینده‌های مجلس در خصوص توزیع دولتی تریاک، موضوع ناپخته و کارشناسی نشده بود، گفت: ما اکنون شربت تریاک و متادون بین معتادان توزیع می‌کنیم؛ حتماٌ که نباید تریاک لول را توزیع کرد.
مویدی گفت: بخش اعظمی از همان 50 درصد معتادانی که تریاک مصرف می‌کنند، در واقع مصرف کننده متادون و شربت تریاک هستند؛ اما برای روانگردان‌ها هیچ جایگزینی در هیچ جای دنیا وجود ندارد.
وی در خصوص قانون کاهش محکومیت قاچاقچیان مواد مخدر، گفت: ما در حال پایش تاثیرات مثبت و منفی اجرای این قانون هستیم، بعد از یکسال با جمع‌بندی نقاط ضعف و قوت، نظرات خود را در این خصوص اعلام خواهیم کرد.
این مقام مسئول با رد این مطلب که سن اعتیاد به مواد مخدر به 15 سال کاهش داشته است، گفت: سن اعتیاد در کشور از 22 سال به بالا است.
مؤیدی با یادآوری اینکه میزان تولید مواد مخدر طی چند سال گذشته از 4 هزار به 10 هزار تُن رسیده است، گفت: هیچ آماری در خصوص اینکه چه میزان از این مواد وارد ایران شده یا از طریق ایران ترانزیت می‌شود، وجود ندارد.

705

کد خبر: 895187

وب گردی

وب گردی