قیمت نفت به ۸۰ دلار نمی‌رسد/ رشد 6درصدی استفاده از خودروهای برقی تا سال 2040

یک تحلیلگر بازار انرژی گفت: ما انتظار نداریم کمبود عرضه نفت ما را به صورتی پایدار به نفت ۸۰ دلاری برساند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ ممکن است اوپک عامل اصلی طولانی ترین دوره کاهش ذخایر نفت خام آمریکا در طول فصل زمستان در یک دهه گذشته تلقی شود، اما عوامل دیگری نظیر تقویت حاشیه سود پالایشگاه ها، زمستان سرد و تقاضای قوی در خارج از آمریکا نیز در کاهش شکاف بین عرضه و تقاضا موثر بوده اند.

قیمت نفت خام آمریکا از اواخر ماه ژوئن گذشته تا کنون حدود 60 درصد افزایش یافته و قیمت ها به بالاترین رقم در طی 3 سال گذشته رسیده است.

مجموعه ای از تحولات بین المللی در خاورمیانه و سایر نقاط جهان در این رشد قیمت مؤثر بوده است. اما سؤال اینجاست که آیا این رشد قیمت در سال 2018 تداوم خواهد یافت یا نه؟ تحلیلگران در پاسخ به این سوال متفق القول نیستند. برخی پیش بینی می کنند که با توجه به ریسک های ژئوپلتیک قیمت ها به 80دلار در هر بشکه برسد. اما برخی دیگر معتقدند رشد تولید نفت شیل آمریکا مانع از رشد بیشتر قیمت خواهد شد.

میشائیل کوهن، تحلیلگر بانک انگلیسی بارکلیز در این باره گفت: «ما انتظار داریم امسال میزان ذخایر نفت اندکی افزایش یابد... . امسال مقداری نفت بیشتر از میادین شیل آمریکا به بازار اضافه خواهد شد. در کل ما انتظار نداریم کمبود عرضه نفت ما را به صورتی پایدار به رقم 80 دلار برساند».

از سوی دیگر، در بلندمدت احتمالا تقاضا برای نفت تحت تاثیر منفی رشد استفاده از خودروهای برقی و تلاش دولت ها برای مقابله با تغییرات اقلیمی قرار خواهد گرفت، اما احتمالا این تحولات به کندی رخ خواهد داد. با توجه به تقاضای قوی برای موتورهای احتراقی در بازارهای نوظهور، شرکت اکسون موبیل انتظار دارد که تا سال 2040 میلادی تنها 6 درصد از کل خودروهای جهان را خودروهای برقی تشکیل دهند.

منبع: تسنیم

401

کد خبر: 896254

وب گردی

وب گردی