پرونده ای برای «رکورد تلخ» چهار استان

طبق آخرین اخبار استان های غربی کشور از جمله ایلام، کرمانشاه، همدان، کهگیلویه و بویراحمد جزو استان هایی هستند که آمار خودکشی در آن ها بسیار بالا است که عوامل آن باید به طور دقیق آسیب شناسی شود.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، خودکشی یکی از مخرب ترین آسیب های اجتماعی است که عوامل بسیاری در آن وجود دارد. بسیاری از کارشناسان و پژوهشگران جنبه های مختلفی را در خودکشی ارزیابی کرده اند که مسائل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در خودکشی ها تاثیر بسزایی داشته اند.

برخی دیگر از کارشناسان علت خودکشی ها را اغلب به اختلال روانی نظیر افسردگی(ناشی از عوامل گوناگون همچون بیکاری،طلاق،افسردگی پس از بارداری و...) ، اختلال دوقطبی، اسکیزوفرنی، شکست عشقی٬ اعتیاد به الکل ، سوء مصرف دارو نسبت داده می‌شود.

انواع روشهای رایج خودکشی به این صورت است از جمله دار زدن خود، مسمومیت با قرص برنج و اسلحه گرم.اعتقاد بر این است که این تفاوت‌ها تا حدودی ناشی از دسترس بودن روش‌های مختلف است.

خودکشی مانند بسیاری از پدیده ها مخالفان وموافقانی داشته است. ادیان توحیدی مخالف خودکشی هستند و آن را دست کاری در طرح جامع خداوند می دانند. درمیان متفکرین نیز می توان به امانوئل کانت و جان استوارت میل به عنوان مخالفین و دیوید هیوم فیلسوف اسکاتلندی به عنوان موافق خودکشی اشاره کرد.

800 هزار نفر در سال دست به خودکشی می زنند

طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی خودکشی سالانه حدود هشتصد هزار نفر است. نرخ خودکشی 11-12 نفر در هر یکصد هزار نفر جمعیت است. بیشترین مرگ و میرهای ناشی از خودکشی در کشورهای آسیایی رخ داده است.

در کشورهای ثروتمند خودکشی منجر به فوت مردان سه برابر بیش از زنان است؛ اما در کشورهای با درآمد پایین و متوسط نسبت فوت مردان به زنان 1.5 است.

در اروپا بیشترین نرخ خودکشی در شرق این قاره اتفاق می افتد. شرق خاورمیانه و آسیای مرکزی کمترین نرخ خودکشی را دارند. 30 درصد خودکشی ها در دو کشور چین و هند اتفاق می افتد.

خودکشی در ایران

تحلیل داده های سالنامه آماری مرکز آمار ایران طی سال های 1380 الی 1391 نشان می دهد که 41079 نفر (مرد و زن) در کشور اقدام به خودکشی کرده اند. از این تعداد 27168 نفر (مرد و زن) فوت شده اند و از این تعداد فوت شدگان، تعداد 20416 نفر مرد و 6752 نفر زن بوده اند.

نرخ خودکشی در استان ها

یکی از عواملی که برای بالابودن آمار خودکشی در استان های غربی بیان می شود، در حال گذار بودن فرهنگ در این استان هاست. البته در سال های اخیر که آمار طلاق در ایلام بالا رفته آمار خودکشی زنان کاهش یافته و این نشان می دهد، افرادی که ناامید هستند و خود را مجبور به زندگی در وضعیت آشفته می بینند در معرض خطر بیشتری هستند و هنگامی که راه حل آن را پیدا نکنند خطر خودکشی در کمین آن هاست.

طبق آخرین اخبار واصله استان های غربی کشور از جمله ایلام، کرمانشاه، همدان، کهگیلویه و بویراحمد جزو استان هایی هستند که آمار خودکشی در آن ها بسیار بالا است که عوامل آن باید به طور دقیق آسیب شناسی شود.

عوامل اقتصادی و فرهنگی در بروز خودکشی

شهرام مامی در رابطه با عوامل بروز پدیده شوم خودکشی در استان ایلام در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز، اظهار داشت: از جمله عوامل اقتصادی –فرهنگی و عدم فرصت کافی در زیر ساخت ها، آمار بالای بیکاری به ویژه در قشر تحصیل کرده و فارغ التحصیلان دانشگاهی ، عدم وجود صنعت فعال در جذب نیروهای بومی وشکاف طبقاتی، ضعف در حمایت از خانواده و جوانان توسط نهادهای حمایتی دانست.

وی ادامه داد: برخی مشکلات روانشناختی از قبیل افسردگی –ناامیدی، ضعف مهارتهای اجتماعی، کوچک بودن محیط وشدت تغییرات کنترلهای اجتماعی غیررسمی، افزایش آسیب های اجتماعی دیگر از قبیل اعتیاد،طلاق، سرعت و شدت تغییرات اجتماعی وفرهنگی _ عوارض جنگ تحمیلی پایین بودن آستانه تحمل افراد در مقابل محرکهای عصبی زندگی شهری و تضاد هنجارهای زندگی شهری و روستایی می توان یاد کرد.

