جزئیات اختتامیه جشنواره فارابی

رئیس دبیرخانه دائمی جشنواره بین‌المللی فارابی گفت: آیین اختتامیه نهمین دوره جشنواره فارابی ۲۴ دی‌ماه برگزار می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز، حسین میرزایی رئیس دبیرخانه دائمی جشنواره بین‌المللی فارابی در نشست خبری گفت: آیین اختتامیه نهمین دوره جشنواره فارابی 21 دی برگزار می‌شود.
وی افزود: در بخش داخلی و بین‌المللی نهمین جشنواره فارابی در مجموع 4 هزار و 188 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که 499 اثر در بخش بین‌الملل و بقیه آثار در بخش داخلی بوده است، بخش بین‌الملل این جشنواره 12درصد را پوشش می‌دهد.
میرزایی خاطرنشان کرد: در بخش داخلی گروه فلسفه، کلام، اخلاق، ادیان و عرفان و فقه و اصول بیشترین میزان شرکت‌کننده را داشته است.
وی گفت: به لحاظ سنی مشارکتی که در بخش جوان در گروه زبان و ادبیات فارسی صورت گرفته بیشترین میزان مشارکت بوده است، همچنین مطالعات هنر و زیبایی‌شناسی نیز از جمله گروه‌های پرمخاطب بخش جوانان است.
وی تاکید کرد: در مجموع 2هزار و 792 اثر این جشنواره در بخش بزرگسالان و 1391 اثر هم در بخش جوان در جشنواره شرکت کردند، یعنی دو سوم بزرگسالان و یک‌سوم را جوانان تشکیل می‌دهند.
رئیس دبیرخانه دائمی نهمین جشنواره بین‌المللی فارابی افزود: در این دوره 74 درصد شرکت‌کنندگان از مردان و 26 درصد را بانوان تشکیل می‌دهند.
میرزایی اضافه کرد: در مجموع امسال در نهمین جشنواره فارابی از 6 اثر بین‌الملل از کشورهای آلمان، ایرلند، افغانستان، عراق، لبنان و بوسنی‌ و هرزگوین تقدیر خواهد شد که آثارشان در حوزه ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی است.
وی تاکید کرد: در بخش بزرگسالان این جشنواره در بخش داخلی از 13 اثر و در بخش جوانان هم از 14 اثر در مراسم اختتامیه نهمین جشنواره بین‌المللی فارابی تقدیر خواهد شد.
میرزایی اظهار داشت: 6 اثر بزرگسالان و جوان حائز رتبه اول، 4 اثر در رتبه دوم و 17 اثر هم حائز رتبه سوم شدند.
وی یادآور شد: علاوه بر بخش داخلی و بین‌الملل یک بخش ویژه هم در جشنواره شامل پیشکسوتان علوم‌انسانی، مترجم برتر، انجمن علمی برتر و فصلنامه علمی – پژوهشی علوم‌انسانی برتر هم تقدیر خواهند شد.
وی گفت: در مجموع 41 اثر برگزیده در مراسم اختتامیه که روز یکشنبه 24 دی‌ماه در سالن اجلاس سران برگزار می‌شود، تقدیر به عمل می‌آید.
میرزایی گفت: تاکید بر نخبگی در این جشنواره صورت گرفته و بر این اساس آثار داوری و انتخاب شده‌اند.
وی ادامه داد: 650 داور در نهمین جشنواره فارابی آثار را داوری کردند.
وی افزود: از دو دوره گذشته بخش حقیقی و حقوقی در این جشنواره از هم تفکیک شده‌اند و در این زمینه امسال حدود 52 درصد آثار ثبت‌شده به صورت مشارکت حقیقی و 48 درصد هم توسط موسسات حقوقی از قبیل پژوهشگاه‌ها، دانشگاه‌ها و ناشران و غیره ثبت شده است.
رئیس دبیرخانه دائمی نهمین جشنواره بین‌المللی فارابی تصریح کرد: از 27 اثر برگزیده بخش داخلی 10 اثر متعلق به بانوان است. همچنین از 4 هزار و 183 اثر دریافتی، 41 اثر برگزیده شناخته شده‌اند و این یعنی یک درصد آثار در اختتامیه جشنواره تقدیر خواهند شد.
میرزایی گفت: این جشنواره با حمایت آیسیسکو، یونسکو، وزارت علوم و بنیاد ملی نخبگان برگزار می‌شود.
وی افزود: برای مراسم اختتامیه جشنواره از رئیس‌جمهور دعوت شده است که امیدواریم با توجه به فشردگی برنامه‌هایی که دارد، بتوانند در این مراسم حضور داشته باشند.

کد خبر: 895205

وب گردی

وب گردی