معرفی برگزیدگان جایزه جلال تا انتخاب دبیر علمی جشنواره شعر فجر

اخبار مربوط به  معرفی  برگزیدگان دهمین دوره جایزه ادبی جلال  و انتخاب دبیر جشنواره شعر فجر  از جمله  اخبار مهم حوزه کتاب در این هفته هستند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، در هفته ای که گذشت برگزیدگان دهمین دوره جایزه ادبی جلال در تالار وحدت معرفی شدند در ادامه این رویداد ادبی معاونت فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نخستین نشست خبری با خبرنگاران حوزه کتاب درباره برنامه ها و اهداف معاونت در این حوزه را برای خبرنگاران تشریح کرد همچنین جواد محقق به عنوان دبیر عملی جشنواره شعر فجر انتخاب شد.

در ادامه اخبار مهم حوزه کتاب و نشر را در هفته ای که گذشت، از نظر می گذرانیم:

در اختتامیه دهمین دوره جایزه جلال که عصر روز شنبه 16 دی ماه در تالار وحدت با حضور جمعی از اهالی قلم با مدیریت بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان برگزار شد به معرفی منتخبین این جایزه ادبی اختصاص داشت و برگزیدگان این جایزه در بخش های ادبیات اقتصادی و پیامدهای اجتماعلی کار، نقد ادبی، مستند نگاری و داستان کوتاه معرفی شدند.

معرفی برگزیدگان دهمین دوره جایزه ادبی جلال آل احمد

در بخش ویژه این دوره از جایزه‌ ادبی جلال آل‌احمد، « برج سکوت» حمیدرضا منایی، «پنجره‌ای به گذشته»، متین غفاریان و بهراد مهرجو، «سایه‌ اژدها»، محمد علی گودینی، «سرگذشت‌نامه کارآفرینان ایرانی»، رضا یادگاری و مهشید سنایی‌فرد، « شازده حمام» محمدحسین پاپلی یزدی، «میرنامیرا» میکائیل عظیمی، « نفحات نفت» رضا امیرخانی از برگزیدگان این بخش بودند. همچنین در بخش نقد ادبی کتاب «بلاغت از آتن تا مدینه» اثر داوود بلاغتی مقدم ، «درآمدی بر تحلیل انتقادی گفتمان روایی» اثر حسین صافی پیرلوجه "شایسته‌ی تقدیر"جشنواره معرفی شدند.

همچنین در بخش مستند نگاری، «سفر دیدار» اثر محمد رضا توکلی صابری و «آنک پاریس» اثر میر جلال الدین کزازی شایسته ی تقدیر این بخش از جشنواره معرفی شدند.

در ادامه معرفی برگزیدگان جایزه ادبی جلال در بخش داستان کوتاه هیات داوران مجموعه داستان کوتاه "اسم شوهر من تهران است" اثر زهره شعبانی را "شایسته تقدیر" جشنواره معرفی کرد و در بخش رمان نیز هیئت داوران کتاب های «این خیابان سرعت گیر ندارد» از مریم جهانی و «بی‌کتابی» اثر محمد رضا شرفی خبوشان را به عنوان "برگزیده مشترک" جشنواره معرفی شد.

از حواشی این برنامه نپذیرفتن جایزه نقدی این جشنواره توسط رضا امیرخانی نویسنده کتاب «نفحات نفت» بود. وی در این باره گفت: چیزی که من به آن علم حضوری دارم این است که مجوز با جایزه هم‌خانواده نیست. من تا آخر عمرم همیشه دنبال مجوز خواهم دوید، اما هیچ‌گاه از ارشاد جایزه نمی‌گیرم. الان هم قسمت معنوی جایزه را می‌پذیرم اما از پذیرش قسمت مادی آن معذورم.

برگزاری هفتمین دوره جشنواره شعر انقلاب در شیراز

در ادامه رویدادهای فرهنگی این هفته جزییات برگزاری هفتمین دوره جشنوار شعر انقلاب اعلام شد. این جشنواره که به همت موسسه فرهنگی و هنری سپهر سوره هنر برگزار می شود در حال حاضر در مرحله داوری آثار قرار دارد. براین اساس در هفتمین دوره جشنواره شعر انقلاب، مراسم اختتامیه این جایزه ششم بهمن ماه سال جاری در شیراز برگزار خواهد شد.

این جشنواره امسال کار خود را در سه بخش شعر نو، شعر کهن و پژوهش دنبال می کند. 720 اثر به دبیرخانه این رویداد ارسال شده و نسبت به دوره ششم با رشد حدود 50 درصدی رو به رو بوده است. همچنین مصطفی علیپور، سید احمد نادمی، مرتضی کاردر داوری اشعار نو، فریبا یوسفی، محمد کاظم کاظمی و زهیر توکلی داوری اشعار کهن و مریم جعفری آذرمانی، عبدالحمید ضیایی و قربان ولیئی نیز داوری مقالات علمی و پژوهشی این جشنواره را برعهده دارند.

