دو مقاله عضو هیات علمی واحد شبستر در مجله بین ­المللی نمایه شد

دو مقاله دکتر محمدعلی جمالی عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر در مجله ­های «شبکه ­های بی ­سیم» و «شبکه ­های ارتباطی نانو» که جزو مجلات بین­­ المللی نمایه شده درWeb of Science (WOS)،ISI به ترتیب با ایمپکت فکتوری 584/1 و 769/2 هستند، به چاپ رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایسکانیوز، مقاله دکتر محمدعلی جمالی عضو هیات علمی واحد شبستر با عنوان «نقشه­ برداری مبتنی بر خوشه ­بندی جدید در شبکه -D3 بر تراشه» در مجله شبکه ­های ارتباطی نانو و مقاله با عنوان «معماری سلسله مراتبی مبتنی بر مشکل فروش فروشنده برای شبکه بی سیم هیبریدی» در مجله شبکه­ های بی ­سیم که جزو مجلات بین ­­المللی نمایه شده درWeb of Science (WOS)،ISI هستند، به چاپ رسید.

شبکه بر تراشه‌ مدلی جدید برای ارتباطات درون سیستم­های چندهسته ­ای VLSI بزرگ پیاده ­سازی شده بر روی یک تراشه است که اهمیت آن‌ با رشد روزافزون محاسبات، پر رنگ­ تر شده است. لزوم مجتمع­ سازی کاربردها و واحدهای عملیاتی در داخل یک تراشه و افزایش تعداد هسته‌های پردازشی، طراحی شبکه بر روی تراشه‌های دو بعدی را با چالش­های اساسی مواجه کرده است. بنابر این، جهت دستیابی به ارتباطات سراسری کوتاه­تر، افزایش کارایی، کاهش مصرف انرژی و کاهش سطح مورد نیاز برای پیاده‌سازی تراشه، لزوم استفاده از مدارات مجتمع سه بعدی مطرح شد.

نحوه نگاشت هسته‌های پردازشی در همبندی مورد نظر، تاثیر زیادی در کارایی و مصرف انرژی تراشه دارد. در این مقاله یک الگوریتم نگاشت مبتنی بر خوشه‌بندی به نام V-CastNet3Dبرای شبکه بر روی تراشه سه بعدی ارائه شده است. در این روش هر یک از خوشه‌های بدست آمده از روش خوشه بندی ابداعی FLVAMOSA، با روش نگاشت CastNetروی یک لایه شبکه بر روی تراشه سه بعدی نگاشت شده و با جابجایی لایه‌ها بهترین حالت انتخاب می‌شود.

روش خوشه بندی FLVAMOSAکه مبتنی بر بهینه­ سازی چند معیاره است،باخوشه‌بندی هدفمند وظایف و قرار دادن وظایف با بیشترین وزن ارتباطی در کمترین فاصله ممکن، هزینه ارتباطی را کاهش می­دهد. نتایج شبیه‌سازی نشان می‌دهد که روش نگاشت V-CastNetدر مقایسه با کارهای پیشین با اهداف مشابه، توانسته با کاهش تاخیر و توان مصرفی شبکه و همچنین افزایش سرعت نگاشت، حد مطلوبی از کارایی را ارائه نماید. در مقایسه روش پیشنهادی با روش TSBMبه عنوان روشی بهینه در نگاشت سه بعدی، روش ما با مقدار کمی افزونگی هزینه ارتباطی، توان و تاخیر، زمان اجرای بسیار کوتاهتری دارد. این مزیت در نگاشت گراف‌های با تعداد گره بالا بسیار تاثیرگذار است.

افزایش تاخیر و توان مصرفی چالش­های اصلی در شبکه بر تراشه­ های سیمی مرسوم هستند. معماری شبکه بر تراشه بی سیم به عنوان راه حل جدید برای رفع این مشکلات ارائه شده اند. در مقاله «معماری سلسله مراتبی مبتنی بر مشکل فروش فروشنده برای شبکه بی سیم هیبریدی» ساختارهای سلسله مراتبی معرفی می­شوند.

توپولوژی­های در نظرگرفته شده برای سلسله مراتب سطح اول عبارتند از: Chordal Ring of degree 3 (CR)و Ring-Connected Cycles (RCC). در سطح دوم سلسله مراتبی برای تشکیل توپولوژی از مسئله فروشنده دوره گرد به عنوان روش جدید الهام گرفته شده است.

با توجه به NP-hardبودن مسئله، از الگوریتم PS-ACOبرای بدست آوردن مسیر دلخواه استفاده شده است. در این مقاله برای الگوی مصنوعی از ترافیک تصادفی یکنواخت و برای الگوی واقعی از ترافیک 3-tupleاستفاده شده است. نتایج شبیه ­سازی نشان می­دهند که ساختار پیشنهادی لینک­ های سیمی کمتری داشته و نسبت به مش سیمی شبکه بر تراشه، بطور قابل ملاحظه ­ایی کارائی بالاتری دارد.

محمدعلی جمالی استادیار گروه کامپیوتر دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر با بیش از 50 مقاله در مجلات معتبر بین­ المللی و چاپ یک عنوان کتاب، چندین سال مسئولیت معاونت پژوهش و فناوری واحد را بر عهده داشت.

محدثه زمان، بهاره بهرامی، شهرام سعیدی فارغ ­التحصیلان مهندسی کامپیوتر در تالیف و چاپ مقاله همکاری کرده اند.

لینک دسترسی به مقاله­ ها:

https://link.springer.com/article/10.1007/s11276-017-1641-8

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1878778917300923

کد خبر: 895435

وب گردی

وب گردی