سرقت قطعات خودرو عموما توسط معتادان انجام می شود/کاهش 8 درصدی سرقت خودرو در 9 ماه امسال

معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی نیروی انتظامی اعلام کرد: سرقت خودرو در 9 ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 8 درصد کاهش داشته و پلیس در این حوزه، 97 درصد کشفیات داشته است.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایرنا سرهنگ رضا موذن گفت: سه درصد باقیمانده از 97 درصد کشفیات سرقت خودرو مربوط به خودروهایی است که از مرزهای کشور، خارج یا اوراق شده است به همین دلیل کشف این خودروها برای ماموران غیر تخصصی دشوارتر می شود.
وی ادامه داد: در 9 ماه امسال میزان سرقت محتویات داخل خودرو 5 درصد کاهش یافته که این مهم به دلیل افزایش سطح آگاهی مردم است چرا که شهروندان آموخته اند هنگام ترک خودرو، اجناس قیمتی و شخصی خود را با خود برده و به هیچ عنوان این اجناس را در خودرو نگهداری نکنند.

سرقت قطعات خودرو عموما توسط معتادان انجام می شود
موذن اضافه کرد: متاسفانه در سرقت قطعات خودرو افزایش 10 درصدی داشته ایم چرا که ابتدایی ترین و راحت ترین سرقت ها، سرقت قطعات خودرو است که عموما توسط معتادان انجام می شود چرا که در سطح شهر خودروهای بسیاری پارک است و معتادان در نیمه های شب شیشه های خودرو را شکسته و قطعات آن را سرقت می کنند.
معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی نیروی انتظامی با اشاره به اینکه فرهنگ بیمه بدنه خودرو در کشور هنوز جا نیفتاده است، گفت: این موضوع بیشتر در مورد خودروهای داخلی مصداق دارد چرا که قطعات خودروهای خارجی گران است و صاحبان آن برای کاهش خسارات احتمالی ناشی از سرقت یا تصادف، خودروهایشان را بیمه بدنه می کنند.
موذن افزود: البته یک خلاء قانونی برای بیمه بدنه خودروهای داخلی وجود دارد چرا که اگر قطعات خودرویی به سرقت برود به جای اینکه بیمه هزینه سرقت را پرداخت کند تا مال باخته با این هزینه پرداختی قطعات مسروقه دیگری را خریداری کند باید قطعه به سرقت رفته را به مال باخته بدهد تا از این طریق دست دلالان در این زمینه نیز کوتاه شود.

تنها 15 درصد خودروها بیمه بدنه هستند
وی اضافه کرد: براساس آمار بیمه مرکزی تنها 15 درصد خودروها از بیش از 20 میلیون خودرو بیمه بدنه هستند، یعنی تنها دو میلیون خودرو بیمه بدنه دارند که از این تعداد نیز 50 درصد خودروهای خارجی و گران قیمت هستند.
موذن تاکید کرد: لازم است تا فرهنگ بیمه خودرو در کشور نهادینه شود و خودروهای داخلی نیز به سمت بیمه بدنه خودرو روی آورند تا ضمن کاهش خسارات احتمالی ناشی از سرقت یا تصادف، دست دلالان در این زمینه قطع شود و نتوانند قطعات مسروقه را وارد بازار کرده و به فروش برسانند که از این طریق میزان سرقت ها نیز در این حوزه کاهش خواهد یافت.

700

کد خبر: 895977

وب گردی

وب گردی