اخوان فرد: آمریکا به دنبال گروگان گیری برجام است

یک کارشناس روابط بین الملل تاکید کرد: آمریکا به عنوان باج گیر بین المللی، به سمت و سوی گروگان گیری برجام و بهره ناجوانمردانه از آن در راستای اهداف مداخله جویانه خود علیه جمهوری اسلامی ایران حرکت می کند.

دکتر مسعود اخوان فرد کارشناس حقوق بین الملل در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، با تحلیل و ارزیابی اقدامات اخیر ترامپ و تحریم 14 فرد و نهاد ایرانی اظهار داشت: ما بار دیگر با یک نقض عهد جدید از سوی سردمداران رژیم مستکبر و ناقض تعهدات بین المللی مواجه شدیم؛ درباره موضوع برجام نکات زیادی مطرح است، یکی آن که این توافق، توافقی چند جانبه است هر چند که دارای نقاط ضعف فراوانی است اماعلی رقم تمام کاستی ها معاهده ای است که باعث ایجاد یک رویه در روابط هسته ای جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورها شده است.

وی افزود: برجام همان گونه که مسئولین محترم جمهوری اسلامی اعلام کرده اند قابل مذاکره و تغییر مفاد نیست؛ کاری که ترامپ انجام می دهد مانند رویه رئیس جمهور پیشین آمریکا، با یک حرکت فزآینده و رو به جلو از تعهد نامه لوزان به سمت متن 159 صفحه ای برجام پیش روی می کنند.

اخوان فرد تاکید داشت: ایالات متحده آمریکا به عنوان باج گیر بین المللی، به سمت و سوی گروگان گیری برجام و بهره ناجوان مردانه از آن در راستای اهداف مداخله جویانه خود علیه جمهوری اسلامی ایران حرکت می کند.

این کارشناس با اشاره به 4 شرط ترامپ برای عدم خروج آمریکا از برجام تصریح کرد: در این شروط، ترامپ در ابتدا مدعی شده است که ایران باید اجازه بازدید از مراکز نظامی خود را بدهد و سایت های نظامی خود را در اختیار بازرسان آژانس قرار بدهد؛ معنی و مفهوم این بحث این است که جاسوسان بین المللی با عنوان بازرسان آژانس از مراکز نظامی بازدید کنند و به وسیله آن ها اطلاعات محرمانه ایران افشا شود.

وی ادامه داد: شرط دوم ترامپ این است که ایران بایستی ضمانت کند که هرگز به تملک سلاح اتمی نزدیک نمی شود؛ حال سوال مطرح می شود که کشوری که خود سلاح هسته ای دارد چگونه می خواهد از کشور ما همچین ضمانتی را بگیرد؟

اخوان فرد با اشاره به شرط سوم ترامپ مبنی بر این که تمام مسیرهای ایران برای دست یابی به سلاح اتمی برای همیشه باید بسته شود گفت: این موضوع نیز نقض عهد دیگری از سوی آمریکا است که نشان دهنده آن است که استکبار جهانی همواره در صدد محدود کردن فعالیت ها و پیشرفت های علمی جمهوری اسلامی ایران است.

این کارشناس روابط بین الملل با تاکید بر شرط چهارم ترامپ خاطر نشان کرد: ترامپ در چهارمین شرط خود تاکید می کند که در ارتباط با مسائل موشکی که در قوانین آمریکا مطرح شده باید مشمول تحریم های آمریکا شود؛ سوالی که ما از حکام آمریکایی باید بپرسیم این است از کی تا الان قوانین آمریکا به عنوان سیاست های بین المللی و حقوق بین الملل شناخته شده است؟ آمریکایی که هنوز در درون خود در برخورد با اقوام گونانون، شاهد برخورد های آپارتایدی و نژاد پرستانه هستیم، لذا این کشور هرگز نمی تواند منادی صلح و عدالت در جهان باشد.

وی موضع گیری اخیر ترامپ در خصوص کشورهای آفریقایی را بی ادبانه توصیف کرد و اضافه کرد: این اظهارات بیان گر اوج ادب و فرهنگ سرمداران آمریکایی است؛ سرمداران آمریکایی در عرصه بین المللی نیاز به ادب شدن دارند.

اخوان فرد در پایان تاکید داشت: موقعیت فعلی، فرصت بسیار خوبی برای مسئولین جمهوری اسلامی ایران است تا با برخورد قاطع و بهره گیری از سخنان مقام معظم رهبری که تاکید داشتند در صورت پاره کردن برجام ما آن را آتش میزنیم، پاسخ یاوه گویی های ترامپ و دیگر حکام آمریکایی را بدهند.

302

کد خبر: 896299

وب گردی

وب گردی