سیزدهمین کنفرانس بین‌المجالس کشورهای اسلامی از امروز آغاز می‌شود

سیزدهمین کنفرانس بین‌المجالس کشورهای اسلامی از امروز به میزبانی جمهوری اسلامی ایران آغاز می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز ، سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی، از امروز شنبه ۲۳ دی ماه با برگزاری نشست‌های کارشناسی و تخصصی و نیز کمیته‌های اجرایی در تهران آغاز به کار می کند.

بر اساس برنامه اعلامی، روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه ۲۳، ۲۶ و ۲۵ دی نشست‌های کمیته‌های دائمی و تخصصی و نیز کمیته عمومی این اجلاس با حضور کارشناسان ۴۱ کشور اسلامی شرکت کننده برگزار می شود.

در نشست‌های تخصصی و کارشناسی و نیز کمیته‌های اجرایی و عمومی مباحثی همچون «امور سیاسی و روابط خارجی، حقوق بشر، زنان و امور خانواده، امور حقوقی و فرهنگی، گفتگوی تمدن‌ها و مذاهب، امور اقتصادی و محیط زیست، مشارکت زنان در پارلمان‌های کشورهای اسلامی و نیز تهیه پیش نویس نهایی کنفرانس» مورد بحث، تبادل نظر و در نهایت تصمیم گیری قرار می‌گیرد؛ همچنین قرار است در نشست روز دوشنبه علی لاریجانی رئیس مجلس سخنرانی کند.

روز سه شنبه ۲۶ دی ماه نیز مراسم اصلی و افتتاحیه سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی با حضور سران قوا و نیز روسای مجالس شرکت کننده برگزار خواهد شد.

عصر روز چهارشنبه نیز، این اجلاس با انتشار بیانیه‌ پایانی به کار خود خاتمه می دهد.

براساس برنامه ارائه شده از سوی دبیرخانه سیزدهمین کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی نمایندگان پارلمان‌های ۴۱ کشور از آسیا و آفریقا در این اجلاس حضور دارند که شامل ۱۲ رئیس مجلس و ۹ نایب رئیس مجلس و نیز روسای هیئت‌های شرکت کننده و همچنین نمایندگانی از روسیه خواهد بود.

در این نشست روسای مجالس مالی، کامرون، افغانستان، گینه بیسائو، عمان، سنگال، الجزایر، ترکیه، لبنان، پاکستان، عراق و موریتانی حضور دارند.

همچنین نواب روسای مجالس کشورهای بورکینافاسو، گینه، چاد، نیجر، سودان، اردن، مغرب، مالزی و موزامبیک نیز از اعضای شرکت کننده در سیزدهمین کنفرانس بین المجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی هستند.

دوازدهمین دوره این کنفرانس سال پیش در کشور آفریقایی مالی برگزار شد.

کد خبر: 896182

وب گردی

وب گردی