تحول در گمرک نتیجه اعتماد به دانشجویان/ افتخار نتیجه اعتماد به جوانان

گمرک ایران به عنوان سازمانی پیشرو در بین سازمانهای دولتی در چند سال اخیر توانست با اعتماد به جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی تحولی در تجارت کشور ایجاد کند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ اگر چه سال هاست که بر اقتصاد دانش بنیان و اهمیت آن در کشور تاکید شده و مقام معظم رهبری نیز در تاکیدات خود بارها این موضوع را جز موضوعات اساسی مطرح کرده و در ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی نیز بر آن تاکید کرده اما این امر آن طور که باید هنوز به مرحله اجرا و عمل نرسیده است. این در حالی است که هر سال بر تعداد فارغ التحصیلان دانشگاه ها اضافه می شود که با چند سال تحصیل وارد بازار کار شده و جویای کار مرتبط با رشته تحصیلی خود هستند اما کم توجهی به اقتصاد دانش بنیان موجب هدررفت این سرمایه انسانی شده است.


بر اساس این گزارش دانش بنیان شدن اقتصاد در گام نخست باید از دولت و سازمان های دولتی آغاز شود، چرا که امروز با پیشرفت تکنولوژی و فناوری استفاده از ابزارهای نوین در هدایت و مدیریت سازمان های دولتی ضروری به نظر می رسد چرا که دیگر ابزارهای سنتی موجب هدر رفتن وقت و نارضایتی ارباب رجوع می شود و از دست رفتن زمان در دنیای امروزی موجب عقب ماندگی دولت خواهد شد.


این گزارش می افزاید تجارت و صادرات و واردات یکی از پایه های اصلی اقتصادی هر کشور به حساب می آید و گمرک به عنوان دروازه ورود و خروج کالا نقش اصلی در درآمدهای دولت ایفا می کند. در سالهای گذشته تمامی رویه ها در گمرکات به صورت سنتی و دستی اجرا می شد اما در چند سال اخیر با اعتماد مدیران گمرک به دانشجویان نخبه تحولی در این سازمان دولتی ایجاد شد تا حدی که این موضوع منجر به افزایش درآمدهای گمرکی و کاهش قاچاق و شفافیت در امر تجارت خارجی شد.


***تحول در گمرک در دو سال
علی بعیدی معاون برنامه ریزی و امور بین الملل گمرک ایران در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، با اشاره به راه اندازی سامانه جامع گمرکی با کمک دانشجویان دانشگاه تهران گفت: در طی سال های اخیر گمرک ایران در پی الکترونیکی کردن تمامی فرایندها بود و پس از راه اندازی سامانه جامع گمرکی که به صورت کاملا بومی و با همکاری جمعی از نخبگان و دانشجویان دانشگاه تهران انجام شد، موجب شد تا بیش از 34 عملیات گمرکی از اظهار تا خروج کالا با 9 قابلیت ویژه بدون نیاز به مراجعه حضوری انجام شود که این امر موجب صرفه جویی چند ده هزار میلیارد تومانی در تجارت خارجی و تاثیر مثبت بر تسهیل فضای کسب و کار و هزینه تمام شده کالاها شد.
او با تاکید بر این که گمرک به عنوان ناظر اصلی تجارت باید هم خدمات مناسب به تجار بدهد و در کنار آن بر کالاهای ورودی و خروجی نظارت کند و کنترل های لازم را اعمال نماید، تصریح کرد:گمرک ایران پس از مطالعه تطبیقی وضعیت گمرکات کشورهای پیشرفته، کنوانسیون‌ها و استانداردهای سازمان‌های جهانی از نیمه دوم سال 1392 استقرار سامانه جامع گمرک و پنجره واحد تجارت فرامرزی را در دستور کار خود قرار داد و در دی ماه سال 1395 با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی از آن رونمایی کرد.
معاون برنامه ریزی گمرک به این نکته نیز اشاره کرد که با استقرار سامانه جامع گمرک و پنجره واحد تجارت فرامرزی، انجام تشریفات در واردات از 26 روز به 3 روز و در صادرات از 7 روز به 1 روز کاهش یافته است.


او ادامه داد: بر اساس اعلام بانک جهانی به ازای هر روز تاخیر در انجام تشریفات گمرگ یک درصد ارزش کل کالا به هزینه‌های مرتبط بر ترخیص کالا اضافه خواهد شد که کاهش انجام تشریفات بالغ بر 23 درصد ارزش تجارت صرفه‌جویی در چرخه تجارت خارجی را به دنبال داشته است.


بعیدی نیا با اشاره به اجرای قانون دسترسی آزاد به اطلاعات توسط گمرک گفت:در راستای اجرای این قانون گمرک ایران اقدام به انتشار آمار و اطلاعات در حوزه تجارت خارجی به صورت روزانه کرده است. در وضعیت فعلی به محض اینکه کالا از مبدا بار‌گیری می‌شود و به سمت ایران حرکت می‌کند، اطلاعات مربوط به کالا در سامانه الکترونیک گمرک قابل دسترسی خواهد بود. طبق این اطلاعات محتوای محموله و زمان رسیدن به مقصد نیز از پیش مشخص است و در نتیجه همه کالاهای ترانزیت تحت نظر گمرک بوده و خروج و ورود آنها طبق زمان بندی‌های گمرک است.


این مقام مسئول در گمرک با اشاره به کاهش قاچاق از مبادی رسمی با راه اندازی سامانه جامع گمرکی و کسب رتبه نخست مبارزه با قاچاق در سال ۲۰۱۷ در دنیا گفت:راه اندازی سامانه جامع گمرکی موجب کاهش چشمگیر قاچاق شده شده است ضمن این که بنابر گزارش سازمان جهانی گمرک، گمرک ایران به عنوان یکی از فعال ترین گمرکات در دنیا در بخش مبارزه با مواد مخدر قرار دارد.

معاون برنامه ریزی و امور بین الملل گمرک ایران در ادامه صحبت های خود با اشاره به این که با اجرای سامانه جامع گمرکی توسط دانشجویان دانشگاه تهران گفت: اگر اجرای این پروژه را به کارشناسان خارجی می سپردیم باید هزینه بیش از دو برابر را می پرداختیم در حالی که با اطمینان به جوانان کشور این پروژه با موفقبت با هزینه ای مناسب اجرا شد. ضمن این که این پروژه در گمرک جمهوری اسلامی ایران طی 2 سال به نتیجه رسید در حالی که در نمونه ­های مشابه کشور های دیگر مدت زمان بیشتری در این زمینه صرف شده بود.


بر اساس این گزارش اجرای موفقیت آمیز این سامانه در کشور به دست جوانان ایرانی نشان می دهد که افتخار نتیجه اعتماد مسئولان به جوانان ایرانی است و کم کم وقت آن رسیده تا مسئولان از پشت میزهای خود بلند شده و مسیر را برای جوانان هموارتر نمایند.


402

کد خبر: 896172

وب گردی

وب گردی