معلمان حق‌التدریس و سرباز معلم بازهم در انتظار/پرداخت هماهنگ حقوق به نتیجه نرسید

فروردین امسال مسئولان آموزش‌وپرورش از پایان تأخیر در پرداخت حقوق معلمان خبر دادند و قرار شد حقوق معلمان حق‌التدریس و سرباز معلمان همزمان با سایر معلمان پرداخت شود اما هم‌اکنون معلمان‌حق‌التدریس از عدم دریافت حقوق از آبان امسال خبرمی‌دهند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از تسنیم، معلمان حق‌التدریس در سال تحصیلی جاری فقط حقوق مهر ماه را دریافت و هنوز برای ماه‌های دیگر حقوق دریافت نکرده‌اند آنها سال تحصیلی گذشته نیز با مشکل تاخیر در پرداخت حقوق مواجه بودند و از ابتدای مهر تا اسفند ماه حقوقی را دریافت نکرده بودند.

برهمین اساس در تدوین لایحه بودجه سال 96 یکی از درخواست‌های وزارت آموزش‌وپرورش، لحاظ کردن حقوق مربوط به معلمان حق‌التدریس از بند سایر در بند (و) بودجه که مربوط به حقوق و مزایاست، بود. براین اساس مجلس شورای اسلامی در بررسی لایحه بودجه سال 96، برای پایان بخشیدن به مشکلات مربوط به پرداخت حقوق در آموزش‌وپرورش مصوبه‌‌ای را داشت که براساس آن دولت باید حقوق کارکنان آموزش‌وپرورش را به صورت ماهانه پرداخت کند و براین اساس هر موضوعی که ذیل عنوان حقوق تعریف شود ازجمله حقوق نیروهای رسمی، پیمانی، حق التدریس و سرباز معلمان به صورت منظم در هر ماه پرداخت می‌شود.

منصور مجاوری مدیرکل وقت دفتر برنامه و بودجه وزارت آموزش‌وپرورش فرودین امسال دراینباره گفته بود: برای پرداخت هماهنگ حقوق تمام نیروهای آموزش وپرورش کارهای مقدماتی را انجام داده‌ایم و هم‌اکنون منتظر ابلاغ ضریب حقوقی هستیم. با اجرای این طرح دیگر شاهد تاخیر در پرداخت حقوق معلمان حق‌التدریس، سرباز معلمان و نیروهای قراردادی نخواهیم بود.

اگرچه با این مصوبه مجلس، معلمان حق‌التدریس برای چند ماه همزمان با سایر کارکنان آموزش‌وپرورش حقوق خود را به موقع دریافت کردند اما مشکل تاخیر در پرداخت حقوق مجدد تکرار شد و آنها از آبان امسال تا به امروز حقوقی را دریافت نکردند.

اکبری معلم حق‌التدریسی که از سال 88 به عنوان نیروی شرکتی در مدارس فعالیت می‌کند و از سال 94 در پایه سوم ابتدایی مشغول به تدریس است، با اشاره به اینکه از آبان ماه حقوقشان واریز نشده است، می‌گوید: سال گذشته بعد از 6 ماه، اواخر اسفند حقوق معلمان حق‌التدریس را پرداخت کردند، اوایل امسال گفتند با تصویب مجلس، همه معلمان همزمان حقوق دریافت خواهند کرد اما امسال هم تاخیر در پرداخت حقوق داریم؛ به ازای تعطیلات مدارس به دلیل بارش برف یا آلودگی هوا از حقوق ما کسر می‌کنند و برای این روزهای تعطیل حقوق و بیمه‌ای نداریم، سه ماه تابستان نیز بیمه و حقوق نداریم این در حالی است که معلم حق‌التدریس باید مانند معلمان رسمی تمام روزهای هفته به کلاس درس برود و تمام فعالیت‌هایی را که معلمان رسمی انجام می‌دهند، اجرا کند این در حالی است که در ماه 900 هزار تومان حقوق به ما پرداخت و به بهانه‌های مختلف همچون تعطیلات از آن کسر می‌کنند.

تاخیر در پرداخت حقوق معلمان حق‌التدریس موجب تذکرات مختلف نمایندگان مجلس به وزیر آموزش‌وپرورش شده است علیرضا سلیمی عضو کمیسیون آموزش‌وتحقیقات مجلس در اینباره گفته است:‌ سازمان امور استخدامی کشور و وزارت آموزش و پرورش باید پاسخگوی این شرایط باشند، این دو نهاد دولتی باید پاسخگو باشند در شرایطی که بودجه‌ای برای به خدمت گرفتن نیروهای حق التدریسی نداشته‌اند چرا نسبت به دریافت خدمات آنان اقدام کردند.

حمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز معتقد است که آموزش و پرورش اولویت دولت نیست و برخی معلمان از سال 88 بدهی پرداخت نشده دارند و از سوی دیگر، 10 هزار میلیارد تومان برای صفر کردن بدهی‌های وزارت آموزش و پرورش در سال 96 لازم است و معمان حق‌التدریس از ابتدای مهرماه تاکنون حتی یک ریال حقوق نگرفته‌اند البته برخی بدهی‌های معلمان توسط دولت به آموزش و پرورش پرداخت شده است اما ظاهراً این وزارتخانه برای پرداخت بدهی معلمان کم‌لطفی کرده و هنوز آنها را پرداخت نکرده است.

در حالیکه طبق مصوبه مجلس، درخواست آموزش‌وپرورش برای لحاظ کردن حقوق مربوط به معلمان حق‌التدریس از بند سایر در بند (و) بودجه که مربوط به حقوق و مزایاست، عملیاتی شد اما مشخص نیست که چرا پرداخت هماهنگ حقوق معلمان عملیاتی نشد و حالا علاوه بر معلمان حق‌التدریس، سرباز معلمان نیز از تاخیر در پرداخت حقوقشان گلایه دارند به این مسئله باید تاخیرهای طولانی مدت در پرداخت حقوق معلمان طرح خرید خدمات آموزشی را نیز اضافه کرد.

البته مسئولان آموزش‌وپرورش از پیگیری امور مربوط و واریز حقوق معلمان حق‌التدریس در روزهای آینده خبر می‌دهند.

701

کد خبر: 895673

وب گردی

وب گردی