تخصیص منابع برای دفاتر تسهیل گری مناطق حاشیه نشین

معاون اجتماعی سازمان امور اجتماعی وزارت کشور گفت: به دنبال ارتقای سطح فرهنگی اجتماعی و جذب مشارکت ساکنان مناطق حاشیه نشین هستیم.

به گزارش ایسکانیوز، معاون اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور با اشاره به برنامه وزارت کشور برای مقابله با حاشیه نشینی در 10مرکز استان که بیشتر با مشکل حاشیه نشینی مواجه هستند گفت: این برنامه باید سه سال تداوم داشته باشد و ما در وزارت کشور خود را متعهد به اجرای این برنامه در سه سال می دانیم. ما به دنبال ارتقای سطح فرهنگی اجتماعی و جذب مشارکت ساکنان مناطق حاشیه نشین برای بهبود وضعیت این قبیل سکونتگاه ها هستیم.

محبوبی در نشست مشترک موسسات غیردولتی،مدیران، مشاوران و برنامه ریزان ملی و استانی برنامه تسهیلگری اجتماعی محلات حاشیه نشین با اشاره به اینکه جمعیت حاشیه نشین از اواخر دهه هشتاد افزایش داشته، گفت: در برخی شهرها جمعیت حاشیه نشین حتی به 60 درصد هم می رسد. در این مناطق نظارت اجتماعی قوی وجود ندارد و کیفیت و سطح زندگی نیز پایین است. با اینکه مردم بسیار شریف و زحمتکشی در این قبیل نقاط زندگی می کنند اما مناطق حاشیه نشین به دلیل پایین بودن نظارت های هنجاری و اجتماعی و ضعف زیرساخت های امنیت اجتماعی ، کانونی برای بسیاری از مشکلات اجتماعی هستند و در صورت عدم مدیریت و ساماندهی این قبیل مناطق، این محیط ها حتی می توانند نظم عمومی جامعه را هم برهم بزنند.


وی در ادامه افزود: به دلیل همین ویژگی های مناطق حاشیه نشین، این موضوع به عنوان یکی از اولویت های آسیب های اجتماعی قرار گرفت. در آخرین جلسه بررسی آسیب های اجتماعی نیز، رهبر معظم انقلاب تاکید کرده اند که باید اقدامات بیشتری برای حل مشکل حاشیه نشینی انجام شود.
محبوبی همچنبن با بیان اینکه تجارب دنیا نشان داده است که صرف افزایش خدمات در این محیط ها به حل مشکل منجر نمی شود تصریح کرد: البته ما منکر خدمات رسانی به حاشیه نشینان نیستیم ولی خدمات رسانی بدون جلب مشارکت ساکنان راه حل مشکل نیست. ما بر این اعتقادیم که باید مشارکت حاشیه نشینان را جذب کنیم تا مشکلات حل شود. بنابراین دنبال ارتقای سطح فرهنگی اجتماعی این مناطق و جذب مشارکت ساکنین این مناطق هستیم.
معاون سازمان امور اجتماعی کشور خاطرنشان کرد: وزارت کشور منابعی را برای دفاتر تسهیل گری در 10 استان که نرخ بالای حاشیه نشینی دارند فراهم کرده است. بنا شده است که 100 محله در مراکز این استان ها ( هر استان 10 محله ) به عنوان محلات هدف انتخاب شوند و همزمان موسساتی که قابلیت فعالیت در این محله ها را دارند، انتخاب شده و در این محلات فعال شوند. این برنامه باید سه سال تداوم داشته باشد و ما در وزارت کشور خودرا متعهد به اجرای این برنامه در سه سال می دانیم.
وی در پایان تاکید کرد: بدیهی است ساکنان مناطق حاشیه نشین شهروند کشور ماهستند و ما چیزی به عنوان شهروند درجه یک و دو نداریم و باید تمام تلاش خود را برای کمک به این افراد به کار بگیریم.

705

کد خبر: 895443

وب گردی

وب گردی