از حاشیه های این دوره از جشنواره نپذیرفتن رقم مادی جایزه جلال از سوی نویسنده کتاب «نفحات نفت»، رضا امیرخانی بود که وی در این باره گفت: چیزی که من به آن علم حضوری دارم این است که مجوز با جایزه هم‌خانواده نیست. من تا آخر عمرم همیشه دنبال مجوز خواهم دوید، اما هیچ‌گاه از ارشاد جایزه نمی‌گیرم. الان هم قسمت معنوی جایزه را می‌پذیرم اما از پذیرش قسمت مادی آن معذورم.

رونمایی از دو کتاب «تاب طناب دار» و «دقیقا نیمه شب» درباره وقایع فتنه سال 88

مراسم رونمایی از کتاب‌های «تاب طناب دار» و «دقیقا نیمه شب» عصر روز یکشنبه 17 دی ماه در تالار سوره حوزه هنری با حضور محسن مومنی شریف، رئیس حوزه هنری برگزار شد.

در این مراسم، محسن مومنی شریف، نویسندگان این دو اثر بحث هایی در مورد مفهوم فتنه و لزوم نگارش آثار در زمینه بازنمایی تاریخی این واقعه معاصر، مطرح کردند.

رئیس حوزه هنری در این باره گفت: امروز که گرد و خاک فتنه 88 نشسته است و از آن زمان فاصله گرفته ایم، اسنادی پیدا و روشنگری هایی شده است که می تواند به نویسندگان ما کمک کند به فتنه 88 بپردازند. آنچه امروز دشمنان می‌گویند، برای اهل بصیرت روشن بود.

میزبانی نمایشگاه کتاب دهلی نو از نشر ایران

موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران 470 عنوان از کتاب‌های ایرانی را در بیست و ششمین نمایشگاه کتاب دهلی‌نو معرفی می‌کند. نمایشگاه در بخش‌های مختلفی از قبیل ناشران عمومی، بازرگانی، تکنولوژی، علوم اجتماعی، کتاب‌های الکترونیک، کودک و نوجوان، ناشران هندی زبان و بین‌الملل برگزار و بخش بین الملل نمایشگاه در سالن 7 میزبان کشورهای شرکت کننده است. وزارت توسعه منابع انسانی هند مجری برگزاری نمایشگاه است. بخش بین الملل نمایشگاه در سالن 7 دایر است.

برای معرفی بهتر صنعت نشر ایران و مرکز مرتبط بروشور «نگاهی اجمالی به صنعت نشر در ایران» به زبان انگلیسی مشتمل بر معرفی مراکز اطلاع‌رسانی کتاب در عرصه بین‌المللی، معرفی اتحادیه‌ها و تشکل‌های نشر و آژانس‌های ادبی نیز در غرفه موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران به مخاطبان عرضه می‌گردد.

انتشارات سوره مهر و آژانس ادبی ‌کیا نیز در غرفه ایران حضور دارند و به معرفی کتاب و رایزنی جهت تبادل کپی رایت در این نمایشگاه می پردازند.

اختتامیه سومین دوره جایزه فیروزه با تقدیر از تولیدکنندکان داخلی

در ادامه رویدادهای فرهنگی این هفته معرفی برگزیدگان سومین جایزه فیروزه ، برگزیدگان سومین نمایشگاه و جشنواره کالاهای فرهنگی با الگوی ایرانی اسلامی «جایزه فیروزه» روز یکشنبه 17 دی ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و محسن جوادی معاون فرهنگی این وزارتخانه انتخاب شدند.

سومین نمایشگاه و جشنواره کالاهای فرهنگی با الگوی ایرانی اسلامی «جایزه فیروزه»، همزمان با آیین اختتامیه سومین جشنواره فیروزه، از رتبه های اول و دوم و آثار شایسته تقدیر بخش های مختلف این جایزه تقدیر شد.

در بخش کالاها و محصولات جشنواره و در بخش کتاب اسباب بازی، رتبه اول به تعاونی بانوان مهر به دلیل ایجاد پیوست فرهنگی به ادبیات، ایجاد انگیزه کتابخوانی، حضور مستمر در جشنواره و کارآفرینی در حوزه فرهنگ اختصاص پیدا کرد.

همچنین رتبه دوم این بخش به سمانه قاسمی به دلیل جریان سازی در کتاب های بازی و استفاده از الگوهای تصویری هویت ساز باتوجه ویژه و شناخت دقیق از کودکان اهدا شد. در این بخش نیز دو موسسه شایسته تقدیر شناخته شدند؛ مؤسسه «گالیله کوچولو» به دلیل کارآفرینی فرهنگی در کارگاه های روستایی و عبدالرضا جلالی مؤلف کتاب فرفره به دلیل تحلیل جامع و کاربردی از احیای اسباب بازی از بازی های بومی.

