معلمان عشایر سختی کار دریافت می کنند/ تحصیل 182 هزار دانش آموز عشایر در کشور

 سرپرست دفتر آموزش و پرورش عشایر کشور گفت: سختی کار معلمان مناطق محروم، در مبالغ حقوق این افراد لحاظ می‌شود و معلمان عشایر را از حقوق و مزایای بیشتری نسبت به نیرو‌های عادی آموزش و پرورش بهره مند می‌کند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از میزان محمدرضا سیفی در خصوص حق الزحمه معلمان مدارس عشایر گفت: طبق اساسنامه تاسیس مدارس عشایر و بنا بر تاکید ریاست جمهوری و تصویب این آیین نامه در شورای عالی آموزش و پرورش، معلمان عشایری از حق کوچ، اسکان و ایاب و ذهاب متفاوت تری نسبت به معلمان عادی برخوردار هستند. بر این اساس به علت سختی کار در این افراد درصد بیشتری از حقوق و مزایا نسبت به معلمان عادی به این افراد تعلق می‌گیرد.

وی افزود: سهم تأسیس مدارس عشایری نسبت به مدارس معمولی از سرانه وزارت آموزش و پرورش سه برابر است، اما درحال حاضر به علت کمبود منابع مالی دولت هنوز نسبت به پرداخت سهم سرانه وزارت آموزش و پرورش اقدامی صورت نگرفته است.

سرپرست دفتر آموزش وپرورش عشایر کشور خاطر نشان کرد: به علت وجود محدودیت‌های بسیار در مدارس عشایری در صورت پرداخت سهم سرانه اولویت با مدارس عشایر است چرا که از لحاظ امکانات اولیه از جمله سرویس بهداشتی این مدارس دچار کمبود بوده و نیاز به رسیدگی‌های بسیاری دارند.

سیفی در خصوص مصارف بودجه وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: توسعه و تجهیز مدارس شبانه روزی، تامین سرویس ایاب و ذهاب معلمان عشایری، تبدیل مدارس کپری و خشت و گلی به کانتینر، کیفیت بخشی به آموزش‌های دانش آموزان، برگزاری دوره‌های آموزشی معلمان عشایری با توجه به شرایط زیست محیطی خاص و بومی و رسیدگی به وضعیت آموزش مسائل عقیدتی از جمله زمینه‌های صرف بودجه مربوط به آموزش عشایر دروزارت آموزش وپرورش محسوب می‌شوند.

وی درباره نحوه انتخاب معلمان عشایری یادآور شد: انتخاب معلمان برای تدریس به دانش آموزان عشایری بر عهده استان‌ها است، اما اولویت در انتخاب این افراد به افراد بومی داده می‌شود چرا که افرادی که در شرایط بومی زندگی می‌کنند نسبت به موقعیت و امکانات مدارس محروم در عشایر آشنایی دارند.

سرپرست دفتر آموزش وپرورش عشایر کشور در خصوص امتیاز‌های خاص معلمان عشایر نسبت به دیگر معلمان گفت: به علت سختی کار، مسیر رفت و آمد و مشکلات فراوانی که در روند فعالیت معلمان عشایر وجود دارد افراد کمتری نسبت به اینگونه فعالیت‌ها تمایل نشان می‌دهند؛ بنابراین باید شرایط خاصی برای اینگونه افراد در نظر گرفته شود تا با اعطایامتیازات ویژه انگیزه کار و افزایش بازخورد آموزشی را به همراه داشته باشیم.

سیفی افزود: در حال حاضر ۱۸۲ هزار دانش‌آموز عشایری در سطح کشور مشغول به تحصیل هستند که این تعداد از دانش‌آموزان در ۲۳ استان کشور تقسیم‌ّبندی می‌شوند. از مقطع پیش‌دبستانی تا پایان دوره متوسطه دوم در این مدارس مورد آموزش قرار می‌گیرند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲۰۵ مدرسه شبانه‌روزی و ۷۴ هنرستان مختص دانش‌آموزان عشایر در سطح کشور وجود دارد که به‌طور کلی ۱۶ هزار نیرو اعم از اداری، آموزشی و مدیر در این مدارس فعالیت می‌کنند.

سرپرست دفتر آموزش وپرورش عشایر کشور عنوان کرد: در مدارس عشایری متحرک با سازه‌های چادر تنها یک معلم در تمامی مقاطع به ارائه آموزش می‌پردازد، اما در مدارس شبانه روزی و هنرستان‌ها که به‌طور ثابت مشغول به فعالیت هستند نیرو‌های اداری، معلمان و مدیر در قالب تیم آموزشی به کار گرفته می‌شوند.

سیفی در خصوص سطح آموزشی معمان عشایر اذعان داشت: همه ساله در فصل تابستان به منظور کیفیت‌بخشی به نحوه آموزش معلمان دوره‌های بازآموزی برگزار می‌شود و به منظور بررسی عملکرد مناسب آن‌ها سرکشی از مدارس عشایر به‌طور ویژه توسط راهبران آموزشی انجام شده و سطوح آموزشی بررسی می‌شود.

وی در پایان یادآور شد: در حال حاضر هیچ گونه آمار از دانش‌آموز و یا معلم تبعه خارجی در زیرگروه عشایر وجود ندارد و فعالیت آموزشی این گونه افراد در سیستم آموزش و پرورش تحت پوشش ۴۶۰ هزار اتباع خارجی مشغول به تحصیل قرار می‌گیرند.

700

کد خبر: 895916

وب گردی

وب گردی