امروزه فرهنگ مؤثرترین عنصر برای همگرایی ملت‌ها است

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، با اشاره به اینکه امروزه فرهنگ مؤثرترین و قوی‌ترین عنصر برای هماهنگی و همگرایی به شمار می آید، گفت: از این رو گفت‌وگوهای فرهنگی می تواند دامنه وسیعی از مسائل فکری، اجتماعی و پدیده ها را در مسیر تقویت همبستگی و صلح بر عهده گیرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، ابوذر ابراهیمی‌ترکمان صبح امروز شنبه 23 دی ماه در آیین افتتاحیه نخستین اجلاس گفت‌وگوهای فرهنگی آسیایی در سازمان فرهنگ و اترتباطات اسلامی، گفت: در روزگای که جامعه جهانی با چالش‌ها و منازعات مختلفی مواجه است، اجتماع فرهیختگان و اندیشمندان آسیایی در این اجلاس تأکیدی بر نقش و اهمیت گفت‌وگوهای فرهنگی به عنوان راهکاری مؤثر برای فائق‌آمدن بر چالش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی است.

وی افزود: قاره آسیا همواره خاستگاه ادیان، فرهنگ ها و مکاتب فلسفی بوده وسهم قابل توجهی در فرهنگ وتمدن بشری بر عهده داشته است و این قارة کهن همچون گذشته، می تواند تنوع و تکثر فرهنگی موجود را به فرصت و زمینه ای جهت همکاری و همگرایی میان ملتها تبدیل کند.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ادامه داد: امروزه فرهنگ مؤثرترین و قوی‌ترین عنصر برای هماهنگی و همگرایی به شمار می آید. از این رو گفت‌وگوهای سازنده و هدفمند به وظیفه‌ای اجتناب‌ناپذیر مبدل گشته است و گفت‌وگوهای فرهنگی می تواند دامنه وسیعی از مسائل فکری، اجتماعی و پدیده ها و تحولات فرهنگی را در مسیر تقویت همبستگی و صلح و همچنین کنترل چالش ها و بحران های منطقه ای و بین المللی بر عهده گیرد.

ترکمان اظهار کرد: ارزش های مشترک قومی، مذهبی و فرهنگی آسیا همانند: انسان‌دوستی، احترام متقابل، صلح‌طلبی، عدالت‌خواهی و پرهیز از خشونت، اصولی است و جهت تلاش بیشتر در مسیر اعتلای همدلی، گفت‌وگو و همگرایی میان جوامع آسیایی و فراهم‌آوردن زمینه های تبادل تجربیات در مواجهه با چالش های حاکم بر منطقه به منظور دستیابی به فصل مشترکی در توسعه روابط پایدار انجام می شود.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ادامه داد: یقینا پایبندی به اصول یک گفتگوی سازنده سهم بزرگی در میزان موفقیت و اثربخشی آن گفتگو دارد و تعیین دقیق اهداف، تلاش برای دستیابی به راهکارهای عملی، التزام به همکاری در چارچوب توافقات و عزم جدی برای ادامه‌ی مسیر، از جمله عوامل مؤثر در موفقیت این نشست می‌باشد.

ترکمان تاکید کرد: بر اساس همین ضرورت ها طرح تأسیس دبیرخانه دائمی گفت وگوهای فرهنگی بین المللی با هدف فراهم‌سازی و تسهیل فرصت های مناسب جهت ارتباط و گفت‌وگوهای فرهنگی نخبگان و دانشگاهیان ایران با سایر جوامع مطرح، دو سال پیش، مورد تصویب قرار گرفت. از زمان تأسیس این دبیرخانه تاکنون نشست ها و اجلاس های متعددی از جمله گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب، گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و اروپا با مشارکت و همکاری مجموعه ای از نهادها و مراکز علمی دانشگاهی و فرهنگی ایران و سایر کشورها برگزار شد.

وی هدف از برگزاری این اجلاس را در دستیابی به فهم مشترک از ضرورت و بایستگی گفت‌وگوهای فرهنگی به عنوان زیر ساخت دیگر روابط ، بررسی راه‌کارهای مشترک عملی برون‌رفت از چالش های منجر به واگرایی فرهنگی در قاره آسیا، بازشناسی شیوه های بازگشت به تمدن آسیایی با تأکید بر نقش آفرینی عنصر فرهنگ و نخبگان فرهنگی، برجسته سازی نقش نخبگانی در هموار سازی روند گسترش روابط فرهنگی میان جوامع آسیایی و توافق بر سر سازوکارهای مناسب جهت همکاری، همفکری و گفت‌وگوی مستمر فرهنگی میان نخبگان کشورهای آسیایی، عنوان کرد.

ابراهیمی ترکمان یادآور شد: این اهداف مهم در طی دو روز نشست تخصصی که در قالب سه کمیسیون در مراکز دانشگاهی برگزار خواهد شد از طریق ارائه مقاله و گفت‌وگوهای علمی و فرهنگی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

طبق برنامه ریزی های صورت گرفته در این اجلاس، کمیسیون گفت و گوی فرهنگی ایران و شبه قاره با موضوع «عرفان و تصوف، ظرفیت ها و فرصت های تعامل و همگرایی فرهنگی»؛ به میزبانی دانشگاه فردوسی مشهد و با حضور اندیشمندانی از کشورهای هند، بنگلادش، پاکستان، افغانستان، سریلانکا و ایران برگزار می شود.

برگزاری کمیسیون گفت‌وگوی فرهنگی ایران، شرق و جنوب شرق آسیا با موضوع «پیوندهای فرهنگی و تاریخی» که با حضور اندیشمندانی از چین، اندونزی، مالزی، سنگاپور، فیلیپین، تایلند، کره، ویتنام و ایران در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار خواهد شد نیز در برنامه های اجلاس پیش بینی شده است.

کمیسیون گفت‌و‌گوی فرهنگی ایران، آسیای مرکزی، قفقاز و ترکیه با موضوع «میراث مشترک فرهنگی - تاریخی» نیز با حضور اندیشمندانی از ترکیه، جمهوری آذربایجان، گرجستان، ارمنستان، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان و ایران در دانشگاه مازندران برگزار می شود.

همچنین برگزاری گفت‌و‌گوهای فرهنگی مسئولان دانشگاه های عضو D8 با همکاری دانشگاه بوعلی سینای همدان و نشست گفت‌و‌گوی فرهنگی مراکز دایرة‌المعارف آسیا و نشست گفت‌و‌گوی فرهنگی نخبگان بین‌المجالس آسیایی نیز در برنامه اجلاس گنجانده شده است که در آینده نزدیک برگزار می شود.

بنا بر این گزارش، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، مصطفی آیدین رییس هیأت امنای دانشگاه استانبول، محمود نیلی رییس دانشگاه تهران، محمد مشکات‌الدین رییس دانشگاه شرق داکا و دین شمس‌الدین مشاور رییس جمهور اندونزی به عنوان سخنران در این اجلاس حضور دارند.

این همایش به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با همکاری دانشگاه تهران، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه مازندران (بابلسر)، مؤسسه فرهنگی اکو، مجمع بین‌المجالس آسیایی و مرکز گفت‌و‌گوی همکاری آسیایی تدارک یافته است.

500

کد خبر: 896166

وب گردی

وب گردی