در بخش نوشت افزار نیز رتبه اول به نوشت افزار آفتاب از مؤسسه فرهنگی هنری خراسان به دلیل توجه به کیفیت و مضامین ارزشی فرهنگی ایران اسلامی تناسب کاربرد با مخاطب سنی، خلاقیت در طراحی و شخصیت سازی و کیفیت فنی ساخت و مواد اولیه و تنوع در محصولات اهدا شد.

جواد محقق دبیر علمی دوازدهمین جشنواره شعر فجر

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حکمی «جواد محقق» را به عنوان دبیر علمی دوازدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر منصوب کرد. البته پیش از این با حکم سیدعباس صالحی، مهدی قزلی مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی به عنوان دبیر اجرایی دوازدهمین دوره جشنواره شعر فجر منصوب شده بود.

افزایش 26 درصدی قیمت کتاب به نسبت سال گذشته

بنا بر اعلام خانه کتاب با توجه به عناوین منتشر شده در آبان ماه سال ۹۶ تعداد ۸ هزار و ۲۷۷ عنوان کتاب منتشر شده که در مقایسه با ۷ هزار و ۸۵۱ عنوان کتاب منتشر شده در زمان مشابه سال گذشته رشد ۵ درصدی را تجربه کرده است. این در حالی است که کتاب‌های عمومی در بازه زمانی مورد بررسی با کاهش ۵ درصدی رو به رو شده است.

بر اساس این آمار، میانگین قیمت هر کتاب در آبان ماه سال گذشته ۱۵ هزار و ۸۲۳ تومان بوده که این مبلغ در آبان ماه سال جاری با افزایش ۲۶ درصدی به ۱۹ هزار و ۸۹۹ تومان رسیده است.

بر اساس آمار نشر کتاب در آبان ماه سال ۱۳۹۶، انتشارات جنگل با ۷۸ عنوان کتاب در صدر پرکارترین ناشران عمومی قرار گرفت که از این تعداد ۴۶ عنوان چاپ اول و ۳۲ کتاب بازچاپ هستند. نشر چشمه با ۶۱ عنوان کتاب در جایگاه دوم و بعد از آن، انتشارات چتر دانش با ۵۰ عنوان کتاب در رتبه سوم قرار گرفت. شرکت انتشارات سوره مهر، شرکت نشر قطره، دانشگاه اطلاعات و امنیت ملی، موسسه بوستان کتاب، جاودانه، سخنوران و مرکز نشرهاجر در جایگاه‌های چهارم تا دهم ناشران عمومی پرکار قرار گرفتند.

از جمله ناشران کودک پرکار در آبان ماه سال جاری می‌توان به انتشارت پرتقال، ذکر، قدیانی، هنارس، پیدایش، افق، بین المللی گاج، شهر قلم و عروج اندیشه اشاره کرد. همچنین، انتشارات خیلی سبز، بین المللی گاج، مبتکران، رهپویان شریف، شرکت انتشارات کانون فرهنگی آموزش، پیشروان، الگو، سمت، کلاغ سپید و مدرسان شریف در فهرست ۱۰ ناشر آموزشی پرکار آبان ماه ۱۳۹۶ قرار گرفته‌اند.

معرفی آثار راه یافته به مرحله نیمه نهایی جایزه جهانی کتاب سال

به گزارش خانه کتاب ۲۵ اثر در گروه‌های «مطالعات اسلامی» و «مطالعات ایرانی» به مرحله نیمه پایانی بیست و پنجمین دوره جایزه جهانی کتاب سال راه پیدا کردند. دبیرخانه جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، بیست و پنجمین دوره جایزه جهانی کتاب سال را با هدف شناسایی و معرفی کتاب‌های ارزشمند در دو حوزه مطالعات اسلامی و مطالعات ایرانی، در سه بخش تألیف، ترجمه و تصحیح که برای نخستین‌بار طی سال گذشته میلادی (2016) به زبان‌ های گوناگون در کشورهای مختلف (غیر از ایران) چاپ شده است، در بهمن ماه سال جاری برگزار می‌کند.

تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره ملی «کتاب نابینایی و کم‌بینایی»

انجمن نابینایان ایران با همکاری موسسه خانه کتاب، معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، سازمان بهزیستی کشور، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و انجمن علمی و آفرینش‌های هنری معلولین ایران، با هدف ارج نهادن به تلاش و کوشش نویسندگان، پژوهشگران، مترجمان، مصححان و پدیدآورندگان آثار مکتوب با موضوع نابینایی و کم‌بینایی و همچنین نابینایان و کم‌بینایان اهل قلم، نخستین دوره این جشنواره را برگزار می کند.

براساس این گزارش آیین پایانی و معرفی آثار برگزیده این جشنواره هفته اول اسفند ماه 1396برگزار می شود.

502

کد خبر: 895529

وب گردی

وب گردی