لزوم توجه به تولیدات دانش‌محور / بازار مناسب کشورهای همسایه برای تجارت کالا

نشست ویژه نخبگان اقتصادی و کارآفرینان برتر با حضور وزیر کشور، در سالن پیامبر اعظم وزارت کشور برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ در حین برگزاری این نشست رحمانی فضلی وزیر کشور گفت: برخی از مشکلات ما مسائل ساختاری است که نظام برنامه ریزی، بودجه ریزی و بانکی کشور چابکی لازم را برای تحقق اهداف مورد نظر ندارند که امروز با انقلاب مستمر در تولید و اقتصاد مواجه هستیم.

وزیر کشور افزود: در این تکاپو کشورهایی که گام های موثر بر ندارند، دچار عقب افتادگی می‌شوند و ما به دلایل تاریخی و نیر سیاسی، گام‌های مناسبی را برای توسعه در قرن بیستم برنداشتیم که باید در این زمینه نگاه و رویکرد را عوض کرد و از ظرفیت‌های کشور مانند جمعیتی که با نظام هماهنگ هستند، نهایت استفاده را ببریم.

او تصریح کرد: در کشورهای اطراف، بازار مناسبی وجود دارد و در منطقه‌ای هستیم که حدود ۱۵ همسایه به ما پیوسته‌اند و اطراف ما هستند پس نیازی به بازارهای دوردست نداریم که همین امر برای ما یک فرصت است که بدون واسطه به تجارت و تجاری سازی محصولات بپردازیم.

رحمانی فضلی ادامه داد: ‌وقتی روند را بررسی کنیم نسبت به دولت های قبل اقدامات مناسب تری صورت گرفته است؛ مثلا تورم کنترل شده و رکود به رشد اقتصادی تبدیل شده است که هیچوقت رشد ما مستمر و فزآینده نبوده است بلکه بصورت سینوسی قیمت نفت و مسائل سیاسی بر آن اثر می‌گذارد و برای توسعه اقتصادی همه باید باهم تلاش کنند، پس دولت بدون بخش خصوصی به توسعه نمی رسد.

او خاطر نشان کرد: در این دولت معاونت اقتصادی در وزارت کشور تاسیس شد اما همچنان با همان اشکالات ساختاری در کنار مسائل سیاسی و امنیتی مواجه هستیم.

وزیر کشور تصریح کرد: در حوزه ی اقتصاد باید گام های بلندتری برداشته شود چون در حوزه های قدیمی و سنتی عقب افتادگی هایی داریم اما در حوزه های های تک که الان با آن مواجه هستیم لازم است به عنوان تولیدات دانش محور مورد توجه قرار گیرند.

رحمانی فضلی گفت: بیش از صد اختیار را به استان ها و استانداران واگذار کرده‌ایم اما استان‌ها در برابر چند اختیاری که خواستند به ما بدهند مقاومت می‌کنند، هم‌چنین ۱۵ کارگروه در بخش‌های تخصصی در استان‌ها تشکیل دادیم و امیدواریم نشست‌ها منجر به این شود که هر شخص با توجه به موقعیت و مسئولیت خود در موفقیت‌ها تاثیر داشته باشد.


401

کد خبر: 895621

وب گردی

وب گردی