انتشار کتاب راهنمای عملی بهداشت مواد غذایی

کتاب¬ «راهنمای عملی بهداشت مواد غذایی» تالیف محمدحسین موثق از سوی انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی شبستر منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری ایسکانیوز کتاب­ «راهنمای عملی بهداشت مواد غذایی» از سوی عضو هیات علمی واحد شبستر تدوین و در برگیرنده آزمایش ­های میکروبی مرتبط با انواع میکروب­ها در مواد غذایی مختلف می­باشد.

در این کتاب روش­ های نمونه ­برداری از مواد غذایی، کشت، جداسازی و شمارش میکروب­ها در 11 فصل جداگانه توضیح داده شده است. فصل اول به اصول اولیه کار و تجهیزات اولیه مورد نیاز آزمایشگاه میکروب­ شناسی مواد غذایی اختصاص یافته و در فصل دوم روش­های نمونه­ برداری و سترون­ سازی شرح داده شده است.

در ادامه کتاب به ترتیب محیط­ها و روش­های کشت؛ شمارش احتمالی باکتری­ها در محیط کشت مایع؛ شمارش کلی فرم­ها درمحیط جامد؛ کشت، جداسازس و شمارش کپک و مخمر؛ کشت و جداسازی سالمونلا؛ جستجو و شمارش استافیلوکوکوس آرئوس، کلستریدیوم پرفرینجنس و باسیلوس سئوس در مواد غذایی؛ بازرسی بهداشتی تخم­ مرغ، گوشت قرمز، گوشت طیور و ماهی و نوشابه­ های غیرالکلی و ادویه شرح و توصیف شده است.

مطالب کتاب مطابق با سرفصل درس میکروب­ شناسی مواد غذایی در رشته علوم و صنایع غذایی و درس کنترل کیفی و بهداشتی مواد غذایی رشته دامپزشکی تنظیم و سعی شده است روش­ هایی ارائه شود که با امکانات موجود در کشور و استانداردهای موجود به سادگی قابل اجرا باشند.

این کتاب می ­تواند مرجع کارشناسان و مسئولان فنی کارخانه­ های صنایع غذایی، واحدهای تولید کننده مواد غذایی و آزمایشگاه های کنترل بهداشتی مواد غذایی باشد.

دکتر محمد حسین موثق عضو هیات علمی تمام وقت و استادیار گروه دامپزشکی واحد شبستر است.

کتاب­ «راهنمای عملی بهداشت مواد غذایی» در 191 صفحه به قیمت 250000 ریال در تیراژ 2000 نسخه توسط انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی شبستر منتشر و به بازار عرضه شده است.

کد خبر: 895691

وب گردی

وب گردی