افتتاح اولین موزه اسلامی در کشور اوگاندا

اولین موزه مسلمانان در کشور اوگاندا، در منطقه کیتنده واقع در جاده انتبه افتتاح شد.

به گزارش ایسکانیوز از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مدیر موزه اسلامی اوگاندا شیخ جوادی امبوگو درباره موزه مسلمانان گفت: ایجاد این موزه از ارائه نادرست میراث اسلامی در جامعه جلوگیری می کند.

وی افزود: ما به دنبال حفظ میراث اسلامی هستیم. اگرچه دین اسلام در سال 1844 در اوگاندا معرفی شد، اما پیش از این محلی برای دستیابی مردم به اطلاعات مربوط به اسلام در کشور اوگاندا وجود نداشته است.

شیخ امبوگو ادامه داد: در سال 2012 پس از حضور در برنامه ای که واقعیات نادرستی در معرفی اسلام در اوگاندا بیان می کرد، تصمیم به ساختن موزه اسلامی گرفته است.

مدیر موزه اسلامی اوگاندا اظهار داشت: هدف ما خارج کردن و یافتن کتب خطی و دست نوشته های قدیمی و آثار کهن اسلامی است و ما از این طریق مردم را قادر می سازیم تا با دسترسی آنها به این منابع و میراث ارزشمند، بتوانند حقیقت دین اسلام را متوجه شوند.

موزه اسلامی اوگاندا، کتابخانه ای دارد که عکسهای فراوانی شامل دست نوشته ها و کتب خطی را به معرض نمایش گذاشته است و قدمت بعضی از این آثار به آغاز دوران اسلامی در اوگاندا یعنی سال 1844 بازمی گردد.

این موزه، دارای بخشی با عنوان حج است که شامل اسامی اولین حجاج اوگاندایی به همراه عکسهایشان می باشد. اطلاعات موجود در این بخش نشان می دهد که بالاترین تعداد حاجیان در سال 1977 مربوط به کشور اوگاندا بوده است. بالغ بر 4450 حاجی اوگاندایی در آن سال عازم حج شده اند.

در کتابخانه موزه، سالن بین المللی مشاهیر وجود دارد که مربوط به تاریخچه اوگاندایی هاست که در سطح بین المللی مطرح شده اند.

همچنین سالن مشاهیر و بزرگان مسلمانان در کتابخانه قرار دارد و مربوط به مسلمانانی است که برای اسلام در عرصه های مختلف خدمت کرده اند. به علاوه بخش مستقلی از تصاویر کتابخانه مربوط به دیگر افراد برجسته اوگاندایی است؛ ازجمله کسانی که در راه استقلال اوگاندا تلاش نموده اند، مسلمانانی که مدرک دکتری دریافت نموده اند، چهره های ورزشی اوگاندا و مسلمانان پیشگام در اوگاندا.

عمار واحد، سرپرست موزه اسلامی که به همراه شیخ امبوگو در تلاش برای آماده سازی موزه برای استقبال از مردم و بازدیدکنندگان است اعلام کرد: من بابت این ابتکار تشکر می کنم چرا که مردم فراوانی علاقمند به دانستن میراث و تاریخچه خودشان هستند و همچنین ضروری است که این میراث و آثار اسلامی برای نسل آینده حفظ شده و ثبت وضبط گردند.

وی اظهار کرد: باید بین مردم و دولت در حفاظت و نگهداری از این میراث همکاری و اتحاد وجود داشته باشد و همچنین این موزه اسلامی می تواند به پیشرفت صنعت گردشگری در اوگاندا کمک کند.

شیخ امبوگو افزود: آنها قصد دارند یک موزه مجازی برای موبایل نیز ایجاد کنند تا مردم و توریست ها از سایر مناطق نیز به این موزه دسترسی داشته باشند. وی همچنین از کسانی که اطلاعات اسلامی دارند خواست تا در این زمینه، آنان را در موزه اسلامی اوگاندا یاری رسانند.

عبدالنور اناس کالیسا یکی از علمای اسلامی اوگاندا، از شیخ امبوگو و همکارانش خواست که همه ی آثار مربوط به میراث اسلامی در اوگاندا را به درستی و بدون توجه به تفاوتهای فرق اسلامی جمع آوری کنند.

وی همچنین پیشنهاد دیجیتالی کردن این موزه اسلامی را به مدیر موزه اسلامی اوگاندا مطرح کرد تا از این طریق مردم به صورت آنلاین قادر به دسترسی و بازدید موزه باشند.

همچنین ابراهیم لوبگا مدیر دبیرستان کامپالا گفت: افتتاح این موزه، به موقع اتفاق افتاده است چرا که در حال حاضر مردم، بر مبنای باورهای خودشان از اسلام صحبت می کنند و نه براساس واقعیات و این موضوع باعث تحریف اطلاعات در این زمینه می شود.

502

کد خبر: 895483

وب گردی

وب گردی