شهرام مامی در خصوص اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی برای کنترل خودکشی در استان ایلام اظهار داشت: با توجه به اینکه دستگاههای اجرایی از جمله سازمان بهزیستی، دانشگاه علوم پزشکی و استانداری متولی انجام این موضوع هستند اما دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام با داشتن هیات علمی مجرب در گروه علوم انسانی از جمله روانشناسی و جامعه شناسی آمادگی همکاری در این زمینه را دارد.

(متن کامل گفت و گو را در این لینک بخوانیدhttp://l1l.ir/3nky)

خودکشی در شهر کرمانشاه کمتر از استان است

نوذر قنبری در رابطه با دلیل بالا بودن آمار خودکشی در استان کرمانشاه در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز، اظهار داشت: دلیل بالای آمار خودکشی در کرمانشاه بیش از هر موضوعی به مباحث فرهنگی و اقتصادی بر می گردد.

وی ادامه داد: بحث اول مشکلات اقتصادی و بحث بیکاری در استان است و بحث دوم مباحث فرهنگی کشور که می توان آن را شدیدتر در این موضوع دانست.

رئیس سابق دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه ادامه داد: از لحاظ فرهنگی متاسفانه در استان های غربی کشور مقداری مشکلات خانوادگی وجود دارد زیرا خانواده ها کمتر دور هم جمع می شوند و صحبت می کنند به خصوص این موضوع در میان خانم ها بیشتر است که مشکلاتشان را نمی توانند بیان کنند.

(متن کامل گفت و گو را در این لینک بخوانید http://l1l.ir/3nkv)

تبدیل مشکلات اقتصادی به مشکلات خانوادگی و اجتماعی

دکتر سعید جامه بزرگی رئیس دانشگاه آزاد واحد همدان در گفت و گو با ایسکانیوز در رابطه با عوامل خودکشی در همدان گفت: در سطح استان معضل خودکشی اکثرا به دلیل مشکلات اقتصادی است و حتی می توان گفت از نظر صنعتی استان رشد خوبی نداشته و باعث شده معضل خودکشی به وجود آید.

وی افزود: اکثر مشکلات اقتصادی در جامعه آرام آرام به مشکلات خانوادگی و اجتماعی تبدیل می شود.

جامه‌بزرگی در رابطه با فعالیت های دانشگاه آزاد در راستای کاهش خودکشی در این اظهار داشت: گروه روانشناسی واحد دانشگاه آزاد در سطوح مختلف بسیار فعال هستند که می توان گفت در انجمن علمی روانشناسی این دانشگاه یکی از فعالیترین ها در جامعه علمی است که برای کارکنان و دانشجویان دانشگاه آزاد کلاس هایی برای مقابل با این معضل برگزار شده است.

( متن کامل گفت و گو را در این لینک بخوانید http://l1l.ir/3nkw)

خودکشی در کهگیلویه یک امر شوم و نافرجام در زندگی است

طبق آخرین اخبار استان کهگیلویه وبویراحمد به نسبت جمعیت رتبه چهارم کشور را در تعداد خودکشی دارد. این جایگاه برای استانی که در کمتر شاخصی از توسعه رتبه بهتر از بیست و پنجم را دارد نگران‌کننده است. اما خودکشی جز آن دسته از آسیب‌های اجتماعی است که به سختی می‌توان درباره آن موضع گرفت. از یک سو سخن گفتن درباره آن باعث لوث و عادی شدن موضوع درجامعه شده و از سوی دیگر سکوت درباره این پدیده باعث می‌شود افکارعمومی با رصد اخبار آن از منابع رسمی و غیر رسمی دچار نا امیدی شود.

خودکشی در در این استان به عنوان یک پدیده شوم و نافرجام موجب برهم زدن چرخه تعادل زندگی شهروندانی می باشد که به دلایل متعدد از جمله سهل انگاری متولیان امر استانی و ملی رقم می خورد. قیام بر علیه نفس خدادادی بعنوان جرمی سنگین و گناهی نابخشودنی که در پیشگاه عدل الهی همواره مورد نکوهش و غیرقابل بخشودنی می باشد.

اگر بخواهیم موارد خودکشی ها را در مبحث جامعه شناسی استان به تفسیر نشینیم باید این روح بیمار و کسالت وار در عدم اشباع نیازهای ضروری افراد یک جامعه به جستجو نشینیم که این روزها دستخوش نابه هنجاری های اجتماعی شده است. عدم میل به زندگی در اثر بی بضاعتی، نرسیدن به گزینه دلخواه همسریابی و شکست عشقی، آزرده خاطر شدن روح و روان بدلیل شدت نداشتن حرفه و شغل مناسب، نبود بستر مناسب برای رشد تکلیف و گاه نبود درک صحیح متقابل زوجین از زندگی و ماندن در خیالات وهم گونه از دلایل متعدد بالا رفتن آمار خودکشی و خودسوزی در سطح استان می باشد.

901/900

کد خبر: 896108

وب گردی

وب گردی