لزوم توجه به آموزش اخلاق حرفه‌ای در دانشگاه‌های علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد بر توجه به آموزش اخلاق حرفه‌ای به دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی تاکید کرد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر محمدرضا دارابی محبوب امروز 21 دی ماه در گردهمایی روسا و معاونین آموزشی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کلان منطقه ۹ که در ساختمان قریشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: در دانشگاه‌های علوم پزشکی افرادی که آموزش می‌دهند و آموزش می‌بینند، با سایر دانشگاه‌ها متفاوت هستند، چرا که افرادی که در دانشگاه‌های علوم پزشکی تربیت می‌شوند، نقش جدی را در حوزه پیشگیری، درمان و رفع نیازهای حوزه سلامت برای مردم ایفا می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه دانشجویان علوم پزشکی باید به اخلاق حرفه‌ای مجهز باشند، عنوان کرد: در برنامه تحول و نوآوری در آموزش به موضوع اخلاق فردی و حرفه‌ای در راستای تربیت نیروی انسانی توجه شده است که اگر در این راستا به طور مناسب عمل شود به طور حتم افرادی تربیت خواهند شد که رنج مردم را رنج خود می‌دانند و خدمات را به صورت شایسته‌ای به مردم ارائه خواهند داد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر اینکه وجود دانشگاه‌ها برای تربیت نیروی انسانی به منظور رفع نیازهای کشور است، ادامه داد: یکی از حوزه‌های حساس دانشگاه‌ها که سنگ بنای آن‌ها را تشکیل می‌دهد، حوزه آموزشی است؛ ماحصل آموزش در کشور تامین نیروهای مفید برای رفع نیازهای جامعه است.

دارابی محبوب با اشاره به اینکه طرح تحول در نظام آموزشی که براساس آن 18 ماموریت مشترک به دانشگاه‌های علوم پزشکی واگذار شده است، گام‌های بسیار خوبی برداشته شده است، تاکید کرد: استمرار طرح تحول در آموزش می‌تواند تحول شگرفی در آموزش و تربیت نیروی انسانی کشور ایجاد کند.

وی تصریح کرد: با تغییر دولت یازدهم به دوازدهم یک سری تغییرات در مدیریت دانشگاه‌ها رخ داد که عمده این تغییرات فردی بود نه نگرشی؛ افرادی که در دولت یازدهم خدمت می‌کردند، در این دولت نیز خط مشی مدیریتی خود را ادامه می‌دهند.

دکتر محمد اعتضاد رضوی، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه این نشست از تحصیل 25 و 366 هزار دانشجوی علوم پزشکی در کلان منطقه 9 خبر داد و عنوان کرد: 18 و 607 هزار دانشجو در دانشگاه های علوم پزشکی دولتی و 6759 دانشجو در دانشگاه های غیردولتی تحصیل می‌کنند که 40 درصد آنان مرد و 60 درصدشان را زنان تشکیل می دهند.

وی ادامه داد: نسبت کلی استاد به دانشجو در مراکز دولتی علوم پزشکی کلان منطقه 9، 11.5 درصد و در مراکز آزاد و غیردولتی 28.2 درصد است.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: پذیرش در رشته‌های کاردانی از سال 86 تا 95 کاهش یافته و جذب در رشته‌های کارشناسی و دکتری حرفه‌ای نیز طی یک بازه زمانی 10 ساله دو برابر شده‌ است.

اعتضاد رضوی با بیان اینکه ما در حرکت به سوی دانشگاه نسل سوم شاید به دلیل عدم ارتباط با صنعت، نتوانستیم خیلی موفق عمل کنیم، خاطرنشان کرد: 10 بیمارستان آموزشی در مشهد وجود دارد و ما در تلاش هستیم که این بیمارستان‌ها را ارتقا بخشیم.

وی با اشاره به سند راهبردی آموزش عالی سلامت در جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: از اهداف این سند می‌توان به تربیت نیروی انسانی متخصص متناسب با نیازهای کشور در بخش سلامت، توسعه هدفمند آموزش عالی سلامت درعرصه سرزمین مشارکت بخش‌های مختلف کشور در تربیت نیروی انسانی، افزایش بومی‌گزینی در پذیرش دانشجو، افزایش اختیارات دانشگاه‌های علوم پزشکی در بخش‌های فرا استانی، تولید برنامه‌ها و کوریکولوم مناسب مناطق، ‌افزایش ماندگاری نیروی انسانی متخصص بخش سلامت در منطقه اشاره نمود.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به چالش‌های اساسی آموزش عالی طی دهه آینده، خاطرنشان کرد: تربیت نیروی انسانی آشنا با ارایه مراقبت‌های هزینه اثر بخش، تغییر در برنامه فرهنگ و مدیریت آموزش برای ورود هرچه سریع تر دانشجویان به عرصه‌های واقعی جامعه، مراقبت‌های اولیه و مناطق محروم و کمتر برخوردار و همچنین ترتیب بر آموزش سلامت محور و پیشگیرانه به روش‌های سنتی بیمار محور از مهمترین چالش‌های آموزش پزشکی در جهان محسوب می‌شود.

اعتضاد رضوی در خصوص برنامه‌های آینده در کلان منطقه 9 یادآور شد: طراحی و تولید محصولات مجازی آموزشی، کمک آموزشی جهت بهبود به اهداف کوریکولوم دندانپزشکی کشور بین‌المللی سازی و مرجعیت در سطح منطقه، ایجاد شبکه ارتباطی مبتنی بر وب‌ از طریق سامانه دندانپزشکی کشور و ارتباط با نیروهای ارایه دهنده جهت خدمت در استفاده در برنامه ریزی‌های آموزشی و به روز رسانی کوریکولوم ها ، تولید شواهد در تخمین نیروهای لازم در عرصه پیشگیری و درمان، تولید شواهد در برنامه‌ریزی آموزش‌های عالی در کشور، برنامه‌های مرتبط در حیطه آموزش سلامت از جمله برنامه‌های مهم در طی آینده خواهد بود.

منبع:ایسنا

204

کد خبر: 895993

وب گردی

وب گردی